Tavaly megállt a hazai járműgyártás bővülése, egyből be is fékezett a teljes ipar – elemzi a magyar ipar helyzetét Madár István a Portfólióban.
Az elemzés főbb megállapításai:
- A magyar GDP növekedést az elmúlt években nagyrészt az autóipari beruházások húzták. Ennek most úgy tűnik vége.
- Az autóipar súlya a GDP-ben a közhiedelemmel ellentétben mindösszesen 4,5 százalék, mivel nagyon alacsony a hozzáadott érték, amit Magyarországon állítanak elő.
- Azaz még az ország legsikeresebb ipari ágazata is csak alacsony hozzáadott értékű termelési fázisokat végez a multik globális értékláncában.
- 2015-höz képest a feldolgozóipar többi ágazatának együttes növekedési hozzájárulása is lefeleződött tavaly, miután az elektronikán kívül egyik sem tudott érdemi növekedést produkálni.
- Magyarországon nem csak kelet-nyugat, hanem észak-dél fejlettségi megosztottság is kialakult. Baranya és Zala is fejletlen.
Vagyis hiába a nagy volumen, a termékekben lévő érték jó része az importtartalomban van, vagyis külföldi hozzáadott érték. Ergo: túl kevés a magyar tulajdonú nem végtermékgyártó (beszállító), exportáló cég.