Májusban írtuk a nagy jégesők kellős közepén, hogy jövőre kiépülhet a jégkármentesítő-rendszer. Ez most már biztos. Kis Miklós Zsolt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) Erős vidék című rendezvényén pénteken elmondta: az országos jégkármérséklő rendszer kiépítésének 1,8 milliárd forintos költségét a vidékfejlesztési pályázaton keresztül finanszírozzák, a kormány kiemelt beruházásként kezeli a rendszer megvalósítását. Hozzátette:
Hangsúlyozta, hogy
Így működik majd a jégmentesítés
Az államtitkár elmondta: csaknem ezer, talajon elhelyezett generátorból áll majd a rendszer, amely az egész ország területét képes lesz megvédeni a nagy jégesőktől. A generátorok egyharmada a legnehezebben megközelíthető területeken automata lesz, ezek központi indításra kezdik majd el párologtatni az ezüst-jodidot a levegőbe a jégeső közeledtekor. A többi generátort viszont önkénteseknek kell működtetniük a megfelelő időben – közölte, hozzátéve, hogy zajlik az önkéntesek toborzása, már eddig is sokan jelentkeztek.
Szólt arról is, hogy jelentős informatikai fejlesztés és az Országos Meteorológiai Szolgálattal komoly szakmai együttműködés szükséges a rendszer működtetéséhez.
Hubai Imre, a NAK vidékfejlesztésért felelős országos alelnöke az eseményen elmondta: jégesőkre leginkább májustól kezdődően öt hónapon át lehet számítani. A jégkármérséklő rendszer úgy működik, hogy a generátorok az érkező front előtt legalább két órával ezüst-jodidot párologtatnak a levegőbe, amely a felső légtérbe jutva megakadályozza, hogy nagy méretű jégkristályok alakuljanak ki. A több, de kisebb jégszemcse nem, vagy kevésbé okoz kárt.
A rendszert szemléltetve azt mondta: tízszer tíz kilométeres négyzethálót vetítve az ország területére, minden metszéspontba el kell helyezni egy generátort.
Hubai Imre Csaba, a NAK Jász-Nagykun-Szolnok megyei elnöke az MTI-nek elmondta: a rendszer hatékonyságáról már vannak tapasztalatok, hiszen három dunántúli megyében – Somogy, Baranya és Tolna – már működik egy 141 generátorból álló hálózat, amely része lesz az országos hálózatnak. A tapasztalatok szerint a rendszernek köszönhetően a kárarány az 1 százalékot sem éri el évente, míg az azt megelőző időszakban ezeken a területeken 4-4,5 százalékos volt az átlagos kár aránya.
Kiemelt kép: Egy jégverte személyautó összetört hátsó szélvédőjében látszik, amint helybeliek beszélgetnek Rozsályon 2016. június 21-én. MTI Fotó: Balázs Attila