Gazdaság

Havi tízezret spórolhat, ha a pályaudvar mellett dolgozik

Múlt péntektől ingyen utazhatnak Budapest közigazgatási határán belül a START Klub kártyával rendelkező elővárosi utasok. Ez azt jelenti, hogy nem kell sem menetjegyet, sem gyorsvonati pótjegyet váltaniuk a fővároson belüli szakaszokra. Ezenkívül az elővárosi részen sem kell gyorspótjegyet váltaniuk.


Fotó: MTI / Jászai Csaba

A vasúttársaság a menetrendben rombusszal jelöli az igénybe vehető vonatokat. A díjmentesség a járatok több mint kilencven százalékán érvényes, kivételt csak az InterCity- és a nemzetközi vonatok képeznek. Utánanéztünk, kinek jó ez ténylegesen.

Havi több ezer forintot spórolhatunk?

Az egykori BKSZ-határon belül, az elővárosi régióban utazva tehát csak a közigazgatási határ és az indulási/célállomás közötti távolságra kell megváltani a menetjegyet. Így csökken a km-távolság, ami a menetjegy árát meghatározza.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy például Lajosmizse, Székesfehérvár, Pusztaszabolcs vagy Hatvan felől utazva nem kell a fővárosi pályaudvarokig tartó szakaszokon a nagyságrendileg húsz kilométeres távolságra fizetni. Vagyis ennyivel csökken a jegy ára. Az új feltételekkel havonta akár több ezer forint is megtakarítható – állítja a MÁV a tájékoztatójában.

Ha nem kell BKV-zni, tényleg megéri

Tegyük fel, hogy valaki dolgozni jár be az elővárosból. A vasúttársaság által példaként említett 20 km-rel számoltunk. Vagyis hogy ekkora utat tesz meg az utas Budapest közigazgatási határain belül, és ennek a díját spórolhatja meg a START-kártya kiváltásával. Ekkor, ha minden nap megveszi a 20 km-es közigazgatási határon belüli jegyet (20 munkanappal és 370 forintos árral számolva) 14 800 forint lesz a havi kiadása. Amennyiben MÁV-os bérletet vesz, egy kicsivel olcsóbban jön ki, 14 ezer forintból.

Az előváros a térkép végpontjaiig tart, a közigazgatási határ pedig a szaggatott ciklámen színú vonalon belül van
Kattintson a képre a nagyobb méretért!

Ha 26 év feletti az illető, akkor a START-kártya fél évre 24 900, egy évre pedig 34 900 forintjába kerül. Havi szinten tehát 2908-4150 forint a költsége. Ami valóban jóval kedvezőbb, mint az eddigi 14 ezer forintos vonatbérlet ára volt. Tehát akár havi 10 ezer forintnál is többet lehet spórolni a kártyával. Feltéve, hogy BKV-znia nem kell az utasnak. Mert ha kell, akkor már egészen más a helyzet.

Budapest-bérlet mellett felesleges

Ha csak egyetlen járművel is kell utaznia nap mint nap, akkor már érdemes Budapest-bérletet vennie. Mert a jeggyel napi 700, havi minimum 14 ezer forintba kerülne eljutnia a munkahelyére. A bérlet meg csak 10 500 forint. Viszont ha már megveszi a budapesti bérletet, azzal a vonaton is ingyen utazhat a főváros közigazgatási határain belül. Igaz, a gyorspótjegyet nem ússza meg. De ha személlyel utazik, akkor a Budapest-bérlet mellett felesleges megvennie a START-kártyát.

Fotó: Kummer János

5 km alatt sem éri meg

A START-kártya legfőbb előnye, hogy 50 százalékos kedvezményt ad a belföldi menetjegyek árából (és gyorspótjegyet sem kell venni), külföldi utazásnál pedig 25 százalékkal kevesebbe kerülhet a jegyünk. Aki sokat utazik, annak tehát érdemes lehet megvennie.

De mi a helyzet az agglomerációból bejáró utassal? Neki arra is jó lehet a kártya, hogy csak fél árat fizessen a közigazgatási határon kívüli jegyéért, ami ugye továbbra sincs ingyen. S mivel a havi vasúti bérlet nem sokkal kerül kevesebbe, mintha napi jegyet venne, ehhez képest jobban járhat a kártya mellett megváltható félárú jeggyel. Azonban ez is csak akkor áll, ha nem alkalmazottról van szó. Ugyanis aki alkalmazott, annak a munkáltatója köteles a helyközi közlekedésben megtéríteni a bérlet árának 86 százalékát.

Külön megnéztük azt is, mi a helyzet, ha 5 km-nél kevesebbet utazik a valaki közigazgatási határon túl. Ez azért érdekes, mert tavaly szeptembertől megszüntették az 5 km-es jegyet, csak 10 km-est lehet venni. Így napi jeggyel (húsz nappal számolva) 10 ezer forintba kerül a bejárás. Ezt lehetne elfelezni a kártyával. Bérletből viszont megmaradt az 5 km-es is, ami havi 5940 forintba kerül. Vagyis havi 940 forintot lehetne a féláras jeggyel megtakarítani. De mivel ennél több lenne a START-kártya egy hónapra eső díja (2908-4150 forint), így ez sem éri meg.

Vicces, hogy a MÁV honlapján egyébként még mindig szerepel az 5 km-es jegy. A belföldi díjszabásnál pedig 25 százalékos áfát írnak. Mintha megállt volna náluk az idő…

Ajánlott videó

Olvasói sztorik