Gazdaság

2020-ra sztrádán csapathatunk Kolozsvárig

Nagyon fogadkozik a román kormány, hogy megépítik a Nagyvárad melletti és onnan keletre menő sztrádát. Nagy az elmaradás, skerázni kéne.

Nagyvárad és Kolozsvár között 2020 végén lehet majd autópályán közlekedni – mondta pénteken Razvan Cuc közlekedési miniszter. Cuc nagyváradi látogatásán jelentette be, hogy a Bihar megyei Bors és Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) közötti szakaszt három alszakaszra osztják, amik megépítésére most hirdetik meg a közbeszerzési pályázatot.

A Bors-Berettyószéplak szakaszt 60 százalékban már megépítette az amerikai Bechtel, amivel a román kormány 2003-ban kötött megállapodást a Brassó és Bors között haladó, 415 kilométer hosszú észak-erdélyi autópályára, de 2013-ban szerződést bontottak a felek. 2015-ben egy spanyol-román konzorcium nyerte el a 60 kilométeres Bors-Berettyószéplak szakasz befejezését, de ezzel a vállalkozóval is felbontották a megállapodást.

A miniszter szerint az alszakaszokra bontás nagyobb biztosítékot jelent arra, hogy a vállalkozók nem fognak késlekedni a kivitelezéssel. A miniszter szerint az ütemterv szerint a három alszakasz közül elsőként a magyar-román határt elérő ötkilométeres szakasz épül meg.

Át az Erdélyi-szigethegységen és a Kárpátokon

A román kormánynak a Berettyószéplak és a Kolozs megyei Magyarnádas (Nadaselu) közötti szakaszt is meg kell még építenie ahhoz, hogy a Bors-Berettyószéplak szakasz csatlakozzon az észak-erdélyi autópálya már megépült Kolozs megyei, Gyalu (Gilau) és Aranyosgyéres (Campia Turzii) közötti részéhez, és így Nagyváradtól Kolozsvárig lehessen autópályán közlekedni.

Szintén pénteken nyilatkozta a román országutakat és autópályákat kezelő állami vállalat szóvivője, hogy a Déli-Kárpátokon áthaladó Nagyszeben és Pitesti közötti, 123 kilométer hosszúra tervezett autópálya kétszer többe, 3,34 milliárd euróba kerül a korábban közölt 1,6 milliárd euró helyett.

Ez a 2021-re ígért autópálya a Pitesti mellett üzemet működtető, a francia Renault tulajdonában levő Daciának is fontos, ami kilátásba helyezte, elköltözteti romániai üzemét, ha nem épül meg a korszerű út. A Renault ugyanis romániai termelése jelentős részét Nyugat-Európába exportálja, az autópálya pedig csökkentené a szállítási költségeket.

A Mediafax hírügynökség a héten számolta ki, hogy a román kormányok az elmúlt 25 évben 10 ezer kilométer autópályát ígértek, ennek ellenére Romániának jelenleg alig 750 kilométer autópályája van.

(MTI)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik