Február óta tizenhetedik üzletét nyitotta meg Magyarországon a dél-afrikai Pepco diszkontlánc, amely ruházati és lakberendezési termékeket kínál. Jövőre további száz üzlet megnyitását tervezik. Ennyire jó üzlet kiskereskedelembe fektetni ma Magyarországon?
Úgy gondoljuk, hogy alapvetően javul a magyarországi kiskereskedelmi helyzet, bár még nem értük el a 2007-es szintet. Az elkövetkező időszakban több üzlet nyitását tervezzük Budapesten és vidéken egyaránt. Célunk, hogy a jövő év végére jelentős tényezővé váljunk a magyar piacon. Meglátásunk szerint a piac igényli az új termékeket, értékesítési koncepciókat.
Világszerte átalakulnak a fogyasztói szokások, azt látni, hogy jönnek fel a diszkontok a hipermarketek rovására. Ön szerint ez minek köszönhető, és hogy látja a diszkontok előretörését Magyarországon?
Véleményem szerint a diszkontok népszerűsége a vásárlói tudatosság növekedésének köszönhető. A magyarok nagyon megnézik, hogy mikor, hol, mit, és főleg mennyiért vásárolnak. A diszkontok tehát elsősorban azokat a vevőket szolgálják ki, akik az adott termékkategóriában az alacsonyabb árakat keresik, ők viszont jellemzően nem sorolhatók egyetlen fogyasztói rétegbe sem.
A kiskereskedelemben ma már mindenki konkurál mindenkivel. A Pepco fő versenytársa – az üzleti profilt, termékpalettát, értékesítési modellt tekintve – a német Kik Textilien. Hozzájuk képest miben kínál mást a Pepco a hazai vásárlóknak?
Valóban így van. Ma már mindenki konkurál mindenkivel a kiskereskedelemben, különösen az alacsony árak tekintetében. Nálunk a vásárló már az első pillanatban, amikor belép az üzletbe, érezheti, hogy a Pepco üzletek vannak a vásárlókért, és nem fordítva. A csak ránk jellemző módon berendezett üzleteinkben a vásárlás kényelmes és egyszerű. Nagy figyelmet fordítunk arra, hogy a kisgyerekkel vagy babakocsival érkező anyukák is kényelmesen elférjenek az állványok között, ne legyenek olyan akadályok az üzletben, ami csökkentheti a vásárlás élményét.
Boltjaik mérete a kisebbek közé tartozik. Milyen berendezési sémával dolgoznak, hogyan alakítják ki az üzleteiket?
Alapvetően tematikusan, az árukínálatunknak megfelelően alakítjuk ki boltjainkat. Azaz mind a lakberendezésnél, mind a ruházatnál szekciókra van osztva az üzlet, ami könnyen átláthatóvá teszi a termékek keresését, a vásárlást. Kiemelném, hogy a gyermekruházat területén minden korosztály számára kínálunk divatos termékeket, illetve a lakberendezési árucikkek mellett játékokat, írószert is forgalmazunk.
Milyen termékekből fogy a legtöbb a Pepcónál?
Elsősorban a gyermek és női ruházat, illetve a lakberendezési termékeink a legkeresettebbek.
Mi a tapasztalatuk a vasárnapi zárva tartással kapcsolatban? Önöknél hova tevődött át a forgalom, járt-e bevételkieséssel?
Mivel az első két üzletünket május 8-án, két hónappal a törvény életbelépése után nyitottuk Budapesten, az üzleti modellünket is ennek megfelelően alakítottuk ki. Tehát élünk a törvény adta lehetőséggel, és például az adventi időszakban vasárnap is nyitva tartunk. Egyébként mi is arról tudunk beszámolni, amiről a többi diszkontlánc, azaz nálunk is a hétfő, péntek, illetve szombati napok az erősebbek, ezekre tevődött át a vasárnapi forgalom.
A Tesco részvényesei úgy döntöttek a napokban, hogy nem vonulnak ki Magyarországról. Ennek van-e bármiféle hatása a Pepco terjeszkedési terveire?
Bár örömmel fogadtuk a Tesco döntését, hiszen minél több szereplő van a piacon, annál színesebb a piac, és ez jót tesz a versenynek, a Tesco számunkra nem jelent elsődleges konkurenciát, így nem is befolyásolja a terveinket.
A magyar kiskereskedelemben munkaerőhiány van, amire a szektorban működő cégek béremeléssel reagálhatnak, ennek már vannak jelei az Auchannál. A Pepcónál mire számíthatnak a dolgozók?
Nálunk a toborzás nem ütközik akadályokba, hiszen versenyképes juttatási csomagot tudunk kínálni a dolgozóinknak a piac többi szereplőjéhez képest. Nagy hangsúlyt fektetünk a belső képzésekre is, hiszen dolgozóinkkal hosszú távra tervezünk.
Ön egy éve a Pepco operatív vezetője. Miért jó ennél a cégnél dolgozni?
Egy dinamikusan bővülő cégnél dolgozni mindig nagyon jó lehetőség. Számomra elsősorban az jelenti a kihívást, hogy sikeresen vezessünk be egy új kiskereskedelmi márkát a hazai piacra.