Gazdaság

Így szerezhet olcsóbb benzint

Holnaptól 460 forintba is kerülhet a benzin litere, ha rossz helyen tankol. Tippeket adunk, hol tankolhat ennél olcsóbban.

Az ország benzinkútjainak árai között akár 25-30 forintos különbség is lehet, így érdemes megnézni, hol tankolunk. A kutak árstratégiáját alapvetően két tényező határozza meg. Egyrészt a földrajzi adottságok, azaz hogy milyen messze van a következő kút és ott mennyiért adják az üzemanyagot, másrészt pedig a nagykereskedelmi ár alakulása. Az ár, amit a Mol meg szokott adni, valójában egy ajánlott fogyasztói ár, amely 30-40 forint árrést tartalmaz.

Földrajz és árképzés

Ebből az árrésből gazdálkodnak az egyes kutak: annyit kérnek, amennyit tudnak. Az autópálya és környéke például szinte mindig drágább, hiába vannak viszonylag sűrűn a kutak, mert itt abból indulnak ki: aki ott van, haladni akar, nem fog lehajtani és olcsóbb kutat keresgélni. Szintén drágábbak szoktak lenni azok a kutak, amelyek kis települések egyetlen üzemanyagforrásai. Az üzemeltetők ugyanis egyszerű logikát követnek: pontosan annyiért adják a benzint, hogy már ne érje meg elautózni érte a következő tankolási lehetőségig. Tehát azok a kutak lesznek jó eséllyel a legolcsóbbak, amelyek nagyvárosokban viszonylag sűrűn vannak egymás mellett.

A kutasok 15-20 kilométeren belül figyelik az árakat, s aszerint állapítják meg árrésüket, amelyen ritkán változtatnak. Tehát ha a Mol emel, ők is emelnek, de ettől eltekintve nem cserélgetik az ártáblákat. Az, hogy ki mekkora árréssel dolgozik, főleg attól függ, mennyire érzi erősnek a kút márkáját. A márkahű fogyasztóknak megérhet 3-4 forint literenkénti többletet, ha kedvenc benzinjükből tankolhatnak, ám 23-24 forintot már aligha. Ha pedig nem érzik annyira a lojalitást a vásárlókon, akkor 3-4 forinttal olcsóbban is adhatják az ajánlott kiskereskedelmi árnál. „Ez teljes mértékben a vásárlói pszichológia és a piackutatások terepe” – fogalmazott Lovas Károly.

Benzinválasztási trükkök

Valamennyi magyar kút a Mol százhalombattai finomítójából vásárolja nagykereskedelmi áron a benzint, amelyet aztán az egyes kúthálózatok saját adalékanyagaikkal egészítenek ki. Ezek az üzemanyag térfogatának néhány ezrelékét, de maximum 1-2 százalékát teszik ki. Lovas Károly, a Magyar Autóklub főtitkár-helyettese szerint alapvetően a százhalombattai benzin minősége határozza meg a kúton tankolt benzin minőségét, s az adalékanyagok szerepe viszonylag kicsi. „Ma már rossz benzint csak úgy lehet vásárolni, ha direkt elrontják” – fogalmazott.

Ezzel együtt, egyes diszkont benzinkutakról, régi téeszes udvarokban felállított kutakról azért lehet rosszakat hallani, ezeket jó elkerülni. „Egy tíz évnél fiatalabb autóba nem érdemes ilyen, sokszor adalékanyagmentes benzint tankolni, mert nagyon szét tudja szedni az üzemanyag-injektort” – mondta.

A prémium üzemanyagok előnyeit Lovas Károly szerint azonban gyakorlatilag csak a nagyon nagy teljesítményű autóknál, például egy 300 lóerős sportkocsinál lehet érzékelni. „Egy száz lóerős Suzukiba vagy Opelbe teljesen felesleges ezeket tölteni, hiszen alig nő meg ettől az autó teljesítménye.” Ha arra vágyik valaki, hogy igazán jól menjen a járgánya, akkor a nagyobb autó sokkal többet számít, mint a literenként 50-60 forinttal drágább prémium üzemanyag.

A Mol árképzését vizsgálja a versenyhivatal
Már közel két éve tart a GVH vizsgálata a Mol üzemanyag-árképzését illetően. Bár a vizsgálat hivatalos határideje már tavaly lejárt, a Népszabadságot arról tájékoztatták, hogy jelenleg is folyamatban van az ezzel kapcsolatos munka.
A versenyfelügyeleti eljárás még 2010 májusában indult, amikor a GVH azzal a gyanúval élt, hogy az olajcég visszaélt erőfölényével, és túlságosan magas árakat alkalmazott.

Gondolovics Katalin, a GVH sajtószóvivője a Népszabadságnak azt mondta: bár a vizsgálat elhúzódik, a GVH továbbra is a törvényes határidőn belül jár el. Pánczél Andrea, a Mol szóvivője szerint legutóbb decemberben szolgáltattak adatokat a GVH-nak

Ajánlott videó

Olvasói sztorik