A német közlekedési miniszter közlése szerint nincs jele annak, hogy a Volkswagenen (VW) kívül más autógyártók csaltak volna motorjaikkal.“Tárgyalunk az amerikaiakkal, a környezetvédelemért felelős hatóságokkal és az autóipar szereplőivel. Jelenleg nincs semmilyen arra utaló jel, hogy más autógyártók is érintettek lennének” – mondta Alexander Dobrindt a Berlinben kedden tartott sajtótájékoztatóján.
A miniszter bejelentette: bizottságot hoz létre annak ellenőrzésére, hogy a VW által gyártott autók megfelelnek-e az európai és a német normáknak. A Michael Odenwald államtitkár vezette bizottság, amelynek a minisztériumi illetékeseken kívül tagjai lesznek a Szövetségi Közúti Közlekedési Hatóság (KBA) szakértői és tudósok is, már a héten Wolfsburgba, a Volkswagen-csoport székhelyére látogat.
Csaltak, 18 milliárd dollárba kerülhet
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Ezek a típusok közúton a megengedettet akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogén oxidokat. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében az előírásokat megsértő gyártó gépkocsinként 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt.
A Volkswagen elismerte a csalást, és jelezte, hogy az EA 189 típusú motorral üzemelő, mintegy 11 millió jármű esetében “jelentős eltérést” tapasztaltak a tesztüzemmódban és a közúti közlekedés során ténylegesen kibocsátott káros anyagok értékei között.
Martin Winterkorn, a VW vezérigazgatója a vállalat honlapján kedden közzétett két és fél perces videóüzenetében hibának nevezte a csalást, bocsánatot kért érte, valamint gyors és mélyreható vizsgálatot ígért. “Világszerte sok millió ember bízik meg márkánkban, autóinkban és technológiáinkban. Végtelenül sajnálom, hogy elárultuk bizalmukat” – mondta Winterkorn, aki egyúttal bocsánatot kért az ügyfelektől, a hatóságoktól és a közvéleménytől a Volkswagen által elkövetett “hibáért”.
Martin Winterkorn utolsó napja a cégnél szeptember 25-e – számoltunk be róla itt.