Gazdaság

A német piacot is célba veszi a Fornetti

Közel fél éve vásárolta meg Európa piacvezető péktermékeket gyártó vállalata a Fornettit. Az új tulajdonos, az Aryzta cégcsoport által kinevezett ügyvezető igazgató lapunknak elmondta: a tervek szerint a következő négy-öt évben a Fornetti megduplázza a franchise partnerek számát. Sebastian Gooding beszélt arról is, hogy a cég belép a német piacra.

Közel hat hónapja nevezték ki a Fornetti élére. Milyenek voltak az első benyomásai a céggel kapcsolatban?

Valójában már közel egy éve alaposan ismerem a Fornettit. (Sebastian Gooding 2015 januárja óta dolgozik a cégnél – a szerk.) Amellett, hogy a vállalat európai sztenderdeket is sokszor meghaladó mértékben figyel az élelmiszerbiztonságra és fantasztikusak a termékei, a Fornetti másik fő erőssége, hogy nagy mértékben fókuszál arra, hogy minden ügyfele számára megfelelő megoldásokat nyújtson, legyenek azok franchise vagy kiskereskedelmi partnerek, vagy egy hétköznapi vásárló az üzletben. Ez az a képesség, amely olyan vonzóvá teszi a céget. Mindamellett néhány változtatást már végrehajtottunk a cég működésében, amivel még erősebbek lehetünk. Még inkább fókuszálunk arra, hogy nemzetközi csoportként működjön a cég. Az idei talán a Fornetti egyik legizgalmasabb éve lesz.

Miért?

A következő hat hónapban több üzletet fogunk felújítani, és több új partnerrel fogunk együtt dolgozni, mint az elmúlt három évben összesen.

Ez Magyarországra vonatkozik, vagy az egész kelet-közép-európai régióra?

Ezt Európára értem. A Fornettit egy romániai és bulgáriai leányvállalattal bíró magyar cégből a nyárra egy nemzetközi élelmiszeripari csoporttá alakítjuk át.

Ennek lehet része a német piacra lépés is? Korábban azt nyilatkozta, hogy várhatóan májusban kezdik meg a hídfőállások kiépítését Németországban.

Valójában már ott vagyunk. A következő hat hónapban egy pilot projektet működtetünk, aztán majd meglátjuk, miként alakul az ottani terjeszkedésünk.

Fotó: Berecz Valter
Fotó: Berecz Valter

Korábban egy másik nyugat-európai ország, Nagy-Britannia piacán is megjelent a Fornetti, ami azonban nem volt túl sikeres. Nem tartanak attól, hogy ez a német piac esetében is előfordulhat?

Egyáltalán nem. Olyan változtatásokat hoztunk, amelyek révén tudjuk, mi szükséges ahhoz, hogy az egyes projektjeink sikeresek legyenek. Ez az egyik előnye annak, hogy a Fornetti az Aryzta-csoport tagja lett. Legyen szó Nagy-Britanniáról, Németországról vagy akár Franciaországról, most átfogó üzleti modellt és megoldásokat tudunk felkínálni a partnereinknek, míg három-négy évvel ezelőtt egy Fornetti-partnernek voltaképpen a saját üzleti modelljét kellett kiépítenie.

Nem teljesen más kihívásoknak kell megfelelni egy nyugat-európai piac esetén?

Azt gondolom, ennek nincsen jelentősége. Nincsen egy egységes modell a kelet-európai régióra, amely a térség minden országában működik. A romániai piacon azt kell tennünk, amire az ottaniaknak van szüksége. Ott „románul” kell gondolkodnunk, a német piacon pedig „németül”. Minden piac más az ízlésbeli eltérések vagy a költségek, árak terén meglévő különbségek miatt. Minden esetben egy olyan üzleti megoldást kell kialakítani, amely vonzó lehet az adott piacon. A Fornetti pedig rendelkezik az ehhez szükséges tudással és kreativitással. Ez az Aryzta által biztosított nemzetközi tapasztalat és a kiváló magyar menedzsment közös értékteremtése.

A terjeszkedést, így például a német piacra lépést a meglévő gyárakkal fedik le, vagy nyitnak újabb üzemeket?

A meglévőkkel le tudjuk ezt fedni. A két magyarországi (kecskeméti és kiskunfélegyházi) gyáregységünkön kívül még Romániában (Temesváron) és Bulgáriában (Ihtimanban) van üzemünk. A kinevezésem óta eltelt hat hónapban már több mint 300 millió forint értékű beruházást hajtottunk végre a kapacitásaink fejlesztése érdekében. Romániában a napokban fejeződik be egy csomagolástechnikai fejlesztés, amelynek eredményeiből az egész cégcsoport profitál majd, míg Kiskunfélegyházán az ősszel adtuk át az új bútorgyártó üzemünket (a cég ugyanis saját üzemben készíti a Fornetti-üzletek bútorait – a szerk.).

Augusztusban azt nyilatkozta, hogy a következő fél évben a beruházásokkal párhuzamosan jelentősen növelik a dolgozók létszámát is. Végül hány új embert vettek fel?

Csoportszinten több mint kétszáz új munkatársat vettünk fel, a többségüket Magyarországon.

A közeljövőben is terveznek újabb beruházásokat?

A következő egy-másfél évben egy újabb, 1 milliárd forint értékű beruházási programot tervezünk végrehajtani cégcsoport szinten. Az beruházási összeg legalább 50 százalékát Magyarországon költjük majd fejlesztésekre.

Fotó: Berecz Valter
Fotó: Berecz Valter

Ezekről mit lehet tudni, konkrétan milyen fejlesztések várhatók?

Az üzemeink felszereltsége már most világszínvonalú. Decemberben váratlanul egy német kiskereskedelmi áruházlánc képviselője jelent meg a kecskeméti üzemünknél, egy előre be nem jelentett auditot tartott, hogy képet kapjon arról, mennyire jó beszállítók lennénk a bolthálózatuk számára. Három nappal később már Németországban tárgyaltunk ezzel az amúgy több ezer kiskereskedelmi üzletet működtető céggel, amelynek igazgatója csak annyit mondott, hogy a minőség terén némely németországi beszállítóikat lekörözi a Fornetti. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a beruházásaink nem arról szólnak, hogy magasabb szintre kell fejleszteni a céget, hanem, hogy megőrizzük ezt a jelenlegi erős színvonalat. Magyarországon és szerte Európában idén elsősorban a partnereink támogatására, az új dizájn kialakítására és a termékfejlesztésre fókuszálunk. Sokat dolgozunk jelenleg azon, hogy az egyes üzletek arculata mindenhol azonos szintre kerüljön.

A cégalapító, korábbi tulajdonos Palásti József egyszer azt mondta, hogy a Fornetti nem a legjobb terméket, hanem ár-érték arányban a legjobb sztenderdet akarja létrehozni. Ez a modell az Ön irányítása alatt is érvényesülni fog?

Én ezt úgy mondanám, hogy az a legjobb termék, amelyet az emberek megvesznek. Talán egy picit elmozdulunk prémium irányba a termékek formája, dizájnja terén, új ízeket vezetünk be. A Fornetti modell még mindig nagyon jónak számít nemcsak Magyarországon, hanem nemzetközi szinten is.

Nem hozták nyilvánosságra, hogy az Aryzta mennyiért vásárolta meg a Fornettit, de sajtóinformációk szerint a svájci-ír cégcsoport 60 millió eurót fizetett a magyar társaságért. Milyennek látja a magyar üzleti környezetet, megéri idehoznia a pénzét egy külföldi befektetőnek? Gyakran hallani ugyanis azt a kritikát, hogy a magyar üzleti környezet nem eléggé kiszámítható, túl gyakran és gyorsan változnak az adózási és egyéb szabályozási előírások.

Az összegről továbbra sem nyilatkozhatok, de alapvetően azt gondolom, hogy ha valaki meg akar jelenni egy adott piacon, akkor talál megoldásokat arra, hogy ott üzleti tevékenységet folytasson. A Fornetti Magyarországon piacvezető, míg Romániában a második-harmadik a rangsorban. Emellett Magyarországon elnyertük az év franchise hálózatának díját. A kiváló eredményeknek az oka, hogy sikeresen tudunk működni a jogszabályi keretek között, miközben a keményen dolgozó partnereinknek is valid megoldásokat tudunk kínálni a növekedéshez.

Ami a magyarországi szabályozást illeti, nem bonyolultabb Magyarországon üzleti tevékenységet folytatni, mint Németországban vagy Lengyelországban. Sokat hallom a médiában, hogy hihetetlenül nehéz a magyar piacon működni, azonban az üzleti világban nem találkozom ezzel a véleménnyel. Tudomásul kell venni, hogy adottak a játékszabályok. Ha ezek szerint kell mindenkinek játszani, akkor a jók prosperálnak, a rosszak elbuknak. Számomra a panaszkodás nem elfogadható üzleti stratégia, nem lehet vele előbbre jutni. Az viszont fontos, hogy a játékszabályok azonosak legyenek.

Egyébként pedig a magyar GDP növekedése idén várhatóan 2 százalék felett lesz, ami nemzetközi összehasonlításban kedvezőnek tekinthető. Számomra az a fontos, hogy az üzleti környezet továbbra is vonzó legyen, stabilan fejlődjön a gazdaság, az infrastruktúra, az országot elkerüljék a gazdasági sokkok.

Fotó: Berecz Valter
Fotó: Berecz Valter

Az előzetes adatok szerint a Fornetti tavalyi árbevétele mintegy 25 milliárd forintot tett ki. Az idei évre pedig 10 százalékos növekedéssel számolnak. Ezt milyen tényezőkre alapozzák?

Az idei növekedési tervünk megvalósításánál jelentősen invesztálunk majd abba, hogy minél több franchise partner csatlakozzon hálózatunkhoz. E célra a korábbi időszakokhoz képest nagyobb forrást különítünk el.

Mennyivel kívánják növelni a franchise partnerek számát?

A teljes hálózatunkban jelenleg közel 2900 partnerünk van, akik 4700 boltot üzemeltetnek franchise rendszerben. Terveink szerint következő négy-öt évben fokozatosan megduplázzuk a partnerek számát, a franchise boltok száma pedig megközelíti majd előbb a 7-8, majd a 10 ezret is. Újraépítjük ugyanis kapcsolatainkat Csehországban, Szlovákiában és Ukrajnában, valamint Európa nagyvárosaiban is új partnereink jelennek majd meg.

NÉVJEGY

Sebastian Gooding (34)

Svájci-ír családban született, az angliai Durham Egyetemen folytatott üzleti és közgazdaságtudományi tanulmányokat, végzettsége szerint okleveles könyvvizsgáló. Az Európában piacvezető péktermékeket gyártó vállalatcsoport, a svájci-ír Aryzta AG német és lengyel leányvállalatainak ügyvezető igazgatója volt, valamint a cégcsoport Bakery üzletágának pénzügyi és ügyviteli vezetőjeként dolgozott. 2015 januárja óta áll a Fornetti alkalmazásában. Az Aryzta 2015 augusztusában vásárolta meg Magyarország piacvezető pékipari vállalatát, Sebastian Gooding azóta a cég ügyvezető igazgatója.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik