Günther Oettinger energiaügyi biztos a Welt am Sonntag című vasárnapi német lapban megjelent interjúban a külföldi autósokat terhelő németországi autópályadíj tervével kapcsolatban azt mondta, a brüsszeli testület közlekedésért felelős tagja kételkedik a berlini vezetés elgondolásának jogszerűségében, és amikor majd elkészül a törvényjavaslat, a bizottság megvizsgálja, hogy a tervezett szabályok nem jelentenek-e diszkriminációt.
Ugyanakkor a külföldiek hátrányos megkülönböztetésének lehetőségét hordozó német koncepció körüli vitánál “jobb lenne, ha inkább elkezdődne a vita az egész EU-ban érvényes autópályadíjról” – jegyezte meg Oettinger, hozzátéve: a unió belső határainak nyitottságát tekintve “groteszk lenne, ha 28 különböző rendszert vezetnének be”.
A közös útdíjrendszer révén szerzett bevételt azonban nem a közös kasszába, hanem a tagországok költségvetésébe kellene irányítani – mondta az uniós végrehajtó intézmény német tagja.
A német közlekedési minisztérium tervei szerint az idén megalkotják a külföldi autósokat terhelő sztrádahasználati díj bevezetéséhez szükséges jogszabályokat, és 2016-ban elindítják a rendszert.
A csaknem 13 ezer kilométeres német autópálya-hálózat használatáért a 12 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek után már 2005 óta fizetni kell, és 2012-ben több mint ezer kilométernyi főutat is fizetőssé tettek. 2015-től a 7,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek után kell majd fizetni, és 1000 kilométerrel növelik a díjfizetési kötelezettség alá vont szakaszok hosszát a kétszer kétsávos autóutak hálózatában.