Szerdán a Világgazdaság a Budapesti Közlekedési Központ tájékoztatása alapján írta meg, hogy az első negyedévben 654 jogsértést észleltek a taxisok körében.
A problémák a régiek:
- pörgetik a taxiórát,
- nem adnak nyugtát vagy számlát,
- vagy nincs is engedélyük.
Mivel a BKK a taxiszolgáltatás ellenőrzésére jogosult, csak jegyzőkönyveket készíthetnek, amit aztán továbbítanak a hatóságoknak. Engedély nélküli szolgáltatás esetén a közlekedési hatóság, túlszámlázás esetén a rendőrség és a fogyasztóvédelem, a nyugtaadás elmulasztásakor pedig a NAV az illetékes.
A 24.hu mind a négy szervet megkereste a témával kapcsolatos kérdéseivel, cikkünk megjelenéséig csak Budapest Főváros Kormányhivatalától kaptunk választ.
Azt írták,
2017. január 1. és március 31. között a BKK Zrt.-től 191 darab ellenőrzési jegyzőkönyv érkezett hivatalunkhoz. Ezek közül 32 esetben indult eljárás engedély nélküli személyszállítás miatt. Jelenleg 14 ügyféllel szemben folyik eljárás engedély nélküli személyszállítás miatt.
Hogy a maradék 145 jegyzőkönyv sorsa mi lett, nem közölték.
Metál Zoltánt, az Országos Taxis Szövetség elnöke lapunknak azt mondta,
Ellenőrzéskor egy vagy két, magát külföldinek kiadó, vagy ténylegesen külföldi kliens A pontból B-be utazik, ahol a hatóságok munkatársai várják őket. Ha a pénzátadás után nyilvánvaló a csalás, átfogó ellenőrzést végeznek és jegyzőkönyvet írnak. Ezt küldik meg az illetékes hatóságnak.
Metál Zoltán felhívta rá a figyelmet, hogy Magyarországon az Európai Unióban a legszigorúbb a taxis szabályozás. Nem a törvények, hanem az törvényalkalmazás hiánya a probléma.
Az engedély nélküli taxik rendszámlevételét, forgalomból való kivonását a Közlekedési Hatóság rendelheti el. De egyes hiénák öt, tíz, húsz eset után is kint lehetnek az utakon
– mondta.
A hatóság kezében pedig tényleg ott van a lehetőség. Először hat hónapra, másodszor három évre kivonhatnák a taxikat a forgalomból. Idáig egyszer sem éltek a lehetőséggel.
Futótűzként terjedne el a körükben, ha tíz-húsz autót pihenőpályára tennének. A tulajdonosok kétszer is meggondolnák utána, kinek adják oda legközelebb a taxit. A Közlekedési Hatóság egyébként a helyszínen is levehetné a jogsértő járművek rendszámát, de nem teszik, pedig onnantól a károkozót sürgetné az idő.
A taxiszövetséghez naponta érkeznek a panaszok. Egy férfi nemrég azzal kereste meg az elnököt, hogy a Keleti Pályaudvarról egyetlen taxis sem vállalta a fuvarját. Mint kiderült, pusztán azért nem, mert magyarul beszélt. A Keletitől egyébként 8-10 ezer forint alatt nem indul el taxis, bármilyen rövid is legyen a távolság.
És a főszezon még csak most kezdődik.
Jönnek a fesztiválok, júliusban lesz a vizes-világbajnokság. Iszonyatos pénz megy el országépítésre, és még mindig van 150-200 ember, akinek semmi sem drága. Teljesen lejáratják a szakmát.
Egyelőre fölöslegesnek bizonyul minden erőfeszítés, nincs kézzel fogható eredménye az ellenőrzéseknek. Metál Zoltán szerint valamilyen érdek húzódhat emögött.