Egyértelmű teljesítménykövetelményeket kell felállítani az önkormányzati cégek menedzsmentjével szemben és a teljesítménykritériumok teljesülését folyamatosan értékelni kell – mondta Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke a “Jó gyakorlatok – Fókuszban a közszolgáltatás” című konferencián tartott pénteki nyitóelőadásában Budapesten.
Kiemelte: az Állami Számvevőszék (ÁSZ) ellenőrzési tapasztalatain alapuló megállapításaival, javaslataival biztosítja a közpénzügyi rendszer átláthatóságát, hozzájárul annak megújításához és tevékeny szerepet vállal a jól irányított állam kiépítésében. Hozzátette: ezt a törvényi kötelezettséget szem előtt tartva indította el az ÁSZ 2010-ben a “Jó gyakorlatok – a Jó példa legyen ragadós!” elnevezésű szemináriumsorozatot.
Így derült ki, mivel van leginkább gond
Domokos László kifejtette: a konferenciával a számvevőszék hozzá kíván járulni a többségi önkormányzati tulajdonban lévő társaságok közfeladat-ellátásának fejlesztéséhez, valamint a területet érintő kormányzati döntések megalapozásához.
Az ÁSZ elemzést készített az ellenőrzési tapasztalatokról, azt rendszerezték, elemezték annak érdekében, hogy felszínre kerüljenek az ismétlődően előforduló szabálytalanságok, az ebből adódó rendszerhibák. Az ÁSZ az összegző elemzését – amelyben külön fejezetben a rezsicsökkentés hatásairól is szó van – a számvevőszék honlapján hozta nyilvánosságra – tette hozzá.
A lakosságot is érinti
Az ÁSZ elnöke rámutatott: a közszolgáltatást nyújtó önkormányzati gazdasági társaságok feladata többek között a hulladékgazdálkodás, a víz- és áramszolgáltatás, a távfűtéses lakások megfelelő hőmérsékletének és melegvíz-ellátásának a biztosítása, valamint a közösségi közlekedés működtetése. Tevékenységük, gazdálkodásuk minősége, hatékonysága és eredményessége tehát kiemelkedő mértékben érinti a szolgáltatást igénybe vevő lakosság életminőségét, biztonságát és jólétét.
Az elnök elmondta: Magyarországon a családok költségvetésében a legnagyobb tételt az említett közszolgáltatások díjai adják, így az esetlegesen indokolatlanul magas díjak családok sokaságának megélhetését veszélyeztethetik. A gazdasági társaságok célszerű és gazdaságos működése tehát az egyik legfontosabb társadalmi cél, amihez a maga ellenőrzési eszközeivel az ÁSZ is hozzá kíván járulni – szögezte le Domokos László.
Innen fakadnak a hiányosságok
Az elmúlt években az ÁSZ számos ellenőrzést végzett, majd 2015 januárja és júniusa között 36 kockázatelemzéssel kiválasztott hulladékgazdálkodó és távhőszolgáltató önkormányzati többségi tulajdonú társaság szabályszerűségi ellenőrzését fejezte be. Az ellenőrzött hulladékgazdálkodó és távhőszolgáltató önkormányzati társaságok működésében és környezetében számos olyan kockázatot azonosított az ÁSZ, amelyek hatással voltak mind a lakossági terhek alakulására, mind pedig a tulajdonos önkormányzatok gazdálkodására – jelentette ki az ÁSZ elnöke.
Az okok nagyrészt visszavezethetők a társasági menedzsment, illetve az önkormányzati tulajdonosi joggyakorlás szabályozási és működési hiányosságaira. E két terület minőségi megújítása egyben a záloga is lehet a változásoknak – mondta Domokos László.
A tulajdonos önkormányzatok többségükben szabályszerűen látták el tulajdonosi jogaikból fakadó kötelezettségeiket, ugyanakkor jellemzően nem éltek a tulajdonosi joggyakorlás egyéb eszközeivel – világított rá az ÁSZ elnöke. Hozzátette: megállapították, hogy az ellenőrzött öt éves időszakban 23 társaságnál egyáltalán nem tervezett ellenőrzést a tulajdonos önkormányzat.
Egyértelmű teljesítménykövetelmények kellenek
A társaságok gazdálkodásának szabályszerűségét értékelve hiányosságokat tapasztaltak a szabályzatok számviteli törvénynek való megfelelésében, valamint a bevételi és ráfordítási adatok különböző szempontok szerinti szétválasztásának vonatkozásában – összegezte Domokos László. Kiemelte: több társaságnál fordult elő, hogy a vagyonkezelésbe kapott eszközök nyilvántartása, leltározása szabálytalan volt, számos társaság esetében nem volt rendben a lakossági díjakat megalapozó önköltségszámítás sem.
Elmondta: az ellenőrzéseik feltárták azt is, hogy a társaságok kétharmada egyáltalán nem rendelkezett szakmai feladat ellátásának mérésére alkalmas kritériumrendszerrel, sem az arra vonatkozó előírással. Így az elért teljesítmény értékelése nem történhetett meg teljes körűen – emelte ki Domokos László.
A szolgáltatóktól elvárt célok teljesülése érdekében egyértelmű teljesítménykövetelményeket kell állítani a társaságok menedzsmentjével szemben, amit szükséges értékelni is – vetette fel az ÁSZ elnöke, hozzáfűzve, indokolt a társasági menedzsment javadalmazását is a teljesítménymutatókhoz kötni.