Gazdaság

Nekivágni a kánikulának

Akár egy belföldi kirándulás is rémálommá válhat, ha a kánikulában lerobbanunk. Egy kis odafigyeléssel legalább az alapvető hibákat elkerülhetjük.

A legfontosabb, hogy számítsunk a legkedvezőbbre, és készüljünk fel a legrosszabbra is. Még a legalaposabb felkészülés mellett is megtörténhet, hogy lerobban az autónk. Az ilyen esetekre érdemes összerakni egy kisebbfajta csomagot, amelynek az egyébként is kötelező elakadásjelző háromszög és fényvisszaverő mellények mellett további elemei: a takaró, az elemlámpa, egy részletes térkép, és nem utolsósorban az autó szervizkönyve, amely minden hibára választ adhat.

Azoknál a gépkocsiknál, amelyek nem rendelkeznek elektronikus motorolajszint-ellenőrző berendezéssel, javasolt az olajszint-ellenőrzést 2000 kilométerenként vagy hosszabb utazás előtt elvégezni. A legegyszerűbb, ha az autó csomagtartójában biztosítékként egy – a gyártó előírásának megfelelő – motorolajat is tartunk, így nem okoz bonyodalmat, ha külföldön, ismeretlen terepen villan fel a motorolajszint-jelző lámpa.

A nyári melegben a gépkocsi abroncsaiban levő légnyomás gyakran megemelkedik, ezért hosszabb út előtt nem csak azt kell ellenőrizni, hogy a kerekek megfelelő állapotban vannak-e, de azt is, hogy a kerekekben a nyomás az autó előírásai szerinti szinten van-e. Jó tudni azonban, hogy ha egy forró nyári napon állítjuk be a légnyomást, akkor hűvös időben nem lesz elegendő az abroncs nyomása. A kelleténél alacsonyabb vagy magasabb abroncsnyomás rendellenes, túlzott mértékű kopást és elhasználódást okozhat, ami a későbbiekben komolyabb következményekkel is járhat. Ráadásul anyagilag is kifizetődőbb megfelelő abroncsnyomással közlekedni, hiszen alacsony nyomás mellett akár 3 százalékkal is megnőhet az üzemanyag-felhasználás.

Nagyon sokan 3-4 órát, vagy még több időt töltenek a volán mögött megszakítás nélkül, pedig 2 óránként ajánlatos lenne szünetet tartani. (forrás: gumibiznisz.hu)

Az utazás megtervezésénél érdemes figyelembe venni a helyi klíma- és útviszonyokat, arra pedig szintén figyeljünk, hogy ha kánikulában sokat jár a motor, ellenőrizni kell a hűtőfolyadék szintjét. Utántöltésre csak a járműgyártó által ajánlott, jó minőségű hűtőfolyadékot használjunk, ugyanis a nem megfelelő hűtőfolyadék rontja a hűtőrendszer teljesítményét, károsítja az alkatrészeket. A meleg az autóvezető figyelmének lankadását okozhatja, ezért ha lehetséges, teremtsünk az autóban ideális körülményeket a vezetéshez. A légkondicionálót célszerű rendszeresen karbantartani, és a pollenszűrő időszakos cseréjéről sem szabad megfeledkezni. 

A motor eltömődött légszűrője jelentősen megnövelheti az autó üzemanyag-felhasználását, vagyis a szűrő előírt időközönkénti cseréjének elmulasztásával nem lehet spórolni. Ha egy autó rendszeresen poros környezetben működik, a pollenszűrőt és a motor levegőszűrőjét indokolt az előírtnál gyakrabban – 15 000 kilométerenként – cserélni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik