„Egyetlen felelős légitársaság sem teheti meg azt, hogy ne foglalkozzon utasaival és ne biztosítson valamilyen módon hazajutási lehetőséget a fogyasztóknak” – írja honlapján a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége arra reagálva, hogy a Ryanair szerdai, Madridból Budapestre tartó esti járata Pozsonyban szállt le, az utasokat pedig otthagyták.
A szövetség leszögezi, hogy a pórul járt utasoknak jár a kártalanítás, hacsak a cég nem bizonyítja, hogy valóban rendkívüli körülmények merültek fel. Emellett követelhetik felmerült ésszerű költségeiket, így a hazaút megtérítését és a teljes kifizetett jegyárat.
Az eredetitől eltérő célállomás miatt a fogyasztókat megilleti mindazon jog, amelyek egyébként egy törölt járat utasait megilletik – írják. Ilyen esetben az utasok választhatnak aközött, hogy
- a jegy árát visszatérítik az utazás meg nem tett szakaszára, vagy pedig a már megtett szakaszra is, ha a repülőút a fogyasztó eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt, vagy
- biztosítják a jegyek átfoglalását összehasonlítható szállítási feltételek mellett a végső célállomásra, a lehető legkorábbi időpontra, vagy
- egy későbbi, olyan időpontra foglalják át a jegyeket, amely a fogyasztónak is megfelel.
Ezek közül az utolsó kettő fel sem merülhetett, és a pozsonyi úti célnak semmi köze Budapesthez, ezért a teljes jegyárat meg kell téríteni a fogyasztóknak – közölte a szövetség.
Hozzáteszik: a járattörléskor járt volna az ingyenes étkezés, frissítő, továbbá két telefonhívás, faxüzenet vagy e-mail küldés lehetőségének biztosítása. Azok az utasok, akik nem kaptak ellátást, és emiatt saját költségre vásároltak ételt, frissítőt, visszakérhetik ezek árát. Fontos, hogy megőrizzék a bizonylatokat, amelyeket a vásárláskor kaptak, mert ezzel tudják bizonyítani a költségek felmerültét.
A kártalanításhoz való jog is megilleti a fogyasztókat, amely a repülőút távolságától függően 250-600 eurónak megfelelő összeg. Ez alól csak akkor mentesülhet a légitársaság, ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. Erre nem elég csak említés szinten hivatkoznia.
Sokan busszal vagy taxival jutottak végül haza Budapestre. Mivel káruk keletkezett és a Ryanair nem szállította őket vissza, ezért a hazautazás költségét is meg kell téríteni, amire ismét akkor van lehetőség, ha a fogyasztó megőrzi azt a számlát, nyugtát, amely igazolja a költségek felmerülését.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége felhívja a figyelmet, hogy semmilyen vihar, műszaki hiba vagy egyéb körülmény sem mentesítheti a légitársaságokat attól, hogy utasaiknak segítséget nyújtsanak váratlan helyzet esetén, és hazaszállítsák őket. Ha erre nem került sor, vállalniuk kell a következményeket. A szövetség azt javasolja a fogyasztóknak, hogy minél hamarabb nyújtsák be a Ryanairnél kárigényüket és ne mulasszák el mellékelni a kárt igazoló bizonylatokat. Ha panaszuknak nem tesznek eleget, indítsanak ingyenes békéltető testületi eljárást az ügyben.