Gazdaság

Kupon? Soha többet!

Jó és rossz tapasztalatok is vannak a kuponozásnál. De azért ne higgyük, hogy mindig csak az étterem a hibás, ha csalódunk.

Blogokon, fórumokon is sokan mondják el tapasztalataikat a kuponos éttermekről, étkezdékről. http://homar.blog.hu/tags/kupon Van, akinek bejött, elégedett volt, többször is visszatért a megismert helyre, és amikor lehet, kihasználja az olcsó vásárlási lehetőséget.

Mások viszont órákkal később kiszállított pizzákra, vissza nem térített pénzekre panaszkodnak. A kuponozásnál ugyanis 50 százalék feletti árengedményt is kaphatunk, de előre kell fizetni. Volt, ahol másodrendűnek érezte magát a kuponos vevő, s arról is beszámoltak páran, hogy az asztalfoglalást csak nehezen sikerült nyélbe ütnie. Ahogy meghallották ugyanis az étteremben, hogy kuponos, „teltházat jelentettek” a telefonban. Azoknak is akadt gondjuk, akik elfelejtették az előzetes foglalást, illetve nem szóltak, hogy kuponnal fizetnek. Persze ez szerencsére nem mindenhol van így.

Adunk néhány tippet ahhoz, hogyan lehet nemcsak olcsó, de jó élmény is a kuponozás, és azt is megmutatjuk, hogyan látja a kérdést két vendéglátós.

Másodszor is belevágtak

A Fonte Pizzeria másodszor hirdetetett kuponos akciót, bár az első után azt mondta a vezető: soha többet. Először csak a pizzára szólt a kupon, ha valaki italt is fogyasztott, azért külön kellett fizetnie. Szentiványi Zsófia azt mondta, az első kuponos vendégek nagyon nem illeszkedtek a szokásos jól szituált vendégkörbe, például megjegyzéseket tettek az italárakra (40 forintért drágállották a szódát).

S hiába írták ki, hogy aki kuponnal fizet, előre rendeljen asztalt és az étteremben is szóljon, ezt a szabályt sem tartották be. Az is gondja az volt, hogy bár előre kikötötte, egy vendég csak egy kupont vásárolhasson, mégis „megoldották”, hogy több bonjuk is legyen. Visszatérő vendégek sem lettek ebből a körből.

Szentiványi Zsófia csak azért vállalta be mégis a második kört is, mert a kuponozás mellé 500 ezer forintos tv-s megjelenést kapott ajándékba. Ez jó eszköz volt az ismertségük növelésére, s a törzsvendégek is jól fogadták a tv-s szereplést. Az akció is jobban sikerült: komplett vacsorát kínáltak (az előzőnél drágább kuponnal), ami jobb vendégkört hozott nekik, akik az asztalfoglalást sem felejtették el. Ennek ellenére egyelőre nem terveznek újabb akciót. Az étterem forgalma így is nő, s a vezető nem akar féláras értékesítésre berendezkedni.

Nem tudta, mivel jár

Nem vállaltam túl magam – mondta megkeresésünkre Kiss János, aki a kürtős kalácsot kuponoztatta meg. Pedig nekünk a helyszínen határozottan ez volt a benyomásunk: az utcán állt a sor, és egy órát kellett várni. De senki nem morgott. Aztán kiderült, hogy napi nyolcszáz kalácsot sütött a legsűrűbb kuponos napokon, s reggel 9-től éjjel fél 11-ig dolgozott. Tíz napon át csak négy órákat aludt. Szóval a 20 éve fesztiválokra járó kalácsosnak is sok volt egy kicsit a hirtelen megugrott forgalom.

Nem volt tapasztalata ezen a téren, s így utólag belátja, kicsit másképp kellett volna csinálnia. Két nap alatt 3000 kupont foglaltak le annál az 6 kuponos cégnél, akikkel szerződött. Kürtősből ugyanis más nem kuponozott, ő meg nem szabta meg, hány darabot adhatnak el. Több mint 90 százalékban váltották be a bonokat a vásárlók. Amire végképp nem számított, hogy a többség az utolsó napokban jön majd. Hogy apadjon a sor, kérésre meghosszabbították a lejáratot. Sokaknak. Ezért, bár az akció már lejárt, még mindig sokan jönnek beváltani a kürtőst. Egész távoli kerületekből is jöttek, ami máskor nem fordul elő. De ekkora forgalom után is csak egyetlen visszajáró vendége lett eddig.

A Gyémántkalács ennek ellenére ősszel is fog kuponozni, de már kicsit másképp. Csak azokkal a cégekkel szerződnek, amelyek időben fizettek. Ugyanis nem elég, hogy önköltségesen ment a kalácsgyártás az árengedmény miatt, de nem is kapták meg az ígért időre a pénzüket. Azt is eltervezte a vezető, hogy egymástól eltérő időpontokra kéri majd a kuponok lejáratát, hogy ne legyen nagy sorállás. Drágábban is adják majd az új bónokat, hogy meg is érje nekik. És azt is megszabják, maximum hány kupont adhatnak el. Kiss János szerint így már elkerülhetőbb lesz a tumultus.

Mire figyeljünk a fogyasztóvédelem szerint?

Számos panasz érkezik a kuponokkal kapcsolatban, leginkább amiatt, hogy a vásárló nem azt kapta, amit várt – tudtuk meg a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szakemberétől. S nem véletlenül. Azt tanácsolta, hogy mindig körültekintően olvassuk el, milyen szolgáltatást kaphatunk a kuponért, és milyen feltételek mellett. Csak akkor vásároljuk meg, ha az mindenben megfelel nekünk.

Ezen kívül célszerű, ha a kupon megrendelésekor a honlapon – a kuponnal kapcsolatban – közzétett tartalmat valamilyen módon rögzítjük (pl. mentsük le, vagy nyomtassuk ki).  Kétség esetén ugyanis ennek alapján bizonyíthatjuk, hogy a kuponnal elérhető szolgáltatás nem felelt meg a szerződéskötéskor vállalt feltételeknek.

Érdemes tudni, hogy amennyiben a szolgáltatás nem terjed ki mindenre, ami a kuponos oldalon szerepelt, akkor azt a kuponos oldalon lehet számon kérni. Tehát ha például azt hirdették meg, hogy pizzát kapunk a 900 forintos bonért, s a helyszínen kiderül, hogy csak egyfajta pizzára vonatkozik az akció, akkor ezt a kuponos oldalon kérhetjük számon, nem az éttermen. Ha viszont hidegen kapjuk a pizzát, azért már a vendéglősnél reklamálhatunk.

A fogyasztóvédelem a konkrét esetekben nem dönthet, de a bejelentés alapján megvizsgálhatja, hogy a meghirdetett feltételeket teljesítik-e, felmerül-e a tisztességtelen kereskedelem, s a panaszkezelés rendben megy-e. Ez azonban csak az üzlet későbbi működésére lehet hatással. A fogyasztói panaszok orvoslását a békéltető testületektől lehet kérni, vagy bírósághoz lehet fordulni, amennyiben a szolgáltató visszautasítja ezt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik