Idén másodszor tartottak Black Friday-t. A mostani akciós napra a tavalyi tapasztalatokból kiindulva növelték weboldaluk szerverkapacitását. Mégis, tavalyhoz hasonlóan, idén is lehetett találni panaszokat a közösségi fórumokon a honlap működésével kapcsolatban. Nem számítottak arra, hogy idén ekkora lesz az érdeklődés – mintegy 1,3 millió látogatót vonzott az akció, 80 ezer darab árucikk kelt el – a leárazott termékek iránt?
Amikor tavaly a piacon bevezettük ezt az akciós napot az online vásárlás népszerűsítésére, akkor azt gondoltuk, hogy az amerikai kereskedelmi ünnep bevezetése egy folyamat lesz. Gondoljunk bele, hogy az is időbe telt, amíg a Valentin-nap egy kereskedelmileg fontos eseményé változott. A piac azonban iszonyúan érzékeny volt rá, és már tavaly olyan érdeklődést eredményezett ez a nap, amelyre előzetesen nem számítottunk.
Előzetesen arra számítottunk, hogy mintegy egymillió látogató érkezik a weboldalunkra, ez több mint 30 százalékkal múlta felül a várakozásainkat, a csomagszám pedig 20-30 százalékkal lett több. Amire nem gondoltunk idén, tavaly pedig még pláne nem, hogy a megkeresések nagy része egy időben érkezik, vagyis, hogy a forgalom nem oszlik el egyenletesen az egész napra, hanem az első órákban jön be annak jelentős része. Délelőtt 7 és 10 óra között a forgalom nagy többsége már realizálódott. Volt olyan időszak, amikor egy adott pillanatban 150 ezer látogató tartózkodott a weboldalunkon, ami azzal járt, hogy a kosárhoz érkező látogatók közül nem mindenkit tudtunk egyből kiszolgálni. Egy úgynevezett forgalomszabályozót kellett beállítanunk. Volt olyan időszak, amikor 25 ezer ember szeretett volna a kosárfunkcióhoz jutni, ekkor előfordult, hogy csak az egyötödét engedtük be, a négyötödének pedig meg kellett várnia, amíg sorra került. Egy átlagos napon a látogatók 2-3 százaléka vásárol, ez a konverziós érték 10-15, vagy esetenként akár 20 százalékos szintre is felugrott a Black Friday-en. Erre a hirtelen növekedésre jövőre jobban fel kell készülnünk.
Feltehetően akkor jövőre további informatikai fejlesztéseket terveznek, hogy minél jobban bírják a várható rohamot.
Az biztos, hogy nekünk ez egy óriási tapasztalat volt, egyértelművé vált, hogy a Black Friday-ben még több lehetőség van. Ha nem kellett volna a forgalmat szabályoznunk, akkor számításaink szerint akár a duplájára is emelkedhetett volna a megrendelésszám. Erre amúgy készletoldalon fel is voltunk készülve, csak az informatikai infrastruktúra kapacitásai voltak végesek, így természetesen ezen a téren további fejlesztések lesznek. De ennek a napnak a kiugró forgalma nemcsak informatikai, hanem komplett kereskedelmi változást is eredményez, miután a beszállítói szerződéseinket úgy próbáljuk kötni, hogy minél nagyobb kedvezményt tudjunk elérni arra alapozva, hogy az évben lesz egy olyan nap, amikor nagy forgalomnövekedésre számítunk.
A karácsonyi időszakra idén hány új embert kellett felvenniük ideiglenesen?
Száztízet, így a létszámunk 330-ra nőtt. Ők már a Black Friday-en is csatasorba voltak állítva, miután ez a nap egy jó lehetőséget ad a számukra a nagy karácsonyi rohamra való felkészülésben.
Idén hány átmeneti, úgynevezett pop-up üzletet nyitottak meg a karácsonyi szezon miatt?
Az országszerte található 13 szaküzletünk mellett Budapesten nyílt két pop-up bolt. A karácsonyi időszakban működő átmeneti üzletek nyitását 2013-ban vezettük be, hiszen alapvetően hibrid modellben működünk, vagyis a weboldalunkat ötvözzük az offline szaküzleteinkkel. Ennek az az oka, hogy Magyarországon nem olyan erős a bizalom az online cégek iránt, és az emberek számára fontos az offline üzletek megléte. A boltjainkba betérő emberek több mint 90 százaléka a weboldalunkról érkezik az üzletekbe. Cégünk még ma is egy nagyon jelentős offline szereplő, idén fordul elő először, hogy a hazai forgalmunk több mint 50 százaléka az online szegmensből származik.
Mik lehetnek az idei karácsonyi szezon slágertermékei?
Azt látjuk, hogy idén óriási slágernek számít az okostelefon. A teljes piac idén majd kétszer annyi kártyafüggetlen készüléket értékesít, mint tavaly. Emellett az okostévék is igen népszerűek.
előbbiekből már 3, míg utóbbiakból 10 ezer forinttól is lehet kapni egyes típusokat.
Bár még a karácsonyi szezon hátravan, milyen várakozásai vannak az idei forgalom alakulásával kapcsolatban?
A kezdeti tervünk 28 milliárd forintos árbevétel elérésére vonatozott, ezt várhatóan sikerül túlteljesítenünk 30 milliárd forintra, ami közel 30 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest. Ez az érték cégünk teljes forgalmára vonatkozik, a hazai online, illetve offline üzletágon túl tartalmazza a külföldi online szegmens által eredményezett árbevételt is. A külföldi piacainkról azt lehet tudni, hogy a teljes forgalmunk 18 százalékát teszik ki.
Pár hete jelentette be, hogy a cégben többségi, 50,8 százalékos részesedést szerez a Steinhoff International Holdings nemzetközi bútorkereskedelmi cég, amely a Kika tulajdonosa. A Steinhoff egyben tőkeemelést hajt végre, amivel a régiós terjeszkedést finanszíroznák. Ezzel idén az Extreme Digital a harmadik olyan nagyobb magyar cég a Fornetti és a Szentkirályi után, amely külföldi kézbe került. Ez azt jelenti, hogy egy magyar cég csak így tud regionális vállalattá válni?
Az Extreme Digitalt 2001-ben hoztuk létre tulajdonostársammal együtt, akkor még mi is a Visegrádi utcai üzletünk pultjában álltunk. Azóta a cégünk évről évre jelentős fejlődésen ment át. A 30 százalékos forgalombővülés más cégek, más ágazatok esetében elképzelhetetlennek számít, nálunk megszokott dolog volt. Ehhez a fejlődéshez az infrastruktúra, a HR és a tőke terén is jelentős fejlesztésekre volt szükség. Két éve azt mértük fel, hogy egyre inkább centralizálódik a piac, a nagy webshopok egyre nagyobb területet nyernek, akár országhatárokat átívelően is, például több, Európán kívüli cég is erre a piacra dolgozik.
Úgy véltük, hogy ebben a környezetben nekünk is olyan nemzetközi háttérre van szükségünk, amely képes megteremteni a szükséges finanszírozási és tudáshátteret ahhoz, hogy versenyben tudjunk maradni. Ezért kezdtünk el az exitstratégiában gondolkodni. Egy olyan házasságot kerestünk, ahol az értékeink megmaradhatnak, illetve mi is értéket tudunk nyújtani az új tulajdonostársnak. Nem túl aktívan, de keresgéltünk. A Steinhoff azért jó választás, mert nemcsak kapunk, hanem adni is tudunk, hiszen a cégcsoport az online kereskedelemben még nem egy erős szereplő, a bútorpiac terén az online világ még csak most kezd kinyílni.
A Gazdasági Versenyhivatal mikor hagyhatja jóvá a tranzakciót?
Erre akár a napokban sor kerülhet, így a teljes tranzakció még karácsony előtt lezárulhat.
Mekkora vételárat fizetett a Steinhoff a többségi részesedésért?
Erről csak azt tudom mondani, hogy a tranzakció jelentős tőkeemelést eredményez a cégben, amelyből a következő években főként a vállalat külföldi terjeszkedését finanszírozzuk. Elég szép elképzeléseink vannak arra vonatkozóan, miként fogunk fejlődni.
Ezekről mit lehet tudni?
Teljesen reális az a cél, hogy a közeljövőben a közép-kelet-európai régióban a Top5 e-kereskedelmi áruház közé kerüljünk, ugyanis amit eddig felépítettünk, az egész Európában piacképesnek számít. Jelenleg Magyarországon kívül öt országban (Csehország, Szlovákia, Horvátország, Szlovénia, Románia) vagyunk jelen. Itthon a legnagyobb árbevételű online áruháznak számítunk. Horvátországban a Top5, míg Romániában a Top10 szereplő közé tartozunk. Célunk most az, hogy erősítsük jelenlétünket a meglévő külpiacainkon, ami aztán egy jó bázist jelenthet ahhoz, hogy idővel új országokban is megjelenjünk.
A meglévő régiós jelenlétünk erősítésében óriási potenciál van, hiszen egyedül Románia 20 milliós piacot jelent. Összességében ezek a régiós országok egy-két éves távlatban meg tudnák duplázni az összforgalmunkban jelenleg meglévő közel 20 százalékos részesedésüket.
Milyen lépésekben kívánják megvalósítani a külpiaci terjeszkedést?
Be szeretnénk vezetni az itthon már ismert hibrid modellünket a külpiacainkon is. Románia és Horvátország a kezdeti célpont e téren, mert ezekben az országokban vagyunk erősebb pozícióban, a tudásunk itt fordítható legkönnyebben termőre.
Az is a jövő évi céljaink közé tartozik, hogy Ausztriában is elindítjuk a webshopunkat. Ausztria lenne az első nyugat-európai próbálkozása a cégnek, ami lépésről lépésre újabb célpontok követhetnek. Ausztria után például Németország logikus folytatásnak tűnik.
Új szaküzletek nyitását itthon is tervezik?
A Steinhoff bútormárkájának, a Kikának jelentős piaci részesedése van Magyarországon. Ezt kihasználva terveink szerint jövőre két Kika-üzletben nyitunk Extreme Digital-boltot kísérleti jelleggel, oly módon, hogy a két márkanevet nem mossuk össze, üzleteink fizikailag majd elkülönülnek a Kika áruházain belül. Azt gondoljunk, ebből nagyon jó szinergia alakulhat ki. Próbáljuk majd elérni, hogy ha bement egy vevő a Kikába, akkor utána benézzen az Exreme Digital üzletébe is.
Később tovább bővülhet a Kikákban nyíló üzleteink száma, és ez a modell akár külföldre is kiterjedhet, hiszen a Kika Ausztriában, Szlovákiában, Csehországban és Románában is rendelkezik üzletekkel. Ezen országok közül háromban pedig már jelen vagyunk webshopjainkkal, míg Ausztriában – ahogy előbb mondtam – jövőre szeretnénk belépni az online piacra. Ez azért is lenne logikus lépés, mert egybevág azzal a szándékunkkal, hogy a hibrid modellünket a régiós külpiacainkon is meghonosítsuk.
A Kikával való kapcsolat egyben az online üzletágunk termékportfoliójának bővítésére is lehetőséget ad. Kezdetben műszaki cikkek értékesítésével foglalkoztunk, de már árulunk teljesen más termékcsoportokat is, kezdve a pelenkától a kutyaeledelig. Most pedig a bútorok irányába is lépni fogunk.
A Kikákban létesülő boltokon kívül nem terveznek újabb üzletnyitást?
Terveink szerint Nyíregyházán nyitunk jövőre egy üzletet, ugyanis az ország ezen része eddig egy szürke folt volt az üzlethálózatunk térképén.