Gazdaság

Negyedmillió autós bliccel az utakon

A forgalomban lévő közel 4,2 millió járműből 256 ezerre nem kötötték meg a jogszabály által előírt kötelező biztosítást.

Ez derül ki a MABISZ 3. negyedéves fedezetlenségi vizsgálatának adataiból. A több mint 6 százaléknyi bliccelő nem csupán a fedezetlenségi díj és az elmaradt összeg egyösszegű befizetését kockáztatja, hanem ennél sokkal többet: egy általa okozott személyi sérüléses baleset akár élete végéig adósságba döntheti őt és családját.


Fotó: Neményi Márton

Noha a magyar gyakorlatban még átlagosan csupán másfél millió forintra rúg a személyi sérülések esetén kifizetett kártérítés, a fejlődő és ezért egyre drágábbá váló gyógyászati módszerek hatására folyamatosan közelítjük a nyugat-európai szintet, ahol nem ritka a 30-40 milliós kárösszeg sem – figyelmeztet a Genertel nemzetközi és direkt értékesítésért felelős igazgatója, Petar Dobric.

Rengeteget kockáztat tehát az az autós, aki nem köti meg az idei kampányban már átlagosan havi ezer forintért megköthető kötelező biztosítást, amely ezt az anyagi kockázatot is átvállalja tőle.

Felmerül a kérdés, hogy ilyenkor a vétlen autós mennyire lesz kiszolgáltatva a károkozó fizetőképességének. Szerencsére semennyire, ilyen esetekre hozták ugyanis létre a MABISZ Kártalanítási Számláját, amely minden olyan káresemény esetén helyt áll, amikor a vétkes fél nem rendelkezik kgfb-vel. Ő persze nem ússza meg ilyen könnyen, mivel nem csak a kártérítés teljes összegét, hanem a kapcsolódó egyéb költségeket is meg kell térítenie utólag.

Bár a járművekben okozott károk nagysága töredékét jelenti a személyi sérülés során felmerülő költségeknek, szintén nem kis összegekről van szó, ráadásul sokkal gyakrabban esedékesek. A nemzetközi Generali csoport 2011-es adatai szerint a magyar kifizetett átlagkár 270 ezer forintos mértéke az EU-országok listájának végén foglal helyet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik