Gazdaság
Budapest, 2010. február 26.
Mezei János szervizvezetõ diagnosztikai mérést végez a gépjármûvek kettõs, benzin-gáz üzemûvé alakítására szakosodott Gázautó-Centrum Kft. mûhelyében 2010. február 25-én Budapesten. Egyre több autós választja az autógázt (LPG) üzemanyagként. Nyugat-Európában az elõrejelzések szerint 2015-re 10 százalékos lesz a gázzal is hajtott, kettõs üzemmódban mûködõ személyautók aránya; a várakozások szerint Magyarországon a jelenlegi 1,5-2 százalékról két év alatt 5 százalékra nõ a felhasználás. A jelenlegi 324 forintos átlag benzinár miatt megnõtt a forgalom az átalakítást végzõ szerelõmûhelyekben; egy liter autógáz átlagosan 130-140 forinttal olcsóbb, mint a benzin.
MTI Fotó: Manek Attila

Vészjelzést adott le a NAV, az autósok járhatnak pórul

24.hu
24.hu

2018. 06. 06. 09:21

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal pénzügyőrei évről évre több Távol-Keletről rendelt hamis autódiagnosztikai eszközt foglalnak le, jellemzően postaforgalomban. Ezek az olcsó, de hamis termékek számos veszélyt hordoznak magukban.

A NAV kiemelt figyelmet fordít a hamisított termékek – többek között ruhaneműk, cipők, divatcikkek, valamint játékok – forgalmazásának megakadályozására, hangsúlyozzák közleményükben. Azonban az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy megnövekedett az érdeklődés az olcsó, azonban hamis autódiagnosztikai eszközök iránt. A NAV pénzügyőrei 2016-ban 193 ilyen jellegű terméket foglaltak le postaforgalomban, 2017-ben már 332-t, 2018. május végéig pedig 202 hamis autódiagnosztikai eszköz akadt fenn az ellenőrzéseken.

Miért veszélyesek?

Mik is ezek hamis autódiagnosztikai eszközök? Ezek a készülékek a gyártó tudta és engedélye nélkül készülnek, illetve értékesítik őket és a hozzájuk kapcsolódó szoftver vagy nem a gyártótól ered, vagy nem a legfrissebb adatokat tartalmazza, tehát a gépjárművön ezzel végzett módosítás, vagy javítás szakszerűsége és pontossága egyáltalán nem garantált. Ezeket a berendezéseket gépjárművek fedélzeti számítógépéhez csatlakozva lehet olvasni és törölni hibakódokat, de élő adatokat, kimenetteszteket is meg lehet jeleníteni, vezérlők aktiválását lehet elvégezni, valamint programozásokat lehet rajtuk keresztül elvégezni.

Ezek a tevékenységek viszont sokféle veszélyt is magukban hordoznak, hiszen az autók megbízható működését és ezáltal a bennük utazók életét is kockáztatja, aki egy ilyen, nem ellenőrzött eszközzel nyúl a gépjárműhöz. Hiába van meg ugyanis a szakértelem, ha ezek a készülékek pontatlanok és a rajtuk keresztül bevitt adatok nem megbízhatóak.

A hamis autódiagnosztikai eszközök forgalmazása – amellett, hogy a gépkocsikra is veszélyt jelentenek – károkat okoz a legális termékek kereskedőinek, pedig náluk elérhetők a legújabb frissítések, a legális termékekre vonatkozó teljes körű garancia, de az annak lejárta utáni javítás lehetősége, valamint az egyéb, akár olyan, személyre szabható használati lehetőségek is, amelyek a hamis termékeknél egyáltalán nincsenek, tette hozzá a NAV.

  • A már említett veszélyeken túl nem elhanyagolható az sem, hogy ha valaki hamis, bevizsgálatlan terméket rendel, nagy valószínűséggel sosem kapja meg – annak ellenére, hogy a vételárat kifizette az eladónak –, mert ha a pénzügyőrök szellemi tulajdonjogot sértő termékeket találnak az ellenőrzéseik alkalmával, akkor az eljárás akár a termék megsemmisítésével is végződhet.

Kiemelt képünk illusztráció, MTI / Manek Attila

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Szerdán lefagy az ország harmada

Kommentek

Fotó: 24.hu / Bielik István
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.