Gazdaság

Kamu volt, hogy gyógyít a mesterbalzsam

arckrem(430x286)(1).jpg (arckrém, )
arckrem(430x286)(1).jpg (arckrém, )

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Global Partners System Kft. jogsértő módon, azaz tiltott, illetve megalapozatlan gyógyító hatásokkal reklámozta HillVital Gyógyfüves Mesterbalzsam elnevezésű termékét, és megtévesztette a fogyasztókat a termék összetételét tekintve. A jogsértésért 10 millió forint bírságot szabott ki GVH.

A HillVital Gyógyfüves Mesterbalzsam kozmetikumok közé tartozó krém.

A GVH úgy ítélte meg, hogy a Global Partners System Kft. jogszerűtlenül népszerűsítette termékét több reklámjában is 2013 januárjától 2014 decemberéig, mert megtévesztően hirdette a balzsamról, hogy

  • alkalmas betegségek gyógyítására (pl. ízületi fájdalom), annak ellenére, hogy
  • 2013. január 1. és 2013. július 10. között az ágazati jogszabály kategorikusan tiltotta kozmetikumok reklámjaiban gyógyhatásra vonatkozó állítások megjelenítését, és ebben az időszakban az állítás bizonyítására sem volt jogi lehetőség
  • 2013. július 11-től pedig nem rendelkezett megfelelő bizonyítékokkal állításai alátámasztására;
  • 100 százalékban természetes, holott csak az összetevők több mint 90 százaléka természetes eredetű.

A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy:

  • a jogsértő kereskedelmi gyakorlat kifejezetten sérülékeny fogyasztókat célzott meg és hosszabb ideig tartott;
  • a jogsértéssel érintett termék bizalmi jellegű;
  • a vállalkozásnak ismernie kellett a kozmetikumokkal kapcsolatos gyógyhatás-állítások közzétételére vonatozó jogszabályi tilalmakat;
  • előbb jelentek meg pozitív vásárlói visszajelzések a kommunikációban, mint, ahogy a vállalkozás a szakirodalmat áttanulmányozta.

A GVH enyhítő körülményként értékelte többek között, hogy:

  • a vállalkozás részben elismerte a jogsértést, és pontosította állításait;
  • a vállalkozás 30 napos feltétel nélküli pénz-visszatérítési garanciát vállal;
  • a HillVital Gyógyfüves Mesterbalzsam döntő részben valóban természetes anyagokból áll, valamint
  • elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat biokozmetikum kategóriában, és e körülmény alátámasztja azt, hogy az eljárás alá vont jóhiszemű magatartást tanúsított.

A GVH hangsúlyozza, hogy tudományos megalapozottságot vár el a kozmetikumok gyógyhatásának bizonyításánál:

  •  tudományos ismeretnek tekinthető a természet objektív összefüggéseiről szerzett, a tudományággal hivatásszerűen foglalkozó, abban szaktekintélynek számító személyek által a tudomány követelményeinek megfelelő módon igazolt tapasztalatok, általánosítások, fogalmak összessége; nem tekinthető tudományos ismeretnek a pozitív terméktapasztalat, a betegektől és kezelőorvosaiktól származó vélemény;
  • ahhoz, hogy tudományos ismeretek támasszák alá egy adott termék betegségek, illetve az emberi szervezet működési zavarainak vagy rendellenességeinek a gyógyítására való alkalmasságát, mélyrehatóbb vizsgálatokra van szükség. Alapos, a termék minden szervezetre gyakorolt hatására és esetleges mellékhatásaira kiterjedő kísérletsorozatot kell végezni. Ezt követően az eredményeket az orvostudomány képviselőinek kell elemezniük, és megalapozott szakvéleményt adniuk. E minimális feltételek mellett lehet csupán egy adott termékről – tudományos ismeretekre alapítottan – gyógyhatást állítani.

Így reagált a balzsamos cég másnap

A Hillvital balzsam forgalmazója, a Global Partners System Kft. tiszteletben tartja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntését, még ha azzal nem is ért mindenben egyet – közölte a cég pénteken az MTI megkeresésére, a versenyhivatal csütörtökön nyilvánosságra hozott döntésére reagálva.

A társaság közölte: ha hibáztak, azért felelősséget vállalnak. Hozzátették ugyanakkor, hogy a reklámokban nagyrészt a több ezer pozitív vásárlói visszajelzésre építettek. Az azonnali pénz-visszafizetési garanciával a mintegy 80 ezer eladott termék után csak 12 vásárló élt 2014-ben, ez az arány világosan illusztrálja a termék hasznosságát – hangsúlyozta a kft.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik