Gazdaság

Más országokba mehetnek a nagy konferenciák a Malév-csőd miatt

Gondok lehetnek az üzleti turizmusban a Malév bedőlése miatt. Pedig a konferenciaturisták kiemelkedően sokat költöttek hazánkban, és nemcsak a szállodákban.

A hazai konferenciaturizmus lehet a Malév-csőd egyik nagy vesztese, mivel az üzleti utaztatás vonakodik a fapadosoktól. A piaci szereplők eltérően ítélik meg a kialakult helyzetet.

A Malév csődje nyomán radikálisan rosszabb lett Budapest elérhetősége más nagyvárosokból. Ha rákeresünk mondjuk egy Budapest-Brüsszel járatra, amely az eurokraták körében elég népszerű, napi három közvetlen gépet találunk körülbelül 30 ezer forintért oda-vissza. Valamennyi fapados. Ugyanez a helyzet Londonnal is: a Gatwickre elvisz a Wizzair és a Ryanair, ám a központibb Heathrow reptérre jelenleg csak átszállással, körülbelül 60 ezer forintért lehet eljutni (oda-vissza). Ez lényegében azt jelenti, hogy hagyományos légitársasággal, első osztályon sok európai nagyvárosból nem is lehet Budapestre eljutni átszállás nélkül.

Ez hatalmas csapás lehet az üzleti utaztatásban és a konferenciaturizmusban. Budapestet ugyanis eddig – épp jó földrajzi fekvése miatt – számos nemzetközi konferencia helyszínéül választották. Tavaly nemzetközi konferencia volt Lisztről, talajkémiáról, a pénzügyi likviditásról, hálózati tudományról, a megújuló energiáról, hogy csak néhány példát említsünk.

A KSH adatai szerint 2011-ben 139 ezer konferenciaturista érkezett Magyarországra, a megelőző években még 168 ezer ilyen célú látogatás volt.

Sokat veszíthetünk

A budapesti Hilton szállodánál nem tapasztaltak eddig tömeges lemondást a konferenciáknál a Malév csődje miatt, de számítanak arra, hogy hosszú távon hatással lesz az üzletágra a magyar légitársaság összeomlása. „Az egész ország, de főleg Budapest veszíthet turisztikai versenyképességéből”  – mondta a szálloda igazgatója, Árvai Zoltán az FN24-nek.


Fotó: MTI / Földi Imre

A környékbeli, klasszikus járatokkal megközelíthető európai városok eközben kedvezőbb helyzetbe kerülhetnek.  Igaz, már a Malév-csőd előtt is érzékelhető visszaesés volt a konferenciaturizmusban. EU-elnökségünk alatt, a tavalyi első félévben sok rendezvénynek adtunk helyszínt, utána azonban mérséklődött az ötcsillagos szállodáknál az érdeklődés. Statisztikáik szerint alacsonyabb a rendelésállományuk, mint korábban, és erre a jövőben ráerősíthet a Malév-csőd is.

Májusig vannak konferenciafoglalásaik, ennél előbbre nem látnak. Az, hogy májusig nem mondták le a konferenciákat, azt jelenti, hogy a szükséghelyzetben átszervezték a beutaztatást az irodák. Ez azonban hosszú távon biztosan nem megoldás – tette hozzá Árvai Zoltán. Várják, hogy alakul-e új nemzeti légitársaság, illetve hogy a fapadosok mennyire lesznek képesek pótolni a kiesést.

Az üzleti utazó kiváló vendég

A Hiltonban a konferenciaturisták a szobafoglaltság 25-35 százalékát tették ki eddig, és kifejezetten jó vendégkörnek számítanak, fajlagosan ők költenek legtöbbet, és nemcsak a szállodában, általában gazdag programot szerveznek maguknak. Hasonlóról számolt be az Accor lánc marketingese is.

A konferencia-résztvevők fontos vendégek az Accor szállodaláncnál is, hiszen fajlagos költésük jóval magasabb, mint a többi szegmensből érkezőké.

Már a fapados is elfogadottabb

Hogy az üzleti utaknál a fapadosok pótolni tudják-e a Malévot, még kétséges. Árvai Zoltán szerint a konferenciákra érkező külföldi vendégek utaztatásánál jellemzően nem a fapados járatokat veszik igénybe a cégek, ám Király Zoltán úgy látja, egyre nyitottabbak az üzleti útszervezők ezekre. „Ettől függetlenül az adott cég, a konferenciaszervező és az esemény határozza meg, ki melyik légitársasággal dolgozik” – tette hozzá.

A brüsszeli konferenciákat kiszolgáló American Express utazási iroda, amely eddig jellemzően Malévval utaztatott Budapest és Brüsszel között, most a Brussels Airlinest és a fapadosokat használja majd, válaszolta lapunk kérdésére Safar Celik, az iroda projektmenedzsere.

A vidéki helyszíneket kevésbé érinti a magyar légitársaság csődje

A pécsi Expocenterbe például kizárólag belföldi konferenciavendégek érkeznek. A siófoki Azúr Hotelben is domináns a belföldi konferenciaszervezés, de náluk például egy áprilisi, regionális rendezvényt lemondtak, és áttették a helyszínét Krakkóba. A debreceni Kölcsey Központban évente 3-4 külföldi konferenciát rendeznek. A cívisvárosban egyébként a turizmus fellendülésére számítanak, amiatt, hogy a Wizz Air június 18-ától repülőjáratokat indít a Debreceni Repülőtérről. Kezdetben heti három járat indul, oda-vissza.

Mind a kiutaztató, mind a beutaztató irodák reménykednek abban, hogy a Malév leállása utáni helyzet stabilizálódik, és nem kell további kieséssel számolni, így legalább a tavalyi eredmények elérhetők lesznek – közölte Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke az MTI-vel.

A légitársaság leállása mintegy 25 kiutaztató irodát érintett azonnal, a kár 100 milliós nagyságrendű. Itt az esetek többségében a csoportos foglalásokra kifizetett előlegek vesztek el. Az elnök szerint az a kérdés, hogy az irodák meg tudják-e valósítani az eredeti elképzelés szerint a csoportos utakat, más légitársasággal, esetleg kicsit más időpontban, változatlan áron.

Nem látni még pontosan, hogy az indított fapados járatok a ki- vagy a beutazó forgalomban játszanak majd nagyobb szerepet. De míg a szabadidős turizmusban pozitív hatásuk lehet, addig a hazai hivatásturizmus, a MICE megsínyli az átszállási lehetőségeket nem biztosító, nem szövetségi tag, közös kód alatt nem repülő fapadosok budapesti térnyerését – nyilatkozta a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója, Horváth Gergely a Turizmus Online-nak nemrégiben.

Az összes nehézség ellenére a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója úgy látja, Magyarország továbbra is jól megközelíthető. A képviseletek igyekeznek folyamatosan frissülő információkkal ellátni az eljutás lehetőségeiről a küldő országokat.

2012: újra több üzleti út

Az üzleti utazási világszervezet (Global Business Travel Association) szerint 2012-ben a 2007-es szinten lehetnek a bizniszutak. Az amerikai cégek az idén 263 milliárd dollárt fordíthatnak a célra, ami tavalyhoz képest 4,6 százalékos növekedést jelent. A Deloitte nemzetközi felmérésében 100 üzleti utazót kérdeztek meg nemrégiben: 85 százalékuk mondta azt, hogy az idén legalább ennyit költ erre a célra, mint tavaly.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik