Lassan másfél éve van arra lehetőség, hogy a kkv-k (vagyis az 250 főnél kevesebbet foglalkoztató, legfeljebb 43 millió eurós bevételű vállalkozások) írásban kérjék a telekommunikációs szolgáltatótól: rájuk ne a vállalkozásokra, hanem az egyéni előfizetőkre vonatkozó szabályokat alkalmazzák. Ami valószínűleg inkább az egészen kicsi vállalkozókat hozhatná lázba. Ha tudnának róla. Meg ha igaz lenne, hogy minden szolgáltató alkalmazza a szabályt.
Két előnye lehet a váltásnak
Egyrészt egyéni előfizetőként védettebb fogyasztóvá válhat a vállalkozó. Ugyanis az egyéni előfizetőknél a szerződés kialakítása rendeletben szabályozott, és attól csak a fogyasztó javára lehet eltérni. Üzleti előfizetőknél viszont a szolgáltatók eltérhetnek a kötelező rendelkezésektől.
Másrészt elérhetővé válik számára, hogy egyéni előfizetői díjcsomagot vegyen igénybe. S bár az üzleti előfizetők díjcsomagjai a vállalkozó számára általában kedvezőbbek lehetnek. Azonban az is előfordul, hogy a lakossági előfizetés (főleg a legkisebb vállalkozóknak) megfelelőbb és olcsóbb lehet.
S ez nemcsak a telefonra, hanem a többi szolgáltatásra is igaz, így például televízió és internet előfizetésre is. Csakhogy nem minden szolgáltató számára egyértelmű, hogy az egyéni elbíráláshoz az egyéni előfizetés is hozzátartozhat.
Ahol nincs a vállalkozóknak egyéni előfizetés
A UPC szerint az, hogy a kkv kérheti: rá ne az üzleti, hanem az egyéni előfizetőkre vonatkozó szabályokat alkalmazzák, nem jelenti azt, hogy ezzel együtt egyéni előfizetői csomagra is jogosulttá válna – írták megkeresésünkre. Vagyis szerintük ekkor is csak üzleti díjcsomagot vehet igénybe a vállalkozó. Nézzük, mennyit veszít ezzel az, akinek kedvezőbb lenne az egyéni előfizetés.
Tegyük fel, hogy mikrovállalkozóról van szó, aki egymaga dolgozik, sokat van úton, a vezetékes telefont ritkán használja, leginkább csak azért tartja, hogy a faxon érkező megrendeléseket fogadni tudja. Vagyis elsősorban egy vonalra lenne szüksége.
Évi tízezreket veszthet
Üzleti előfizetőként akciósan már havi bruttó 1270 forintért kaphat vonalas telefont. Feltéve, hogy internetet is rendel. Ha nem, akkor 5080 forint lesz a havi telefondíja. Egyéni előfizetőként viszont már havi 550 forintért is megkaphatná a vonalat.
De tegyük fel, internetet is rendel. A legolcsóbb lehetőség havi 7493 forintjába kerülne (szerény sebességgel). Lakossági előfizetőként ellenben már havi kétezer forintért is kapna netet. Vagyis ha a vállalkozónk választhatna egyéni előfizetést, jó pár ezer forintot spórolhatna havonta. Évente pedig több tízezret. Már ha valóban jobban megfelel neki az egyéni előfizetés.
Ahol lehetséges, ott meg nem élnek vele
A Telenornál és a Magyar Telekomnál és a Vodafone-nál jól alkalmazzák a szabályt. Náluk ha azt kéri a vállalkozó, hogy egyéni előfizetőként kezeljék, akkor ez azt is jelenti, hogy választhat lakossági díjcsomagot. Azonban eddig nem sokan éltek a lehetőséggel. Aminek az az oka a szolgáltatók szerint, hogy a lakossági és üzleti szolgáltatások tartalma esetenként jelentősen eltérhet egymástól.
Utóbbiak pedig jobban figyelembe veszik a speciális üzleti előfizetői igényeket. Például megoldást adnak egyidejű többcsatornás kommunikációra, előfizető igényéhez igazodó díjazásra, cégcsoporton belüli díjmentes kommunikációra, mobil flotta nyomon követésére, vagy nemzetközi hálózatból történő díjmentes elérésre, illetve szolgáltatástól függően tartalmazhatnak akár speciális informatikai szolgáltatásokat, domain nevet,fix IP címet, vírusvédelemet stb. – írta megkeresésünkre a Telekom.
A Telenor pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a vállalkozási csomagokkal a versenyképességet és a költséghatékony működést célozták meg. Példaként megemlítették, hogy az üzleti konstrukciók segítségével a mobilflották a lakossági tarifacsomagoknál rugalmasabb feltételek mellett működtethetők.
Persze, ha a vállalkozónak nincs szüksége ezekre a dolgokra, akkor megfontolandó lehet mégiscsak az egyéni előfizetés. Főleg, ha olcsóbb is, mint az üzleti. A Vodafonnál azt mondták, a mobil szektorban nem igazán jellemző, hogy a váltással spórolni lehetne, de ki sem zárták.
A váltás előtt nemcsak a kondíciókról érdemes tájékozódni, és összevetni azzal, mire van szükségünk, hanem azt is ellenőrizni kell, van-e hűségidő a meglévő vállalkozói szerződésre. Mert ha van, és még nem járt le, akkor kötbérezhet a szolgáltató.