A VW-csoport új vezérigazgatója a 62 éves Matthias Müller.
A Wall Street Journal úgy értékelte a kinevezését, hogy Müller jó választás, mert segíthet visszaszerezni a Volkswagenbe vetett bizalmat.
Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy:
- mit kell tudni az új vezetőtől
- mit lehet tanulni tőle karrierszempontból
- miért fontos a VW-nek, hogy egy olyan típusú vezetőt nevezett ki, mint ő
Egész életét a Volkswagennél töltötte
Müller még soha nem dolgozott máshol, mint a Volkswagennél. Karrierjét szerelőként kezdte az Audinál, majd továbbtanult, és menedzser lett belőle. Fokozatosan, kitartóan lépdelt felfelé a ranglétrán. Erről azt mondta, mindenkinek ezt a fajta karriert tanácsolja. Szerinte hosszú távon jobban megéri egyetlen cégnél maradni, és ott több pozíciót betölteni, mint váltogatni a munkahelyeket.
Tökéletesen bevált előző pozíciójában
Müller a Porsche vezetője volt korábban. A VW szerint kiválóan látta el feladatát, különösen a krízishelyzeteket kezelte nagyon jól. Bár egy luxusmárka vezetőjeként viszonylag könnyű dolga volt (a Porsche az egyik legjövedelmezőbb márka a VW-csoporton belül), a gazdasági válság alatti ínséges időkben is sikerült még feljebb tornásznia a Porsche számait. Azaz euró milliárdokat hozott a cégének azzal, hogy a válság alatt újradefiniálta, megszabta a luxusautó-gyártó küldetését.
Megfelelő személyiségjegyei vannak
A Wall Street Journal szerint Müller a nagy stratégák közé tartozik. Ez alatt azt értik, hogy képes bátor stratégiai döntéseket hozni, nagy kommunikátor és csapatjátékos, valamint kiemelkedő nemzetközi kapcsolatokkal is rendelkezik. És persze az sem árt, hogy nagyon jóban van a Porsche és a Piesch családokkal, akik a Volkswagen legfőbb részvényesei. Müller vezetési stílusára jó példa, amit ő mondott saját magáról: nehezen viseli a többórás vezetői meetingeket, a bullshitelést.
Érintetlen a botrányban
Müller – pozíciójánál fogva – teljesen kimaradt a dízelmotor-botrányból. Mivel a Porsche benzines luxus-sportautókat gyárt, a VW-csoport 12 márkája közül talán ez az egyetlen márka, amelyet nem érintett a botrány. Ezt nagyon fontosnak tartják a cégnél, ami érthető is. A VW teljes megtisztulást jelentett be, azaz mindenkinek, aki részese volt a botránynak a cégnél, felelősséget kell vállalnia a tetteiért. Ezt majd egy belső vizsgálat fogja kideríteni.
Megtestesíti a német minőséget, bármi is legyen ez
Müller azért is jó választás, mert jól hozza a felelős német vállalatvezető szerepét a nemzetközi médiában. Kiemelkedő szónoki képességei vannak, már bizonyította hűségét a vállalathoz, és megjelenésével is erősíti a „német minőség” diadalát, bármit is jelentsen ez. A kék szemű, markáns arcú, szinte teljesen ősz vezető nagyon jól jöhet egy olyan válságkommunikációban, amelynek középpontjában a felelős, önkritikus, őszinte német vállalat pozíciója áll.
Mi várható?
Az, hogy mi következik, senki sem tudhatja. Egy biztos: a Volkswagennél jelentős strukturális átalakításokra lesz szükség, amelynek a kezdeti lépéseit már láthatjuk. A legfontosabb újdonság a nagyarányú decentralizálás, ami a döntéshozatal decentralizálása mellett a régiók erősítését is előirányozza. Tehát ahelyett, hogy egy krízishelyzetben még jobban központosítanának, az egyes márkákat és a régiókat akarják erősíteni. Meglátjuk ez mire lesz elég. Annyi mindenesetre biztosnak látszik, hogy a botrány végén a Volkswagen már nem lesz ugyanaz a vállalat, sok minden megváltozik majd. De ahogy a németeket ismerjük, nyugodtan mondhatjuk: a mostani botrányból erősebben fog kijönni Németország, és tanulni fognak belőle.