Gazdaság

Így verik át a vásárlókat a hipermarketek

hipermarket (hipermarket, vásárló, vásárlás, üzletlánc)
hipermarket (hipermarket, vásárló, vásárlás, üzletlánc)

Pszichológia, magatartáskutatás, gyermeklélektan - a legmodernebbb eszközöket is bevetik a hipermarketek, hogy fogyasztásra csábítsák a vásárlókat.

Piackutatók mobil szemkamerás vizsgálatai bizonyítják, hogy a legtöbb vásárló a szemmagasság alatt 15-20 fokkal lévő termékeket nézi meg. Nem véletlen, hogy a Tesco így helyezi el saját márkás termékeit is. És persze az sem, hogy a dán Lego játékgyár a szemmagasságot pont a 6-7 éves gyerekek testarányaira állítja be.

A vonzó csomagolás – amely sokakat késztet be nem tervezett vásárlásra – főként a nőkre, a 20-29 évesekre, a fővárosiakra és a magasabb jövedelemmel rendelkezőkre hatnak, míg a vidéken élők jobban ellenállnak az ilyen csábításnak.

Már az előtérben elkezdődik a csábítás. Itt olyan forgó plakátok jelennek meg, amelyek egyből magukra vonják a tekintetet. Az akciókat is itt emelik ki. 

Beetetés mindenhol

Beljebb haladva az eladótérbe, a vásárló egy pontos forgatókönyvvel szembesül – csak éppen nem tud róla. Még a bevásárlókocsi fogantyúja is reklámfelület. A hiperek az üzleteiket az óramutató járásával ellentétesen rendezik be, mivel az emberek 90 százaléka jobbkezes, így jobbra indulunk el a boltokban. A kocsit bal kézzel toljuk, és a jobb kezünkkel válogatunk a termékek között – derül ki a Busines Insider videójából.

Az üzletsor előtti folyosón eladáshelyi reklámokkal találkozunk. Ilyenek például a vitrinek, plakátok és padlómatricák. A koncessziós folyosónak is nevezett területen a hostesspromóciók zajlanak. A marketingzsargonban “beetetésnek” is hívott kóstoltatásokat általában új termék bevezetésekor használják a gyártók.

A parfümöket az áruház végében helyezik el. Ez azért van, mert egy anyuka előszőr a gyermekének, családjának vásárol, utána magának.

A legnagyobb forgalom a kasszáknál kihelyezett pultokon zajlik. Itt költjük el a be nem tervezett vásárlásaink többségét. A vásárlók édességet, magazinokat, napszemüveget, ajakrúzst vásárolnak. Az impulzusvásárlás aránya a teljes bevásárláshoz képest 50 százalék, ami nagyon magas szám.

Fotó: Thinkstock

A leginkább látogatott és megnézett helyekért – az úgynevezett forró pontokért – késhegyig menő harcot vívnak a termékgyártók. Egy hipermarketben a forró pontok a vásárlók 90 százalékát is összegyűjthetik.

A hét fontosabb ilyen hely:

1. a szórakoztatóelektronika,

2. az egészség- és szépségáruk, beleértve a babaápolást,

3. központi folyosó, ahonnan a vevők eljutnak az egyes részlegekre,

4. az élelmiszeráru,

5. a sör, bor és tömény részlege,

6. az apróságok (például édesség),

7. a kávé szortiment

Ajánlott videó

Olvasói sztorik