Gazdaság

Új pénzügyi mesterképzés a CEU Üzleti Iskolájában[x]

Új, angol nyelvű, amerikai diplomát adó pénzügyi mesterképzés indul a CEU Üzleti Iskolájában. A program célja, hogy a hallgatók eredményesebb pénzügyi menedzserekké vagy befektetőkké váljanak, jobb döntéseket hozzanak, és hatékonyan kommunikáljanak a vállalat egyéb tevékenységi területein dolgozókkal. A 2015. februári induláshoz már várja az egyetem a jelentkezőket.

A program részleteiről Turner Annával, a Master’s in Finance programigazgatójával beszélgettünk.

Mennyiben más a CEU Üzleti Iskolájának a pénzügyi mesterképzése, mint más hasonló programok?

A Masters’ in Finance képzésünk egy amerikai diploma megszerzésére ad lehetőséget Budapesten, így résztvevői betekintést kapnak mind a fejlett, mind a felzárkózni kívánó piacok gazdasági életébe. Tanáraink ennek megfelelően a világ számos tájáról érkeztek: az Egyesült Államokból, az Egyesült Királyságból, Kínából vagy épp Indiából. Ezenkívül számos hazai gyakorló szakember is részt vesz az oktatásban.
A képzésben két szakirány közül lehet választani, ezek a befektetési-banki, illetve a pénzügyi menedzsment szakirány. Mindkettő egyedülálló lehetőséget nyújt arra, hogy a hallgatók tanulmányozzák, miként működik a pénzügy eltérő piaci környezetekben.
A program a hagyományos pénzügyi tananyagot kibővítve bemutat alternatív irányzatokat is, ezzel is demonstrálva, hogy mennyire heterogén terület a pénzügy. A képzés részét alkotják a pénzügy pszichológiai/kognitív és társadalomtudományi aspektusai is, ennek megfelelően van például pénzügyi viselkedéstan tárgyunk, amely az emberi pszichológiát vizsgálja a pénzügyi döntéshozatalban.
 
Milyen tulajdonságokat keresnek a jelentkezőkben?

A programra olyan hallgatókat várunk, akik felsőfokú alapképzésben vettek részt, és a pénzügy területén kívánnak elhelyezkedni, vagy más pozíciókban (marketing, stb.) szeretnék pénzügyi tudásukat bővíteni. Az ideális jelentkezőt érdeklik a pénzügyi és üzleti kérdések, jó matematikai és numerikus készséggel valamint kommunikációs képességgel rendelkezik.

Mi teszi különlegessé az Önök által nyújtott képzést, illetve az intézmény szemléletét?

A program arra készíti fel a résztvevőket, hogy menedzserként tisztában legyenek a pénzügy helyzetével mind az üzleti világban, mind az adott vállalaton belül. Nem a végletekig pedáns könyvelők képzése a célunk. Hallgatóink a megszerzett tudásnak köszönhetően eredményesebb pénzügyi menedzserekké válnak, képesek lesznek helyes döntéseket hozni és hatékonyan kommunikálni a vállalat egyéb tevékenységi területein dolgozókkal. A képzésben nagy szerepe van a gyakorlati oldalnak – megvalósíthatósági tanulmányokkal, üzleti szimulációkkal dolgozunk, és “terepmunkára” küldjük a diákokat vállalatokhoz, ahol lehetőségük nyílik valós üzleti helyzetekben kipróbálni a megszerzett elméleti tudást és készségeket. Az általunk vizsgált esetek gyakran a közép- és kelet-európai régióra koncentrálnak felhasználva a régió sikertörténeteit – és nagy bukásait.
A programunk másik előnye, hogy szorosan együttműködik a CEU nagy presztízsű Közgazdaságtudományi Tanszékével, így a választható tárgyak listája nagyon széles.
Több kurzust jól ismert számviteli szakmai testületekkel együttműködve fejlesztünk ki (pl. ACCA, CFA), azaz egy vizsga teljesítése nálunk hozzásegíti a hallgatóinkat egy professzionális diploma megszerzéséhez is.

Hogyan épül fel a program?

A Master’s in Finance program egy 30 kredites kurzus, amely mind nappali, mind esti képzés keretében elvégezhető. A kötelező tárgyak révén a diákok mélyrehatóan megismerik azokat a kulcsfogalmakat, amelyekkel minden pénzügyi szakembernek tisztában kell lennie: pénzügyi beszámolás, elemzés és kontrolling, vállalati pénzügyek és menedzsment. Ez egyben azt is jelenti, hogy a nem pénzügyes hátterű diákok számára is nyitott a program, hiszen ezek a tárgyak az alapoktól indulnak.
A választható tárgyak az érdeklődésnek megfelelő specializációt tesznek lehetővé; ezekből 15 kreditet kell összegyűjteni. A színes választékban a kurzusok két szakirány köré csoportosulnak: befektetési és bankügyletek, illetve pénzügyi menedzsment.
A befektetési területen a hallgatók olyan tárgyak közül választhatnak, mint pénzügyi piacok, derivatívák, venture capital vagy vállalatértékelés; pénzügyi menedzsmentből pedig vállalkozói pénzügyek, vezetői számvitel, vállalatfelvásárlások és kockázatkezelés.

Hallgatóik a végzés után milyen üzleti területeken helyezkednek el?

A végzett hallgatók számára olyan pénzügyi állások nyílnak meg, mint például pénzügyi igazgató (CFO), kontroller, befektetési bankár vagy elemző. Az is elképzelhető, hogy végzőseink visszatérnek eredeti pozíciójukba (a marketing, az általános menedzsment stb. területén) immár magasabb szintű pénzügyi és vezetői szaktudással felvértezve. Arra számítunk, hogy hallgatóink közül sokan önálló vállalkozásba fognak, élve iskolánk inkubátorháza, az InnovationsLab által nyújtott lehetőségekkel.

Mit tanácsolna annak, aki inkább az Önök által indított mesterképzést választaná az MBA posztgraduális diplomája helyett?

Míg az MBA képzésünk általánosabban foglalkozik a menedzsment-oktatással, addig a Master’s in Finance program végzett hallgatói komoly, pénzügyi funkciókkal kapcsolatos problémák megoldására specializálódnak. Ez a különbség tükröződik a pénzügynek és a számvitelnek szentelt óraszámban is: míg az MBA esetében a pénzügyi tárgyakra 15-30% idő jut, addig a pénzügyi mesterképzésnél ez az idő a 85-90%-ot is eléri.

Mi jellemző a csoportlétszámra és a diákok összetételére?

Szándékosan kis csoportlétszámra törekszünk, ami nagyobb hatékonyságot tesz lehetővé, továbbá elősegíti a tanárok és a hallgatók közti kommunikációt. Így több a lehetőség dinamikus vitákra – ezekre szükség is van az üzleti esetek megvitatásánál; és közvetlenül nyomon lehet követni minden egyes hallgató fejlődését. Karrier-szolgáltatásaink is jobban személyre szabottak, hiszen minden egyes diákot jól ismerünk. Természetesen ez a diákoknak is többletmunkát jelent, hiszen kis létszámnál nem lehet „elbújni” az órákon, viszont a megtérülés is jóval nagyobb, mint a hagyományos tömegképzéseken.
  

Diákjaink a világ minden tájáról érkeznek, így mire egy hallgató végez, nemzetközi csoportmunkához kapcsolódó tapasztalata is lesz – amerikaiakkal, indiaiakkal vagy éppen kolumbiai hallgatókkal.
De nem csak az órai kommunikáció személyes. Az érdeklődők akár velem is kapcsolatba léphetnek a program Facebook oldalán; szívesen válaszolok a programmal kapcsolatos kérdésekre.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik