Az online kereskedelem a témát kevésbé jól ismerők számára nagyjából annyit jelent, hogy a kereskedő felpakolja a termékeit az internetre és mivel kiadásai minimálisak egy „hagyományos” boltéhoz képet, csak ki kell várnia, amíg megérkeznek a vevők. Egy webshop elindítása azonban ennél jóval összetettebb, de pont az egyszerűnek tűnő belépés miatt sokan hatalmas veszteséggel nagyon hamar össze is omlanak. Bukni itt is lehet, nem is keveset, ha valaki nem megfelelően választja meg a webáruház hátterét.
Ma már egyre több kereskedő ismeri fel a webáruházakban rejlő lehetőségeket, azonban ebbe is csak úgy szabad belevágni, ha pontosan tudjuk, hogy kinek, milyen termékeket, mekkora mennyiségben szeretnénk eladni és főleg, hogy mennyit tudunk mi magunk hirdetésre, egyedi arculat megtervezésére költeni.
Az első kérdés, amit a webshop-nyitás előtt tisztázni érdemes, hogy a kínált termékpaletta elég széles-e ahhoz, hogy „elvigye” a boltot. Aki az interneten keresgél érthetően szeret mindent egy helyen megtalálni. Például egy online számítástechnikai bolt csak akkor lehet sikeres, ha a felhasználói igények 80-90 százalékát lefedi, hiszen csupán pár tucat termékkel hamar elveszti azokat a látogatókat, akik az egyébként jól elhelyezett reklámoknak, vagy az ár-összehasonlító oldalaknak köszönhetően léptek be az oldalra.
A bérelhető webárauházaké a jövő
Ha a bolt piacképes, akkor jön a legnehezebb és legkockázatosabb része a dolognak, vagyis, hogy ki készítse el az adott webshop „lelkét”, avagy motorját. Ezek a fejlesztések általában magas egyszeri bekerülési költséggel járnak, ráadásul nagyon gyorsan elavulnak. Emellett a vásárlóknak meg kell adni a választás szabadságát például az online fizetési módokkal kapcsolatban. A webshopok iránti növekvő igénynek köszönhetően szerencsére már Magyarországon is egyre elterjedtebbek a bérelhető áruház motorok, amelyek a kis- és közepes vállalkozások büdzséjébe is bőven beilleszthető havidíj fejében kínálnak folyamatosan naprakész szolgáltatásokat. A bérelhető rendszerekben ráadásul minden olyan extra benne van, amelyre ma egy internetes kereskedőnek szüksége lehet.
Kóczán Tamás, a bérelhető webáruházak készítésére specializálódott Unas Online Kft. vezetője szerint nagyon kevés olyan kereskedő van ma a piacon, amely annyira speciális termékeket kínál, vagy olyan funkcióra lenne igénye, hogy azokat csak saját fejlesztésű webshop motorral lehet kiszolgálni. Ő maga találkozott már olyan webáruház-igénnyel, ahol egyedi varrású ingek rendelésére kellett volna valamilyen megoldást találni, azonban a vásárlási folyamat az interaktív képen megjelenő szabásmintáktól kezdve a nyak és mandzsettaformákon keresztül a színekig olyan összetett lett volna, hogy ebben az esetben már valóban csak egy egyedi fejlesztés működött. Ugyanakkor az internetes áruházak 90 százalékának ennél jóval „hétköznapibb” dolgoknak kell megfelelniük.
A „hétköznapi” persze relatív, hiszen amely webshop ma már nem keresőoptimalizált, nincs chat szolgáltatása, vagy nem tud hatékonyan megjelenni az ár-összehasonlító oldalakon, például az Olcsóbbat.hu rendszerében, az hamar lehúzhatja a virtuális rolót. Egy jó webáruház motor 2014-ben már nem kényszeríti a kereskedőt egy bizonyos banki fizetési megoldásra, és abban is megadja a választás szabadságát, hogy olyan futárszolgálatot választhasson, amely a legjobb ajánlatot és szolgáltatást kínálja.
Szintén elengedhetetlen a teljes közösségimédia-integráció, a hírlevél-küldési lehetőség, a törzsvásárlói, pontgyűjtő- és kuponrendszer megléte. Az olyan marketing-eszközök pedig, mint a kilépéskor felugró ajánlat, szintén az alapvető eleme kell, hogy legyen egy webshop motorjának. Fontos, hogy az adminisztrációs felületnek a legmagasabb szintű biztonságos SSL kapcsolattal kell bírnia, hogy illetéktelenek ne léphessenek be a belső oldalakra, valamint a Google HTTPS Everywhere kampányának köszönhetően az áruház vásárlói felületét is érdemes tanúsítvánnyal védeni.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy a webáruház-működtetésnek számos törvényi kritériuma is van, amelynek a folyton változó jogszabályi környezetben nehéz eleget tenni. Ahogy az idő halad és egyre összetettebbek lesznek a webshopok, egyre többe kerülnek az egyedi fejlesztések mind nagyobb lesz a bérlés jelentősége ezen a piacon is.
Csak egyszer kell kifejleszteni
Kóczán Tamás szerint „egyre több szoftveres szolgáltatás már a bérlés irányába mozdult, elég csak az Adobe PhotoShop-ra vagy a Microsoft Office-ra gondolni. Ma már annyi a piaci inger, az innováció, hogy egyedi fejlesztéssel nem lehet követni, vagy csak nagyon drágán. Naponta lesznek új pénzügyi szolgáltatók, csomagszállítók és persze a megkerülhetetlen Google és Facebook is folyton változtatja az e-boltokkal szemben támasztott igényeit. Ezeket egy megfelelő ügyfélkörrel rendelkező bérelhető webáruház szolgáltató, mint például az Unas könnyen leköveti, hiszen mindent egyszer kell kifejleszteni, és azt minden előfizető automatikusan megkapja.”
Látható, hogy egy webáruház indítása milyen összetett folyamat és milyen apróságokon lehet elbukni. Mivel a legtöbb cégnek nincs arra kerete, hogy eleget tegyen a folyamatosan változó technológia és jogi környezetnek a fenntartható siker érdekében érdemes ezt olyanokra bízna, akik leveszi a kereskedő válláról ezeket a terheket.