Noha minden tagország hozzájárult, hogy Brüsszel kifizesse a 2007–2013 közötti útépítésekhez nyújtott uniós támogatást, a pénz nem jön. A Világgazdaság úgy tudja, közvetlenül az utalás előtt érkezett az újabb aszfaltügy híre, mire a regionális biztos leállította a kifizetést, részletes indoklást kért a Miniszterelnökségtől, immár a 2014–2020 közötti időszak közbeszerzési metódusáról.
A 2014–2020-as támogatási ciklus útépítési pályázatainál szempont lett a környezetterhelési érték. Az aszfalt szállítási távolsága (a minél kisebb szén-monoxid-kibocsátás) 20 százalékos súlyszámmal került be a szempontok közé, így augusztusban a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép a jóval olcsóbb ajánlatával sem tudott győzni a Strabag–Hódút páros felett.
Az EU támogatja az alacsonyabb árral szemben a drágább, környezettudatos megoldásokat, de a diszkriminációt nem. Márpedig ilyennek tartja, hogy a feltételek közé csak az aszfalt került be, más útépítéssel kapcsolatos anyag mozgatása nem szempont, így nyerésre csak annak van esélye, akinek az építkezéshez közel van aszfaltkeverője.
Brüsszel vizsgálja, hogy “visszaesőnek” számít-e Magyarország, hiszen a 2007–2013-as támogatási időszakban ezt egyszer már bírálta. Lázár János miniszter néhány hónapja azt mondta, megállapodás született, Magyarország 48 milliárd forintos büntetéssel megússza az aszfaltkeverős kalandot.
A Miniszterelnökség egyelőre nem válaszolt a Világgazdaság kérdéseire. A lap korábban arról írt, hogy Simicska Lajos érdekeltsége a konkurenciánál 25 milliárd forinttal olcsóbban építené meg az M4-es autópályának a magyar–román országhatártól Berettyóújfaluig tartó 27 kilométeres szakaszát és az arra eső műtárgyakat, amihez egy olasz nagyvállalattal, az Itinerával társult.
Az ajánlati ár alapján tehát a Közgép–Itinera-páros lenne a nyerő, de a módosított közbeszerzési törvény szerint nem feltétlenül a legjobb árajánlatot benyújtót kell kihozni nyertesként.
A történet szociálpszichológiai elemzéséről itt olvashat.