Gazdaság

GKI: 100 milliárddal elszámolták a Matolcsy-csomagot

válság (válság)
válság (válság)

A költségvetési kiigazításról azt mondja a kormány, hogy az nem megszorítás. A GKI tételesen végigvette a tervezett lépéseket, és szerinte az intézkedések 80 százaléka negatívan hat a lakosságra. Még így is 100 milliárd forinttal kevesebb lehet a költségvetési megtakarítás, mint amennyit meghirdettek.

A magyarokat – most már tudjuk – nehéz kormányozni, de azért van, akinek ez is sikerül. Leginkább azért nehéz ez a feladat, mert örökké kételkednek a kormány szavában (és jóakaratában). Jelesül akkor is ez a helyzet, amikor olyan pakkot kapunk, ami úgy csökkenti a kiadásokat és úgy növeli a bevételeket, hogy az senkinek sem fog fájni (vagy csak az 1 százalék gazdagnak).

De igaz-e ez? – teszi fel a kérdést a GKI. Vagy a kételkedőknek van ismét igazuk, akik azt állítják, hogy ismét a kisember fizet a végén? – utalnak arra, hogy a tervezett intézkedések elemzésekor milyen eredményre jutottak.

Mi a helyzet most?

Jelenleg csökken a lakosság jövedelme és fogyasztása, visszaesnek a beruházások, a vállalkozások jelentős része egyik napról a másikra él. Emiatt az 5 fő feletti cégeknél nagymértékű az elbocsátás, fogy a foglalkoztatottak létszáma – állapítják meg.

A gazdasági miniszter által a helyzet javítására korábban bejelentett munkahelyvédelmi akcióprogram szerint a költségvetési bevételek 300 milliárd forint körüli összeggel csökkentek volna, amit a későbbi módosítások 285 milliárd forintra enyhítettek.

(A GKI számításai szerint a munkaerőpiacot érintő intézkedések 215 milliárd forintot tesznek ki. A többi tétel költségvetési hatása különböző feltételezések mellett további, akár 135 milliárd forint kiesést is jelenthet, így a teljes „számla” elérheti a 350 milliárd forintot is, de optimista becslésként a megjelent 285 milliárd forint elfogadható.)

A fő kérdés, hogy ez miből finanszírozható. Ez eddig kétséges volt, mostanra azonban a bejelentett intézkedéscsokorból (ez a 397 milliárd forintos költségvetési kiigazítás) választ kaptunk erre is.

Bérbefagyasztás a közszférában

A fedezetet elsősorban a közszféra befagyasztott bérei biztosítják. Itt a fügefalevelet az egészségügyi dolgozók részleges béremelése jelenti, melyet a kórházi büdzsékből vettek el, így a növekvő várólisták az egészségügyben, a ki nem fizetett kórházi számlatömeg (év végére 60 milliárd Ft) amelynek kamatait a beszállító vállalkozások fizetik meg (2-3 milliárd Ft) szintén a béremelés következményei. A meg nem valósult pedagógus-béremelés (73 milliárd Ft) pedig mindössze egy fiktív tételt törölt ki a költségvetésből (feltehetően eddig sem gondolták ezt komolyan).

Kevesebb önerő

Csökken az EU Önerő alap is 20 milliárd Ft-tal (ezt 50 milliárd Ft-tal szeptemberben hozták létre, hogy az egyre nehézkesebb EU forráslehívást segítsék legalább az önkormányzatok esetében). Nem nehéz belátni, hogy ez az intézkedés sem gyorsítja az EU-források felhasználását. A hazai társfinanszírozás szintjének csökkentése (55 milliárd Ft) mérsékli a lehívható források nagyságát, így azok esetleges növekedésgeneráló hatását is.

Elbocsátás és nyugdíjazás a közszférában

A közszférában bevezetik a kötelező nyugdíjba vonulást és egy 3 évre szóló létszámstopot, valamint megszűnik a nyugdíj melletti munka lehetősége. Mindezek 30 milliárd Ft-ot tesznek hozzá a megtakarításokhoz. A miniszter szerint 22 ezer fővel csökken jövőre a létszám (s értelemszerűen évente további 20-25 ezerrel).

Miután nem valószínű, hogy az intézkedés a fegyveres testületeket és az egészségügyet érintse (az előbbinél a korengedményes nyugdíj megszüntetése önmagában biztosítja, hogy szinte nincs nyugdíjba vonuló, az utóbbinál pedig túl sokan mehetnének nyugdíjba, így az ellátás kerülne veszélybe), az igazgatás és az oktatás marad lehetőségként. Az előbbi létszámfogyása eddig sem sikerült, maradnak az önkormányzatoknál szolgálatot teljesítő hivatalnokok (5-7 ezer fő) és a közoktatás. Ennek ágyaz meg a pedagógusok kötelező óraszám-emelése, valamint a várható alapfokú oktatási intézményi összevonások. A szakiskolai rendszerből a nem szakmai tárgyak óraszámának csökkentése (s azon belül a testnevelésórák megugrása) akár 7 ezer fő elbocsátását is jelentheti.

A közoktatásban eddig sem volt jellemző a munkavállalók nyugdíj melletti foglalkoztatása, amennyiben a helyettesítésről gondoskodni lehetett. Ez a reáltárgyak esetében sok helyen gondot okoz, így ez esetben sem valószínű a kényszernyugdíjazás. Maradnak a humán tárgyak.

Természetesen az elbocsátások következményei nem szerepelnek a költségek között. Egyrészt a (még ingyenes) pedagógus- és hivatalnokképzésből kikerülőknek eszerint nem lesz állásuk (s többségük pályakezdő munkanélkülivé válik), másrészt az elbocsátandók kieső fogyasztása és a munkanélküliek ellátása sincs beszámítva. Összességében kiadási oldalon legalább 10 milliárd Ft többlet keletkezik.

Plafonok

A szociális ellátások plafonjának bevezetése érdemben nem jelent megtakarítást, különösen, ha a gyermekek után járó kedvezményeket (jogosan) nem számítják bele.

A tb járulékplafon (662 ezer Ft/hó) eltörlése az egyéni nyugdíjjáruléknál (10 százalék) részben (51 milliárd forinttal) visszaveszi a szuperbruttó adóalap kivezetésének hatását. De közben újabb terheket rak a jövő nyugdíjkifizetéseire.

Illetékemelés a készpénzforgalomnál

A pénzügyi tranzakciós illeték felemelése 3 ezrelékre a készpénzforgalom (és postai sárga csekk) esetében (30 milliárd Ft) egyértelműen fogyasztásmérséklő hatású. A kártyahasználat a jövedelmek emelkedésével nő, részben kulturális, részben viszont praktikus okok miatt (mivel a kisebb, jellemzően községi boltokban nincs kártyaleolvasó). A csökkenő fogyasztás miatti állami bevételkiesés 8 milliárd Ft lehet. Nem mellékesen ez a lépés és a dohánytermékek monopolizált eladása miatti forgalomcsökkenés miatt további kereskedelmi munkahelyek elvesztésével is fenyeget.

A Magyar Államkincstár befizetési kötelezettségének további emelése (most éppen 30 milliárd Ft) csak akkor jelent érdemi bevételt, ha ez azt jelenti, hogy ennyivel kevesebbhez jutnak az önkormányzatok (a közszféra béreit, a nyugdíjakat és a gyermekek után fizetett juttatásokat, valamint a segélyeket ez nem érintheti.).

Pénztárgépek szorosabb ellenőrzése

Kérdéses szerintük az is, hogy el lehet-e érni a tervezett 95 milliárd forintos megtakarítást azzal, hogy A NAV-hoz bekötnék a (400 ezer) pénztárgépet. Mert, mint írják, nemcsak a pénztárgépekkel trükköznek az áfacsalók, hanem a „be nem ütött” tételekkel. Így a becsült fekete forgalomhoz (2000 milliárd Ft) képest várt fehérítő hatás – ráadásul ilyen rövid idő alatt – eltúlzott.

A kivitelezés költsége (új szerverek a NAV-nál, az adatokat kezelő személyzet költsége stb.) az államnál, a kiépülés várható ideje, a vállalkozásoknál a kiépítendő internetes csatlakozás, valamint a működtetés költsége a homályba vész. Erősen valószínű, hogy a teljes kiépülés nem tud meglenni a jövő év közepe előtt, így mindent összevetve jó esetben 25-30 milliárd Ft többlet keletkezhet úgy, hogy a vállalkozásoknak ez évente 2-3 milliárd Ft többletkiadást jelent.

100 milliárddal kevesebbet takaríthatnak meg

Összességében úgy látja a GKI, hogy a tervezett 397 milliárd Ft helyett mintegy 100 milliárd Ft-tal kisebb lesz a nettó megtakarítás. Ugyanakkor szerintük az sem kizárt (esélyes), hogy a munkahelyvédelmi akcióterv kiadásai meghaladják a számított 285 milliárd forintot. Ezzel együtt az intézkedések hatására kb. 150 milliárd forinttal lesz rosszabb az államháztartási egyensúly a kormány által reméltnél – állapítják meg.

Ezenkívül szerintük az adó és járulékintézkedések aligha fogják érdemben növelni a munkahelyek számát, inkább a foglalkoztatás összetétele változhat, illetve némileg több pénz maradhat egyes vállalkozásoknál. Az egyensúlyt javító intézkedések 80 százaléka közvetlenül negatívan hat a lakosságra, akár a növekvő elbocsátások, csökkenő munkahelyek, akár a többlet állami befizetések miatt. Emellett az egészségügyi ellátás és az oktatás területén további színvonalcsökkenésre kell felkészülni. Így lesz aztán a csokorból csomag!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik