A brit járműipar legnagyobb szakmai szervezete szerint Nagy-Britanniának az Európai Unió belső piacán kell maradnia azután is, hogy kilépett az EU-ból, különben az egész brit járműipari szektor veszélybe kerül.
Mike Hawes, a Brit Járműgyártók és -kereskedők Szövetségének (SMMT) vezérigazgatója a Párizsi Autószalon hétvégi nyitánya előtt a BBC-nek nyilatkozva kijelentette: az utóbbi időben jó hírek érkeznek a brit autóiparból és általánosságban a brit üzleti szektorból, de nem szabad hagyni, hogy ez “bárkit is elvakítson”.
A SMMT rendkívül aggasztónak tartja a brit járműipar jövőjét, amelyet veszélyben lát abban az esetben, ha Nagy-Britanniának nem lesz hozzáférése az EU egységes piacához – tette hozzá.
Az idei év első felében a brit autóexport 57,3 százaléka – több mint 500 ezer jármű – az EU más tagállamainak piacára került.
Az Európai Bizottság jelenlegi álláspontja szerint, ha Nagy-Britannia a kilépés után is hozzá akar férni az EU egységes belső piacához, akkor tartania kell magát az unión belüli mozgásszabadság alapelvéhez.
Theresa May brit miniszterelnök többször hangoztatott véleménye szerint viszont az EU-tagságról tartott júniusi népszavazás – amelyen a brit választók szűk, 51,9 százalékos többsége a kilépésre voksolt – megmutatta, hogy a britek nem akarják az EU-n belüli szabad mozgás elvének érvényesítését úgy, ahogy az eddig történt.
A Nagy-Britanniában gyártott járművek 80 százalékát külföldön értékesítik; az Európai Unió piacára évente átlagosan a teljes kivitel 57,7 százaléka kerül – állt a járműipari cégek júniusi felhívásában, amely szerint mindezt kockára teheti Nagy-Britannia kilépése az EU-ból.
(MTI)