Gazdaság

Csaló pilóták a levegőben

Imádkozhat, aki kisebb és ismeretlen légitársaságokkal repül elsősorban Ázsiában és a volt szovjet köztársaságokban. Örülhetünk, ha a pilótánk legalább már vezetett repülőt.

Kapcsolódó cikkek

Az indiai civil repülési szolgálat hívta fel először a figyelmet arra, hogy legalább 40 olyan pilótaiskola működik országukban, amely súlyosan vét az előírások ellen. Az AviationCV.com légiközlekedési munkavállalókat közvetítő cég szerint mindez bizonyítéka annak a nemzetközileg is általános helyzetnek, hogy a globális légi forgalom növekedésével nem tud lépést tartani a repülési személyzet képzése, amelynek nyomán egyre több a visszaélés.

A Boeing repülőgépgyár várakozásai szerint a világ légitársaságainak további 450 ezer pilótára lenne szüksége az elkövetkezendő 20 évben. A legnagyobb hiány a Csendes-óceán térségében, Latin-Amerikában és a volt Szovjetunió  területein mutatkozik.

„Amit manapság tapasztalunk, az elmaradottabb területeken, hogy a képzés színvonala messze nem kielégítő. Az iskolák nem tudják kiszolgálni a folyamatosan növekvő igényeket. Hovatovább egyes országokban kamu pilóták jelentkeznek állásokra, hamis papírokkal – mondta Skaiste Knyzaite az AviationCV.com vezetője.

Tavaly Indiában két eset látott napvilágot, amelyben a repülési jogosultsággal – az úgynevezett Commercial Pilot License- szel (CPL) – akartak visszaélni a csalók. Az ügy kapcsán 13 embert tartóztattak le. Az egyik legdurvább eset pedig, amikor egy vietnámi gépet a pilótának csak a harmadik nekifutásra sikerült letennie. A „pilótáról” kiderült, hogy papírjai hamisak, soha az életben nem repült még olyan A320-as típusú gépen, amelyet vezetnie kellett. (Viszont más gépet legalább már vezetett.)

A harmadik világban a pilótaiskolák gyakran nem rendelkeznek elegendő forrással, hogy folyamatosan működjenek, a túlélésert mindenen spórolnak, így a kötelező repülési időket meghamisítják, jóval kevesebbet teljesítve az előírtnál. Bár a helyzettel a hatóságok tisztában vannak, sokszor csak egy tragédia után válik nyilvánvalóvá a tarthatatlan állapot.

A tavalyi év egyik legkomolyabb balesetében lezuhant a Lokomotiv Jaroszlavl jégkorongcsapata. (Mint kiderült a pilóta nem engedte ki a kéziféket felszállás előtt.) Az eset kapcsán indított vizsgálatok nyomán 80 pilótának vonták vissza a repülési engedélyét elismerve, hogy nem megfelelő színvonalú a személyzet a gépeken.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik