Gazdaság

Gyengén muzsikált a Tesco Közép-Európában

Folytatódott a Tesco csoportszintű forgalmának növekedése a cég 2018-2019-es pénzügyi évének első negyedében, de a közép-európai értékesítés az erős magyarországi teljesítmény ellenére is visszaesett, mindenekelőtt a lengyelországi és a szlovákiai nyitvatartási szabályozás módosításai miatt.

A legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat a Londoni Értéktőzsdén pénteken közzétett beszámoló szerint a május 26-án zárult 13 hétben csoportszinten 1,8 százalékkal növelte forgalmát. Az átlagon belül a nagy-britanniai és az írországi bolthálózat forgalmának értéke változatlan árfolyamon, összehasonlítható eladótérre számolva 3,5 százalékkal nőtt negyedéves alapon a vizsgált időszakban.

A közép-európai Tesco-hálózat értékesítése ugyanakkor 1 százalékkal csökkent az idei pénzügyi év első negyedében, annak ellenére, hogy a térségi Tesco-hálózat által kínált friss élelmiszerek kereslete 1 százalékkal nőtt, és Magyarországon általában is javult a cég teljesítménye.

A Tesco pénteki beszámolója szerint a közép-európai értékesítés negyedéves visszaesésének oka az, hogy a vasárnapi és ünnepnapi nyitvatartás szigorításai miatt

Lengyelországban hat, Szlovákiában négy kereskedési nappal kevesebb volt ebben a negyedévben, mint az előzőben.

A Tesco kimutatása szerint a cég összehasonlítható alapon számolt közép-európai értékesítési teljesítménye a tavalyi pénzügyi év négy negyedéve közül a legutóbbi háromban növekedett, 0,6, 0,8, illetve 0,4 százalékkal.

A Tesco a tavalyi pénzügyi év egészében kiugróan jól teljesített: az áprilisban közzétett egész éves beszámoló szerint a cég eredménye több mint a negyedével javult 2017-2018-ban, a közép-európai Tesco-hálózat eredménye pedig több mint a kétszeresére nőtt. Az idei pénzügyi év első negyedének értékesítési teljesítményéről szóló pénteki tájékoztatóhoz fűzött kommentárjában Dave Lewis, a Tesco vezérigazgatója hangsúlyozta: a cég a kitűzött növekedési terveknek megfelelően teljesít, és elégedett az üzletmenet lendületével.

Lewis, aki 2014 őszén vette át a cég vezetését, azonnal teljes gazdálkodási fordulatot hirdetett meg, miután a Tesco nem sokkal korábban több százmillió fontos eredmény-túlkönyvelési botrányba keveredett, és a botrány kirobbanása után, 2015 februárjában zárult teljes pénzügyi évéről 6,33 milliárd font (több mint 2300 milliárd forint) veszteséget jelentett. Ez volt a Tesco évszázados történetének eddigi legrosszabb éves eredménye, és a modern brit gazdaságtörténetben is az egyik legnagyobb éves vállalati veszteség. Az idei pénzügyi év első negyedének értékesítési teljesítményéről szóló beszámoló pénteki közzététele után a Tesco részvénye 1,80 százalékos nyereséggel 2,54 font felett járt a Londoni Értéktőzsdén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik