Gazdaság

Csak zsarolásra jó a reklámadó?

Bevezetése lekerülhet a napirendről, kivéve, ha kereskedelmi televíziók a jövőben agresszíven lépnek fel a kormánnyal szemben – írja a Népszabadság vezető kormánypárti politikusokra hivatkozva.

Orbán Viktor még májusban Brüsszelben jelentette be, hogy érkezhet egy új adónem, a reklámadó. Pár nappal később nyilvánosságra hozta a Nemzetgazdasági Minisztérium a reklámadó bevezetéséről szóló törvényjavaslat munkapéldányát. Ebből kiderült, hogy a két legnagyobb befizető az RTL Klub és a TV2 lenne. A tervezet alapján egyetlen jobboldali médium sem kerülne be a 20 százalékos adóval sújtott médiavállalkozások közé.

Június végén lekerült a napirendről a szakmai körökben nagy vihart kavaró adó. A lap információi szerint a kormány és a Fidesz egész nyáron azt mérlegelte, hogy a 7-10 milliárd forintos pluszbevételért érdemes-e konfliktust vállalni az egész reklámiparággal, a nagy televíziókkal, még a Fidesz-közeli médiumokkal is.

A Fideszben voltak és vannak is olyan vélemények, hogy a reklámadó lebegtetésével a kereskedelmi médiumokat „kordában lehet tartani” egészen a választásokig. A lap szerint a nagyobbik kormánypártban tartanak attól, hogy egyes kereskedelmi médiumok – hírműsoraik kritikus hangvételével – befolyásolhatják a választások végeredményét.

Az RTL Klub és a TV2 nyíltan ellenzi a reklámadót – emlékeztet a lap. Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója szeptember végén a Marketing & Médiának adott interjújában teljesen elfogadhatatlannak nevezte az új adónemet, ami szerinte nemcsak a csatornának, hanem az egész ágazatnak ártana. Hozzátette: a kormány jobban tenné, ha a reklámadó bevezetése helyett a köztévé költségeit csökkentené.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik