Gazdaság

Dzsudzsákék jó szereplése miatt még jobban fogytak a televíziók az Eb alatt

Nem divat már a 49 ezres mosógép és a 32 colos tévé. A vásárlók egyre igényesebbek a válság előtti szintet tavaly elérő hazai műszaki cikk piacon. Ebben a piaci környezetben sorra alakítja át üzleteit az Euronics, amely év végére webshopját is megújítja. A márka kizárólagos hazai birtokosa, a Vöröskő Kft. kereskedelmi ügyvezető igazgatójával, Fajcsi Róberttel beszélgettünk.

A foci Eb ideje alatt élénk reklámkampányt folytatott a cég. Lehet már látni, hogy mekkora forgalombővülést okozott az Eb a televíziók piacán?

Igen, a Gfk adatai szerint az év első 25 hetében a tévépiac mintegy 23 százalékkal nőtt. Az eladások döntően május közepétől kezdve indultak meg jelentősen. Korábban a foci Eb-k, világbajnokságok során az történt, hogy a torna első hetében nagyon erős volt a kereslet, majd a második hét is erős maradt, de már a forgalom visszaesését is lehetett tapasztalni. Aztán amikor az egyenes kieséses szakasz beindult, akkor ismét lehetett egy kis erősödést érezni az eladásokban, de nem olyan mértékben, mint a torna elindulásánál. A magyar csapat kijutásának, illetve jó szereplésének köszönhetően azonban ez most teljesen máshogy nézett ki. Már május közepétől beindultak az előrehozott vásárlások, az Eb megkezdésekor megint erősebb volt a kereslet, ami azonban a korábban megszokotthoz képest nem csengett le, hanem amíg a magyar csapat ki nem esett, addig erős maradt az eladások szintje.

A megnövekvő tévéeladások mellett a július elején indult, államilag támogatott hűtőgép- és fagyasztócsere-program is élénkülést hozhat a műszaki cikkek piacán. Milyen piaci hatást várnak az idei csereprogramtól?

Nagyon jó hatása lehet ennek a hűtőgépek piacára. Az idei programból nagyjából mi szeptember-október környékén fogunk vásárlókat látni, ugyanis addig futnak le majd a pályázatok. Hasonló trendet várunk, mint a tavalyi program esetében, amikor a hűtőgépek és a fagyasztók mellett a mosógépek cseréjére is lehetett pályázni. Akkor jelentősen élénkült a nagy fehérárus piac (a háztartási nagygépekből, vagyis a mosógépekből, hűtő- és fagyasztókészülékekből álló piaci szegmens – a szerk.). A teljes műszaki cikk piacon még csak tavaly értük el értékben és mennyiségben a 2008-as szintet, amiben a nagy fehérárus termékek kiemelt szerepet játszottak a csereprogram révén. Csak a nagy fehéráruk piaca tavaly darabszámban 14, értékben 21 százalékkal nőtt 2014-hez képest, ami óriási húzóerő volt a teljes piacra. A csereprogram nemcsak extra vásárlást tud eredményezni, hanem azt is, hogy még igényesebbek az adott gépek kiválasztásánál az emberek. Akkor jártak ugyanis a legjobban a programban résztvevők, ha minél jobb tudású gépet vásároltak. Az adatok pedig azt mutatják, hogy ezzel éltek is a vásárlók, hiszen értékben nagyobb volt a növekedés mértéke, mint darabszámban. Egyértelműen látszott, hogy a drágább energiatakarékos gépeket keresték az emberek, vagyis hajlandóak voltak többet áldozni, hogy jobb tudású géphez jussanak hozzá. Ez pedig jelentősen javította az átlag eladási árakat nemcsak nálunk, hanem a piac más szereplőinél is.

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

Piaci szereplőként összességében milyennek ítélik meg a csereprogramot? Jó a fókusz, megfelelőek az ösztönzők?

Szerintünk jól van összeállítva a program. A szakma is tudott rajta egy kicsit dolgozni. Volt beleszólásunk az elején, és meg is hallgatták tanácsainkat. Mindenképpen indokolt a program, hiszen Magyarországon a háztartási nagygépek átlagéletkora igen magas. Továbbá titkon abban reménykedünk, hogy az idei 500 millió forintos megpályázható keretösszeget év közben megemelik, ahogy tavaly is történt, amikor majdnem megduplázták a rendelkezésre álló forrásokat.

A teljes műszaki piac eddigi idei forgalmi adatai milyen képet mutatnak?

Az első öt hónap adatai szerint a teljes piac darabszámban 3,4 százalékkal, míg értékben 11,7 százalékkal nőtt. Nemcsak darabszámban haladjuk meg a válság előtti szintet, hanem értékben is. Látszik, hogy jobb az emberek anyagi helyzete, így az igényszintjük is emelkedett. Ma már nem a 49 ezres mosógépet szeretnék megvenni, hanem olyat keresnek, amely energiatakarékos, nagyobb tudással bír. Az is mutatja, hogy javul a lakosság anyagi helyzete, hogy olyan szegmensek indultak hirtelen növekedésnek, amelyek korábban csak vegetáltak. A szárítógépek piacát két éve mintha ágyúból lőtték volna ki, olyan ütemben kezdett el nőni az eladások száma. A televíziók piacán is a 32 colos tévék eladása már csökken, és a 40 col felettiek iránt növekszik a kereslet.

Korábban azt nyilatkozta, hogy 2015-re el szeretné érni, hogy a webáruházuk forgalma meghaladja a cég teljes bevételének 10 százalékát. Ez megvalósult?

Cégünk működésénél figyelembe kell venni, hogy a mi esetünkben nehezebb webshopot építeni, mert tekintettel kell lennünk a 63 offline üzletünk érdekeire is. Mi nem akarjuk azt a modellt követni, hogy szembe állítjuk a saját webáruházunkat az offline üzleteinkkel, amelyek az eltérő árazás révén gyakorlatilag konkurenseivé válnának egymásnak. Mi úgy szeretnénk a webshoppal fejlődni, hogy az ne sértse az offline üzleteink érdekeit, de a cél egyértelmű: a vásárlók járjanak jól. A manapság divatos hibrid-értékesítési vagy omnichannel modellben hiszünk. Mi azt gondoljuk, hogy csak az a cég tud sikeres lenni az e-kereskedelemben, amelynek van egy megbízható offline hálózata is. Ezt könnyű így elmondani, de a gyakorlatban nagyon nehéz a két érdek közötti konfliktushelyzeteket kezelni. Ez lelassított bennünket a webshop fejlesztésében, de egyben rávilágított arra, hogy egy új webmotorra, új webes szervezeti felépítésre van szükségük. Jelenleg ezen dolgozunk, a kitűzött 10 százalékos arányt még nem értük el, de ettől függetlenül elégedettek vagyunk a webshop eredményeivel. Továbbá ebben a kérdésben azt is figyelembe kell venni, hogy a weben rendelt, de az áruházban átvett termékek által generált bevételt mi teljes mértékben az üzleteink forgalmához számoljuk, így az nem a webes, hanem az offline forgalmunkban jelentkezik.

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

A weben vásárolt termékek mekkora hányada történik bolti átvétellel?

Jelenleg 70 százalékban. Mi amúgy kifejezetten arra törekszünk, hogy a weben rendelt terméket lehetőség szerint üzletben vegye át az ügyfél, hogy ott megfelelő szakértői támogatást is kapjon a megvásárolt termékhez. Azt szeretnénk ezzel elérni, hogy legyen egy arca a cégnek, akihez a vásárló fordulhat, ha bármire szüksége van, alakuljon ki kötődés a céghez. A 70 százalékos bolti átvételi arány azt mutatja, hogy tetszik ez a megoldás a vásárlóinknak.

A webshoppal kapcsolatos fejlesztések mikorra fejeződhetnek be?

Most zajlanak az utolsó tesztek. A tervek szerint az év végén várhatóan már az új webmotor fog működni, addigra a webáruház honlapjának arculata is megújul, aminek keretében számos funkció a korábbinál könnyebben elérhető lesz az oldal látogatói számára.

2013-14 folyamán intenzív terjeszkedési célokat tűztek ki, amelyek szerint 2016 elejére meg kellett volna duplázni az áruházlánc boltjainak számát úgy, hogy minden 10 ezer fősnél nagyobb hazai településen legyen egy Euronics bolt. Jelenleg 63 saját boltjuk van, most miként látják a bolthálózat növekedési lehetőségeit?

Ahogy a fentiekben is említettem a magyar vásárlók egyre igényesebbek. Szeretnénk ennek a jó értelembe vett kihívásnak mi is még jobban megfelelni ezért alapvetően 2016-ban a meglévő boltok felújításaira fókuszálunk. Idén 20 üzletet fogunk átalakítani, van, ahol részlegesen, van ahol teljesen, és van, ahol az üzlet egy új helyre költözik, mint például Keszthelyen, Érden vagy Ajkán. A meglévő boltok felújítása lassította az üzletnyitások folyamatát, de az év második felétől már új boltokat is nyitunk. Pár hete adtunk át Hódmezővásárhelyen a legújabb üzletünket, augusztus 11-én pedig Dunakeszin a bevásárló parkban nyitunk, illetve idén Szolnokon is nyílik új Euronics üzlet. Azt a célt azonban továbbra is szemünk előtt tartjuk, hogy minden 10 ezer fősnél nagyobb városban jelen legyünk egy minőségi Euronics üzlettel. Folyamatosan keressük a helyeket ezekben a városokban. Van egy kétéves programunk a legjobb vásárlóerővel rendelkező településekre vonatkozóan. Kimondott határidő most nincs arra, hogy ezt a célt mikorra érjük el. Erre nincs is szükség, hiszen nem tőzsdei társaság vagyunk, illetve 100 százalékban magyar tulajdonú cégként nem kell megfelelnünk semmilyen külföldi tulajdonosi elvárásnak sem. A legfontosabb szempont a stabilitás, addig nyújtózkodunk, ameddig a takarónk ér. A terjeszkedés nem veszélyeztetheti a cég alapműködését és finanszírozhatóságát.

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

Mekkora átalakuláson esnek át a felújítandó boltok?

Teljes mértékű átalakítás történik: kicseréljük a bútorokat, megváltozik a termékek üzleten belüli elrendezése is. Előbbre, közvetlenül a boltok bejáratához kerülnek az innovatív termékek, például a mobiltelefonok, táblagépek, amelyeket már mindenhol szabadon elérhetővé teszünk a vásárlóknak, nem vitrinekben lesznek elzárva. Az üzletek megvilágítására is külön figyelünk, növeljük a fényerőt, világosabbak lesznek a boltok. A modern és vásárlóbarát boltkép mellett fontos, hogy üzleteinkben értékesítők és nem pedig eladók segítik a vásárlókat. Szeretnénk, ha minden ügyfelünk érezné, hogy nem csak több ezer termék közül választhatja ki a neki leginkább megfelelőt, de olyan szakértői segítséget, tanácsot is kap, ami nagyban megkönnyíti a választást. Ezt az elvet követve próbálunk jobb és igényesebb szolgáltatásokat nyújtani a fogyasztók részére. A piacon egyedülálló módon 4 pénzintézet közel 20 féle hitelkonstrukcióját kínáljuk a vásárlóinknak. Portfóliónkban megtalálható az áruhitel, a hitelkártya és a személyi kölcsön is. A tapasztalatok és a visszajelzések azt mutatják, hogy van igény ezekre a banki termékekre, egyre többen keresik a hitelre történő vásárlás lehetőségét, az ily módon történő értékesítések aránya pedig szintén kezdi elérni a 2008-as válság előtti szintet.

A saját üzletek mellett franchise boltok is helyet kapnak a hálózatukban. A franchise üzletek terén is szeretnének tovább terjeszkedni?

Jelenleg 16 franchise boltunk van. Nem a mennyiség számít, hanem az, hogy a franchise üzletek is megfelelő minőségben álljanak a vásárlók rendelkezésére. Ha ennél a 16 üzletnél is elérjük, hogy megfelelően képviselik az Euronics értékeit, akkor elgondolkodhatunk arról, hogy növeljük-e a számukat. Most mindenképpen a saját üzletek nyitásaira koncentrálunk.

A kereskedelmet általánosságban jellemző munkaerőhiány miként jelentkezik az Euronics esetében?

Az Euronics gyors növekedése összhangban van munkatársaink gyors fejlődésével, amely a céges kultúránk része, nagy hangsúlyt fektetünk kollégáink fejlesztésére, képzésére egyaránt. Hiszünk abban, ha cég és a munkavállaló értékei összhangban vannak, akkor alakítható ki a munkáltató és a munkavállaló között a mind két fél megelégedésére szolgáló együttműködés. Fontos, hogy olyan kollégákat keresünk csapatunkba, akik értékesítői vénával és alapvető műszaki ismeretekkel rendelkeznek. Ha ezen érték és érdeklődés kéz a kézben jár, akkor olyan fejlesztési lehetőségeket biztosítunk, amely segítségével értékesítőink ki tudnak teljesedni munkájukban, és kihasználhatják a bennük rejlő képességeket. Nemcsak marketingből mondjuk ugyanis, hogy szakértékesítők vagyunk (a cég szlogenje ugyanis így szól: Minőség olcsón – szakértőktől, a szerk.).

Június elején Magyarországon rendezték meg az Euronics nemzetközi találkozóját, amelyen 32 ország Euronics áruházának top vezetői, illetve a legnagyobb beszállító cégek képviselői vettek részt. A találkozón feltehetően mód volt a nemzetközi műszaki cikk piac aktuális trendjeinek megvitatására is. Milyen tanulságokkal zárult a háromnapos esemény?

Először is ki kell emelnem, nagy megtiszteltetés volt, hogy idén mi rendezhettük meg az évente sorra kerülő eseményt. A fő tanulság az volt, hogy mindenki egyértelműen elmondta, hogy az árakban már nem lehet lejjebb menni. Abban lehet a piacon jobb eredményt elérni, ha pluszszolgáltatást, hozzáadott értéket nyújtunk a vásárlóknak, amivel kötődhetnek az Euronics-hez. A másik fő téma az okos otthon koncepciója volt. Az látszik, hogy minden termékcsoportnál elindultak az okos otthon irányába mutató folyamatok, azonban egyelőre csak a fűtés- és világítástechnika, valamint az otthonbiztonság terén látszanak valódi eredmények. A tervek szerint az ősz folyamán az üzleteinkben is megjelennek ezen szegmensek új, innovatív termékei.

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

NÉVJEGY

Fajcsi Róbert

2003 óta dolgozik az Euronics nemzetközi műszaki áruházlánc magyarországi üzlethálózatát üzemeltető, magyar tulajdonú Vöröskő Kft.-nél. Boltvezetőként került a céghez, majd végig járva a vállalati ranglétrát, 2013 novemberétől a társaság kereskedelmi ügyvezető igazgatója.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik