Gazdaság

Jól kiköltekezhetünk idén karácsonyra

vásárlás (vásárlás)
vásárlás (vásárlás)

Úgy tűnik, nyitjuk a bukszát: napi és tartós fogyasztási cikkeből is többet fogunk vásárolni a karácsonyi szezonban, mint az utóbbi években. A piackutatók legalábbis ezt valószínűsítik.

Megkezdődött a karácsonyi szezon, amely minden évben a legerősebb időszak a kiskereskedelemben. Mert karácsonykor mindenki kicsit (vagy nagyon) kiköltekezik.  De vajon mi várható az idén? Kis karácsony, vagy kicsivel nagyobb?

Növekedést várnak

A GfK Hungária szakemberei szerint az évvége jó eredményeket hozhat mind a napi fogyasztási cikkek, mind a tartós fogyasztási termékek kereskedelmében.

A tavalyi szezonban még annak örülhettek a kereskedők, hogy az FMCG (napi fogyasztási cikk) költések növekedtek, a műszaki elektronikai termékek iránti kereslet pedig nem esett vissza. A nemrégiben indult idei karácsonyi vásárlási szezonra azonban a piackutatók egyértelműen a forgalom emelkedését valószínűsítik.

Decemberben megugrik

A háztartások havi átlagos napi fogyasztási cikk költése 60 ezer forint körül mozog. Decemberben ez az összeg megugrik, 2012-ben például mintegy 30 százalékkal volt magasabb, mint az év többi hónapjában. Ebben persze az ajándékvásárlás egy része is szerepel, hiszen a napi fogyasztási cikkek közül kerülnek ki olyan népszerű karácsonyi ajándékok, mint például a pralinék, a különféle kozmetikai és testápolási termékek, ajándékcsomagok, de a karácsonyi készülődés, a sütési és főzési alapanyagok beszerzése is megnöveli a decemberi forgalmat.

Fotó: Kummer János

Pozitív fordulat

A 2012-es decemberi közel 30 százalékos növekmény az elmúlt évekhez képest mindenképpen pozitív fordulat, hiszen utoljára hasonlóan magas értéket 2006-ban mért a piackutató vállalat. Tény: a válság évei alatt a családok a karácsonyi bevásárlásoknál is megfontoltabban döntöttek, így mindössze 15-20 százalék körüli mértékben növelték decemberi kiadásaikat. A 2012-es kedvező fordulatban feltehetően az is szerepet játszott, hogy az év első 11 hónapjában alig növekedtek a kiadások az előző évekhez képest, valószínűleg ez a visszafogott költés csapódott le az év utolsó hónapjában.

Gazdagabb lesz az idei karácsony?

Az idei karácsonyi szezonra ennél is jobb forgalmat valószínűsítenek a piackutatónál. Mert bár az első három negyedév összforgalmának 2-3 százalékos növekedése nem tűnik kiugrónak, ám az előző néhány évhez képest mindenképpen jelentősebb, főleg ha az infláció mértékét is figyelembe vesszük – jellemezte a trendeket a a cég ügyfélkapcsolati igazgatója, Vella Rita.

Ennek megfelelően arra számítanak, hogy a decemberi növekmény mértéke eléri, talán kicsit meg is haladja az előző évben mértet, így a családok várhatóan 25-30 százalékkal költenek többet az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz képest” – prognosztizálta a piackutató szakember.

A játékok forgalma már élénkült

A karácsonyi szezon a tartós fogyasztási cikkekből is mindig kiemelkedő forgalmat jelent, hiszen egyes termékcsoportokban ekkor érékesítik az éves összforgalom 20-25 százalékát.

A legjellemzőbb karácsonyi ajándékok közül a piackutató a teljes műszaki elektronikai piacot, illetve a játékok hipermarketekben realizált forgalmát monitorozza. Ez utóbbiból az látszik, hogy míg tavaly már novemberben nőtt a kereslet a játékok iránt, addig 2011-ben a december hozta a nagy kiugrást. Összforgalomban a két hónap alapján 2012-ben a játékgyártóknak „jobb karácsonyuk” volt, mint 2011-ben.

A műszaki cikkeknél nemigen volt élénkülés

Nem mondható ez el a műszaki elektronikai termékekről. A 2012. decemberi forgalom összességében szinte teljes mértékben megegyezett a 2011. évivel: értékben ugyan 3 százaléknyit csökkent, darabszámos alapon 1 százalékot nőtt. A válság kezdete óta egyedül 2011-ben nőtt a karácsonyi forgalom a megelőző évi szezonhoz képest. Ennek oka azonban az lehetett, hogy az áfa-változás és a termékdíj bevezetése miatt sokan előrehozták vásárlásaikat, illetve áruháznyitási akciók is növelték a fogyasztást.

A tavaly decemberi forgalmat viszont a mobil- és okostelefonok „mentették meg”: mivel a telekommunikációs szektor nélkül értékben 2012 decembere 13 százalékkal mutatott alacsonyabb eredményt az előző évi értékesítési szintnél, viszont a szektorral együtt stagnált a piac. A 2011. évet kivéve nem volt „jó” karácsony a válság kezdete óta.

Idén jobb forgalmat várnak

Csendes éj

A mostani karácsonyi szezon viszont ebben a műszaki cikkeknél is áttörést hozhat. Ennek oka, hogy a piackutató szerint a piac folyamatosan fejlődik, köszönhetően főként az IT, telekom és szórakoztató elektronika szektoroknak. Ezért gondolja a GfK, hogy 8-10 százalékkal meg fogja haladni az idei decemberi forgalom a tavalyit. Jól fogyhatnak a slágertermékek: a tablet, az okostelefon, az e-könyv olvasó, a konyhai kisgépek, a vasalók, a kapszulás kávéfőzők is.

A LED illetve 3D tévékészülék forgalma azonban véleményük szerint nem fogja meghaladni a tavalyi év végit, mivel a digitális átállás miatt sok család előrehozta vásárlását.

Annyi bizonyos, hogy a kereslet már most élénkül, a boltokban és a neten is – derül ki kutatásukból.

survey solution

Ajánlott videó

Olvasói sztorik