Gazdaság

Szépen hízlalja hatalmát az adóhivatal

A NAV már a közlekedésfejlesztésre is rátette a kezét. A szaktárca szerint Brüsszel miatt történt mindez.

Azt gondolná az ember, hogy egy adó- és vámhivatalnak a lehető legmesszebb kell az üzleti szférától elhelyezkednie, de legalábbis szigorúan tilos vállalkoznia. Ám egy ma megjelent új szabályzat szerint mégis ezt kell tennie a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak: két állami céget is vinnie kell tulajdonosként.

A Hivatalos Értesítőben megjelent a NAV új szervezeti és működési szabálya, amely egyebek között egy olyan új alcímet is tartalmaz, amely a tulajdonosi jogok gyakorlására vonatkozik. Eszerint a NAV-nak két cég felett kell tulajdonosként rendelkeznie: a Pillér Pénzügyi és Számítástechnikai Kft. és egy bizonyok KIKSZ Zrt. felett. (A tényleges tulajdonos mindkét esetben a Magyar Állam.)


Fotó: MTI / Kovács Tamás

Minden titkok tudója

Az, hogy a Pillér a NAV alá van rendelve, nem is teljesen új, s nem is teljesen indokolatlan. Ez a tavaly 2,5 milliárd forintos árbevételű óbudai cég ugyanis valójában az adóhivatal „háziinformatikusa”, amely az összes fontosabb adóhivatali informatikai fejlesztést végzi.

„A cég legfőbb partnere, a Nemzet Adó- és Vámhivatal igényei határozzák meg, hogy az adott évben milyen összegű és terjedelmű munkára tud szerződni. Mivel (a cég) kapacitását ezek a munkák jelenleg teljesen lekötik, a piac felé történő nyitásnak csak újabb létszámbővítéssel lenne lehetősége” – jelzi a cég mérlege kiegészítő mellékletében, hogy másnak alig tud dolgozni.

Másutt azt írja: az átlagosan 52 fős állományú cég 80 százalékban dolgozik a NAV-nak, egy jogszabály adta lehetőség miatt közbeszerzés nélkül. Tavaly harmadával bővítették a létszámot 2010-hez képest.

Közlekedést is az adóhivatal fejleszt?

Kicsit nehezebb érteni, hogy hogyan kerül össze a NAV és a KIKSZ Zrt. Ez utóbbi ugyanis egy közlekedésfejlesztési cég, mint nevéből és honlapjáról is kiderül. A cég az Európai Unió társfinanszírozásával megvalósuló beruházásokat koordináló és ellenőrző közreműködő szervezet, amely a magyarországi közlekedésfejlesztési projektek EU konform előkészítéséért és megvalósításáért felelős.

Vajon miért van az, hogy ezt a szervezetet nem az összes uniós finanszírozású fejlesztést ellenőrző NFÜ vagy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium valamilyen cége látja el? Megkérdeztük erről az SZMSZ-t készítő nemzetgazdasági minisztériumot.

Azt válaszolták, hogy a NAV Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló NGM-utasítás okkal határozza meg az adóhatóság feladatai között a társaság feletti tulajdonosi jogok gyakorlását. Egy rendelet szerint ugyanis (a KIKSZ feletti) az államot megillető tulajdonosi jogok és kötelezettségek gyakorlására a fejlesztési miniszter 2012. január 1-től 15 évre a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt jelölte ki.

Az európai uniós jogszabályok által meghatározott összeférhetetlenségi követelmények miatt volt szükség arra, hogy a KIKSZ Zrt. feletti tulajdonosi jogokat ne az NFM vagy az NGM irányítása vagy felügyelete alá tartozó szervezet gyakorolja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik