Gazdaság

Kétarcú lesz a NAV

Január 1-jétől a NAV már az NGM szervezetéhez tartozik. Az adóhivatalnak partnerként kell támogatnia a vállalatokat, a vállalkozásokat és magánszemélyeket abban, hogy minél könnyebben, egyszerűbben és gyorsabban tehessenek eleget adókötelezettségüknek, mondta Varga Mihály.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerint új kezdet, hogy ténylegesen megkezdi munkáját az új adóhivatal. Olyan új adóhatóságot alakítanak ki, amely a maga eszközeivel tevőlegesen fogja segíteni a gazdasági fejlődést. A NAV-nak támogatnia kell a vállalatokat abban, hogy minél gyorsabban, egyszerűbben tudjanak eleget tenni adózási kötelezettségeiknek.

Egy olyan szervezet esetében, amely a költségvetési bevétel 95 százalékáért felel, magas az elvárás és nincs hibázási lehetőség. Varga elmondása szerint 2015. december 31-ig valamennyi, a szervezeti változásokért felelős jogszabály elkészült. A miniszter szerint folyamatosan javul az adózási morál, és a 2015-i pénzforgalmi adatok 531 milliárd forinttal haladják meg a tervezetet, az szja és a társadalombiztosítási bevételek is magasabbak lettek a tervezettnél. Varga Mihály szerint két oka van ennek: 2015-ben a magyar gazdaság teljesítménye a vártál kedvezőbb lett, valamint a gazdaság fehéredése miatt is bekövetkezett többlet.

A NAV ezentúl nem kormányhivatalként, hanem a minisztérium közvetlen alárendeltségében fog működni. A tárcavezető az adóhivatal vezetésével Tállai András parlamenti és adóügyi államtitkárt bízta meg, akinek munkáját négy helyettes államtitkár segíti. Tamásné Czinege Csilla az adószakmai ügyekért, Molnár Tamás a vámszakmai és a nemzetközi ügyekért, Szeleczki Zsuzsanna Judit a hatósági és a felügyeleti ügyekért és Sors László a bűnüldözési és a nyomozóhatósági feladatok ellátásáért felelős helyettes államtitkár lett. A NAV Központi Irányítás főigazgatói posztjára Marsi Márta Erzsébetet nevezték ki.

Az újonnan kinevezett vezető beszédében elmondta, hogy a költségvetési bevételek megszerzése a jövőben egy kicsit más profillal történik, szeretnék, hogy ha egy ügyfélbarátabb módszert követne a NAV. Az átszervezés az adóhivatal minden munkatársát érinti, hiszen 2800 munkahely szűnik meg és szerveződik át új felállásba. Tállai András szerint a 2011-es átszervezés sem volt ekkora mértékű, mint a mostani. A NAV új vezetője szerint sikerült elindítani egy olyan új NAV létrehozását, amely megfelel a XXI. századi követelményeknek, de elmondása szerint akkor tudják az elvárásokat teljesíteni, hogy ha ők maguk “tartalommal tudják megtölteni” – ez a munka még előttük áll.

A feladat végrehatására fél évük van, ez idő alatt be kell tudni fejezni a hivatal teljes átszervezését: a szervezet teljes szakmai megújítása, egy új életpályamodell, új adózási rend bevezetése, egy új szolgáltatói jellegű adóhivatal kialakítása, az elektronikus ügyintézés maximális kiterjesztése. Tállai szerint a kormányzati és adózói elvárás mellett törvényi kötelezettség is arra kötelezi a NAV-ot, hogy ezt a feladatot 2016. június 30-ra teljesíteni tudja. Tállai arra kérte a munkatársait, hogy a közelmúltban felmerült bizonytalanságokat minél előbb zárják le.

Tállai szerint mindez azt is jelenti, hogy az adóelkerülőkkel következetesen és szigorúan kell eljárni. Az ügyfélközpontúság nem azt jelenti, hogy lazábban, könnyebben el lehet kerülni az adózást, hanem azt, hogy a kettő elválik egymástól: a “becsületes adózók” a hivatal ügyfélbarát arculatával, az “adóelkerülők” a hivatal szigorú arcával fognak találkozni.

Olvasói sztorik