A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Global Partners System Kft. jogsértő módon, azaz tiltott, illetve megalapozatlan gyógyító hatásokkal reklámozta HillVital Gyógyfüves Mesterbalzsam elnevezésű termékét, és megtévesztette a fogyasztókat a termék összetételét tekintve. A jogsértésért 10 millió forint bírságot szabott ki GVH.
A HillVital Gyógyfüves Mesterbalzsam kozmetikumok közé tartozó krém.
A GVH úgy ítélte meg, hogy a Global Partners System Kft. jogszerűtlenül népszerűsítette termékét több reklámjában is 2013 januárjától 2014 decemberéig, mert megtévesztően hirdette a balzsamról, hogy
- alkalmas betegségek gyógyítására (pl. ízületi fájdalom), annak ellenére, hogy
- 2013. január 1. és 2013. július 10. között az ágazati jogszabály kategorikusan tiltotta kozmetikumok reklámjaiban gyógyhatásra vonatkozó állítások megjelenítését, és ebben az időszakban az állítás bizonyítására sem volt jogi lehetőség
- 2013. július 11-től pedig nem rendelkezett megfelelő bizonyítékokkal állításai alátámasztására;
- 100 százalékban természetes, holott csak az összetevők több mint 90 százaléka természetes eredetű.
A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy:
- a jogsértő kereskedelmi gyakorlat kifejezetten sérülékeny fogyasztókat célzott meg és hosszabb ideig tartott;
- a jogsértéssel érintett termék bizalmi jellegű;
- a vállalkozásnak ismernie kellett a kozmetikumokkal kapcsolatos gyógyhatás-állítások közzétételére vonatozó jogszabályi tilalmakat;
- előbb jelentek meg pozitív vásárlói visszajelzések a kommunikációban, mint, ahogy a vállalkozás a szakirodalmat áttanulmányozta.
A GVH enyhítő körülményként értékelte többek között, hogy:
- a vállalkozás részben elismerte a jogsértést, és pontosította állításait;
- a vállalkozás 30 napos feltétel nélküli pénz-visszatérítési garanciát vállal;
- a HillVital Gyógyfüves Mesterbalzsam döntő részben valóban természetes anyagokból áll, valamint
- elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat biokozmetikum kategóriában, és e körülmény alátámasztja azt, hogy az eljárás alá vont jóhiszemű magatartást tanúsított.
- tudományos ismeretnek tekinthető a természet objektív összefüggéseiről szerzett, a tudományággal hivatásszerűen foglalkozó, abban szaktekintélynek számító személyek által a tudomány követelményeinek megfelelő módon igazolt tapasztalatok, általánosítások, fogalmak összessége; nem tekinthető tudományos ismeretnek a pozitív terméktapasztalat, a betegektől és kezelőorvosaiktól származó vélemény;
- ahhoz, hogy tudományos ismeretek támasszák alá egy adott termék betegségek, illetve az emberi szervezet működési zavarainak vagy rendellenességeinek a gyógyítására való alkalmasságát, mélyrehatóbb vizsgálatokra van szükség. Alapos, a termék minden szervezetre gyakorolt hatására és esetleges mellékhatásaira kiterjedő kísérletsorozatot kell végezni. Ezt követően az eredményeket az orvostudomány képviselőinek kell elemezniük, és megalapozott szakvéleményt adniuk. E minimális feltételek mellett lehet csupán egy adott termékről – tudományos ismeretekre alapítottan – gyógyhatást állítani.
Így reagált a balzsamos cég másnap
A Hillvital balzsam forgalmazója, a Global Partners System Kft. tiszteletben tartja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntését, még ha azzal nem is ért mindenben egyet – közölte a cég pénteken az MTI megkeresésére, a versenyhivatal csütörtökön nyilvánosságra hozott döntésére reagálva.
A társaság közölte: ha hibáztak, azért felelősséget vállalnak. Hozzátették ugyanakkor, hogy a reklámokban nagyrészt a több ezer pozitív vásárlói visszajelzésre építettek. Az azonnali pénz-visszafizetési garanciával a mintegy 80 ezer eladott termék után csak 12 vásárló élt 2014-ben, ez az arány világosan illusztrálja a termék hasznosságát – hangsúlyozta a kft.