Gazdaság

Rekordokat dönthet az üzletek forgalma

2018. januárban a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt 7,5 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 4,4, a nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben 11,6, az üzemanyag-kiskereskedelemben 8,1 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene, áll a KSH első becslésében.

Húsvéti csúcsra számítanak a hazai áruházláncok

Erős bevételnövekedést várnak a láncok húsvétkor a sonka, a tojás, a kalács és az édességek iránti kiemelt kereslet miatt. Egyesek mérlegelik a nyitvatartás meghosszabbítását, mások kitartanak a megszokott záróra mellett – írja hétfői számában a Világgazdaság.

A húsvét az év második legnagyobb forgalmú időszaka a karácsony után az élelmiszer-kiskereskedelemben, a magyarországi áruházláncok pedig legalább 6-7 százalékos bevételnövekedést várnak idén az ünneptől, derült ki a körképéből, amely a Tesco, a SPAR, a Lidl és az Aldi válaszain alapult.

A Nielsen piackutató legutóbbi felmérése szerint tarol a boltokban a főtt sonka: több mint 7 milliárd forint értékben, 4000 tonnányit vásárol belőle a lakosság az ünnepi időszakban, ezzel a kategória éves értékesítésének 92 százalékát fedi le. Nincs azonban húsvét édességek nélkül sem: 744 tonna csokoládétojást, csokoládényulat és egyéb ünnepi ajándékot szereznek be a magyarok együttesen 3,5 milliárd forintért.

Ugyanígy a tojás és a kalács is szezonális sláger, a SPAR tájékoztatása szerint az előbbi iránti kereslet a kiemelt időszakban 100 százalékos növekedést is produkálhat. Az ünnepi időszakban eladott 200 tonna kalács az éves volumen mintegy 20-25 százalékának felel meg a Tescónál.

Európai szinten is az élbolyban

Értékben 8,2 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2017 utolsó negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Ez majdnem az európai átlag kétszerese, amely a vizsgált időszakban 4,4 százalékon állt, 2012 első negyedéve óta nem volt ilyen magas. A magyar eredmény az európai rangsor második helyét jelenti, ennél dinamikusabban mindössze Törökország bővült, állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik