A hetilap legfrissebb száma szerint Hisashi Takeuchit a vállalati struktúra átalakítása jegyében egy fiatalabb kollégája, a festőüzemet vezető Ryouichi Oura válthatja. Az esztergomi cégnél több pozíció is megszűnhet és az sem kizárt, hogy a jelenlegi kétműszakos működésről hamarosan egyetlen hosszított műszakra állnak át. A HVG emlékeztet rá, hogy a Magyar Suzuki Zrt. eredménye az elmúlt években látványosan visszaesett.
Néhány hónapja viszont még arról szóltak a hírek, hogy száz új dolgozót vettek fel az esztergomi gyárba, és tízezerrel több autó készülhet idén. Az új modell, az SX4 S-Cross gyártásának megkezdésével több munkás és mérnök kellett ugyanis. Akkor a Világgazdaság című lapnak Urbán László vezérigazgató-helyettes azt mondta, hogy újabb modell gyártása majd csak jövőre kezdődhet.
Fotó: MTI/Kovács Tamás
Csőd, szégyen, öngyilkosság
Nem is sejtjük, milyen találó – sajnos – a „lefejezik” képletes kifejezés egy japán cég vezetésére. A kapitalista gazdaságban a csőd természetes jelenség, ahol vállalkozás van, ott csőd is van. Nem feltétlenül árulkodik a csődbe ment vállalkozás elkövetőjéről, nem állít róla ki alkalmatlansági bizonyítványt – egy vállalkozónak számtalan ötlete lesz vállalkozássá, és nem mind működőképes. De Japánban a csőd, a felhalmozott, rengeteg adósság számos vállalatvezetőt kergetett már öngyilkosságba. Japánban a karrier, sőt a magánélet is sokkal inkább a közösség ítélőszéke elé van helyezve. Egy munkahelyváltás sokszor tekinthető szégyennek – megbuktál, elbuktál. Sokkal kevésbé szabad egy japán, miután elkezdett dolgozni – kicsit mintha egy vonat lenne, amit rátesznek a vágányra, aztán menjen előre. A szigetországban régóta probléma az öngyilkosságok (egy főre jutó) magas száma. Évekkel ezelőtt ugrásszerűen megnőtt a diákok körében elkövetett öngyilkosságok száma, de a 20-39 éves lakosság körében is az első halálozási ok lett az öngyilkosság. Japánban ugyanis az öngyilkossággal megmenthető az oly fontos becsület, így a végső összeomlás előtt a közösség érdekében sokan választják ezt a „megoldást”. Reméljük, a Magyar Suzuki első emberének fejében meg sem fordul mindez.