Gazdaság

Megállt a külföldi autógyárak bővülése, egyből befékezett a teljes magyar ipar

Autogyar(210x140)(1).jpg (autógyár)
Autogyar(210x140)(1).jpg (autógyár)

Tavaly megállt a hazai járműgyártás bővülése, egyből be is fékezett a teljes ipar – elemzi a magyar ipar helyzetét Madár István a Portfólióban.

Az elemzés főbb megállapításai:

  • A magyar GDP növekedést az elmúlt években nagyrészt az autóipari beruházások húzták. Ennek most úgy tűnik vége.
  • Az autóipar súlya a GDP-ben a közhiedelemmel ellentétben mindösszesen 4,5 százalék, mivel nagyon alacsony a hozzáadott érték, amit Magyarországon állítanak elő.
  • Azaz még az ország legsikeresebb ipari ágazata is csak alacsony hozzáadott értékű termelési fázisokat végez a multik globális értékláncában.
  • 2015-höz képest a feldolgozóipar többi ágazatának együttes növekedési hozzájárulása is lefeleződött tavaly, miután az elektronikán kívül egyik sem tudott érdemi növekedést produkálni.
  • Magyarországon nem csak kelet-nyugat, hanem észak-dél fejlettségi megosztottság is kialakult. Baranya és Zala is fejletlen.

Vagyis hiába a nagy volumen, a termékekben lévő érték jó része az importtartalomban van, vagyis külföldi hozzáadott érték. Ergo: túl kevés a magyar tulajdonú nem végtermékgyártó (beszállító), exportáló cég.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik