Gazdaság

Dominóhatást okozott a dízelbotrány

Nemcsak a VW, hanem más német márkák dízelautó eladásai is visszaestek az Egyesült Államokban.

A Mercedes-Benz januárban 65 százalékkal kevesebb dízelautót értékesített az Egyesült Államokban, mint egy évvel korábban, a BMW-nél 62 százalékos volt a visszaesés – tudta meg a dpa-AFX hírügynökség az autógyáraktól. A dízelautók aránya azonban mindkét márkánál már korábban is rendkívül alacsony volt a teljes értékesítési volumenen belül.

A Mercedes-Benz szóvivője közölte, a dízelautók aránya az elmúlt két évben öt százalék alatt volt és hónapról hónapra folyamatosan csökkent. A benzines autókkal együtt azonban a Mercedes-Benz eladásai – ha kismértékben is, de – emelkedtek januárban. A BMW szóvivője közölte, az Egyesült Államok az egyetlen piac, ahol a dízelmotoros autóik eladása a Volkswagen emissziós botránya óta csökkent.

A Mercedes-Benz januárban 334, a BMW 205 dízel autót adott el az Egyesült Államokban. A VW és az Audi pedig már nem szerepeltet kínálatában dízel modellt az Egyesült Államokban.

A német autógyárak amerikai piacon évek óta követett dízel-stratégiája súlyos károkat szenvedett egyikük magatartása miatt.

Ezt a német autógyárak szakmai képviseleti szerve, a VDA elnöke, Matthias Wissmann mondta a Volkswagenre utalva. Az amerikai dízelautók piacát a német autógyárak uralták a Volswagennel az élen, miután a legtöbb amerikai autógyárnak egyáltalán nem szerepel dízelmotoros személyautó a kínálatában, míg Németországban nagy népszerűségnek örvend a dízelmotor.

A BMW-nél például négy Németországban eladott autóból három dízeles, a Duisburg-Essen Egyetem autóipari kutató intézete, a CAR-Institut számításai szerint pedig a Mercedes-Benznél 59 százalék, a VW-nél pedig 55 százalék volt a dízelmotoros autók aránya 2015 első nyolc hónapjában.

A dízelautók melletti egyik legerősebb érv, az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és a dízel üzemanyag alacsonyabb adótartalma újabban kezd veszíteni jelentőségéből, miután az olaj világpiaci ára a 2014 közepihez képest már háromnegyedével csökkent. A német autóklub, az ADAC szerint idén januárban a szuperbenzin átlagára 1,24 euró volt literenként, a dízel üzemanyagé pedig 0,99 euró. Az olajpiaci áresés előtti, 2013-as átlagárnál a szuperbenzin 31 centtel, a dízel 43 centtel lett olcsóbb literenként. Az Egyesült Államokban viszont a dízel többe kerül, mint a benzin.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik