Gazdaság
BEIJING, CHINA - NOVEMBER 03:  (CHINA OUT) A man walks past the chassis of a Model S sedan on display in the Tesla showroom at Parkview Green Shopping Mall on November 3, 2013 in Beijing, China. Electric-car maker Tesla opened its first store in Beijing on Saturday.  (Photo by ChinaFotoPress/ChinaFotoPress via Getty Images)

A hadügyként viselkedő külügynek nem kellett a Tesla autógyára

Tóth Richi
Tóth Richi

Na, ugye. 2015. 10. 05. 06:46

A Tesla megnyitotta első európai gyárát Hollandiában, ahol bejelentették, további gyárakat terveznek a kontinensen. A külügy a füle botját sem mozdította. Mármint a magyar külügy. Mások már régen.

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Hollandiában nyitotta meg a cég első európai gyárát, a megnyitón bejelentették, hogy további gyárakat terveznek a kontinensen. Musk a Financial Timesnak azt is elárulta, van tér a növekedéshez és a fejlődéshez, keresik az új gyárhelyszíneket.

A Portfólió megkérdezte a Külgazdasági és Külügyminisztériumot, tettek-e már lépéseket az ügyben. Röviden: nem.

Hosszabban:

Nem látszik jelenleg annak realitása, hogy a Tesla – az egyelőre kis szériás luxuskategóriás – járműgyártását áthelyezze Európába, a Külgazdasági és Külügyminisztérium ezért eddig nem kereste meg a céget. Természetesen a Tesla működését a jövőben is figyelemmel kísérjük.

A lap szerint ez azért baj, mert a szlovákok már tavaly felvették a kapcsolatot a Tesla Motors képviselőivel, ezt állítólag a Szlovák Gazdasági Minisztérium szóvivője, Miriam Ziaková is megerősítette.

Segítettek volna a bajban

Erősen a magyar gazdaság húsába vághat a Volkswagen-botrány, ugyanis az ipari volumen 30 százalékát, exportjának 20 százalékát, GDP-jének pedig durván 5 százalékát adja az iparág. Ez a gazdasági portál szerint kedvező környezet esetén az átlagostól nagyobb emelkedést, míg rossz gazdasági körülmények között az átlagostól nagyobb visszaesést okozhat.

A VW-botrány kapcsán a kormány egy olyan küszöbön lévő válsággal találta magát szemben, amit nem ő generált, de óriási hatással lehet a gazdaságra, a közeljövőben több vészforgatókönyv is jön, a cél az, hogy a lehető legkisebb mértékben essen vissza a gazdasági növekedés, amihez akár EU-s segítséget is kérhetünk, mondta egy NGM-es forrásunk.

Nem először maradunk le

A Jaguar autógyár esetén is sokáig úgy volt, nálunk épít gyárat, aztán mégis Szlovákia lett a befutó, a versenyképesség és a beszállítói hálózat miatt. Augusztus közepén már alá is írta az erről szóló szándéknyilatkozatot a Jaguar Land Rover és a pozsonyi kormány, miden bizonnyal Nyitrán épül a gyár.

A szándéknyilatkozat aláírása után, következő lépésként, az autógyár a szlovák kormánnyal közösen egy megvalósítási tanulmányt készít az új üzem megépítéséről, ennek alapján, várhatóan még az év végéig aláírják a beruházásról szóló végleges megállapodást.

De miért bukunk?

Nem véletlenül hívják Külgazdasági és Külügyminisztériumnak a tárcát, azzal indokoltak, hogy megváltozott a világ, a külügynek már az is a feladata, hogy felhajtsa a gazdasági kapcsolatokat. Ennek ellenére mostanában Szijjártó nem csinál mást, mint mindenkit ki- és helyreigazít, próbálja kioktatni még Ban Ki Mun ENSZ-főtitkárt is.

„A puskaporos környezetben a kormány elmegy a lehetőségek mellett, a füsttől nem látja meg befektetőket”, összegezett egy külügyes forrásunk.

Közben a Népszabadság arról ír, hogy két év alatt 45 társaság beruházásait 64,5 milliárd forinttal támogatta egyedi döntésekkel az Orbán-kormány. Ebből 41,4 milliárdot az autóipar és beszállítói hálózata kapott. Az adatok igazolják: a kormányzat a járműiparra épít. Épp a terület kiemelt szerepe miatt lehet veszélyes a hazai gazdaságra a Volkswagen-botrány.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Mentőkhöz menekült az elkószált 14 éves kutya

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.