Gazdaság

Ennyit ér Gyurta arca

Alig telt el néhány perc Gyurta Dani londoni diadala után, a világhálót máris ellepték a róla szóló bejegyzések. Számos politikus, szervezet, cég és vállalkozás is csatlakozott a gratulálókhoz. Friss jelentés a lájkcsatatérről.

A miniszterelnöktől a borászatig – az ország egy emberként szurkolt Gyurta Daninak a 200 méteres mellúszás londoni döntőjében. A leggyorsabb kezű „fészbúkozók” már néhány méterrel a cél előtt világgá kürtölték: DANIIIIII! Aztán jöttek a „Szép volt, Dani” és „Gyurta a király!” típusú posztok. Nem sokkal később maga Orbán Viktor is megszólalt az ügyben: „Bravó Gyurta! Hajrá magyarok!”  Gyurcsány Ferenc se adta alább: „Zseniális volt Gyurta. Gratulálunk! Köszönjük” és három mosolygós arc.


Fotó: MTI /  Illyés Tibor

Több cég is kapva kapott az alkalmon, hogy gratuláljon az újdonsült bajnoknak. Volt olyan borászat például (nevet most nem említenénk), amely két palack nedű után arra buzdította vásárlóit – és egyben Facebook-barátait- , hogy lájkolják Gyurta képét. Órák alatt több százan tettek eleget a felhívásnak.

Mekkora reklámértéke van egy olimpiai bajnoknak? – tettük fel a kérdést Tóth Györgynek, a közösségi médiával is foglalkozó Image Factory munkatársának.  A szakértő szerint az ilyen típusú megjelenések, lájkok nem hoznak tartós növekedést egy cég számára. „Egy ilyen gesztus lehet szimpatikus a fogyasztóknak, de ha nem vigyáznak vele, akár tolakodóvá is válhat – mondta Tóth György. – Az olimpiák, világversenyek összehozzák az embereket, emóciókat váltanak ki, ezt igyekeznek kihasználni a marketinggel foglalkozó szakemberek is. Tudok olyan vállalkozásról, amely jóval az olimpia előtt – kihasználva a média keltette hullámokat – lecserélte a nyitóoldalát, és az olimpiára utaló képeket tett fel. A Facebook azonban, ha jól használják, inkább a hosszú távú kapcsolatok építésére szolgáló platform, ezért az ilyen impulzusok, mint Gyurta Dani fotójának megjelenése egy borászat oldalán, nem fogja arra sarkallni a vásárlókat, hogy rohanjanak a boltba, és vegyenek egy üveg bort.”

Nemcsak marketing-szakmai, hanem pénzkérdés is lehet egy Gyurtához hasonló arc megjelenése. „Ha saját fehérnemű boltom volna, és szeretném betenni az ügyeletes szépségkirálynő kartonbábuját a kirakatba, hogy több bugyit adjak el, biztos nem tehetném, őt ugyanis szigorú szerződések kötik, épp úgy, mint egy focistát – mondja az internetes szakértő. – Gyurta Dani esetében ilyesmiről valószínűleg nincs szó. Ő ebből a szempontból sokkal kiszolgáltatottabb, hiszen egy „nemzeti kincsről” van szó, aki „valamennyiünké”.


Gyurta Dani vendégszerepelt a Barátok Közt című sorozatban

Gyurta arca egyébként nem először lesz hasonló módon közkincs. 2006-ban (két évvel az athéni ezüst után) rövid ideig szerepelt a Barátok Közt című sorozatban. Akkor önmagát alakította. Kalamár Tamás, a sorozat producere a Hír24-nek elmondta: nem elsősorban üzleti szempontok vezették őket, amikor Gyurtát szerepeltették. „Olyan fiatal szereplőt kerestünk, aki a fiatalok példaképe, és értéket képvisel. Dani ilyen volt” – mondta Kalamár Tamás. A producer hozzátette: a Barátok Közt egész stábja szorított érte, és gratulálnak győzelméhez. Arra a kérdésre, hogy most, amikor Gyurta újra a reflektorfénybe kerül megkeresik-e ismét, talányosan csak annyit mondott: „bármi előfordulhat”.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik