Úgy demográfiai csoportonként, mint időben változnak a vásárlók elvárásai a hétköznapi bevásárlásaik helyszíneivel szemben – ezt mutatják a GfK Hungária Shopping Monitor 2011-2012 tanulmány eredményei. A vásárlók évek óta a termékek minőségét és frissességét, árszínvonalát és választékát nevezik meg leginkább mérlegelendő szempontokként az élelmiszerüzlet kiválasztásánál. Ám az általuk leggyakrabban felkeresett bolt fő előnyeinek felsorolásakor egyetlen olyan lánc sem volt, ahol a három fenti tényező közül a jó minőség kapta volna a legtöbb említést – a választék és ár mellett inkább az üzlet közelsége játszik fontos szerepet a vásárlási döntés meghozatalában.
A boltválasztást befolyásoló tényezőket vizsgálva némi eltérés tapasztalható az egyes vásárlói csoportok között. A magasabb jövedelemmel rendelkezők számára az átlagosnál nagyobb jelentőséggel bír a márkás termékek kínálata, a választék nagysága, az üzlet által nyújtott kiegészítő szolgáltatások elérhetősége, a bankkártyás fizetés lehetősége és a parkolási körülmények. A márkás termékek kínálata annál nagyobb szerepet játszik a döntésben, minél fiatalabb a megkérdezett. A bankkártyaelfogadás jelentősége a 45 évnél idősebbek körében számottevően alacsonyabb az átlagnál, a kiegészítő szolgáltatások és az akciók, promóciók iránt pedig a nők érdeklődnek leginkább.
Az üzletválasztás szempontjainak fontossága időben is változott. Az akciók, promóciók jelentősége a válság kezdetét követő évben, 2009-ben jelentősen megnőtt, ettől kezdve pedig nagyjából változatlan. „Az üzletek kinézete a 2006. évi és az azt megelőző időszakokhoz képest az elmúlt három évben látszólag kevésbé játszott szerepet a vásárlás helyének kiválasztásában – jelentette ki Kui János, a GfK Hungária Kereskedelem szektorának menedzsere. „Ennek hátterében véleményünk szerint az áll, hogy a modern kereskedelmi csatornák terjedésének és a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a legtöbb bolt a belső kialakítást illetően egységes, a korábbinál magasabb színvonalat nyújt” – magyarázta a szakember. A 2010. évhez képest a vásárlók látszólag egyre kevésbé igénylik a kiegészítő szolgáltatások és a márkás termékek kínálatát, illetve azt, hogy az adott üzletet tömegközlekedéssel el lehessen érni.
Az akciók, árengedmények vonzereje a válság hatására jelentősen megnőtt, 2009 óta fontosságuk megítélése változatlan. Jelentőségüket alátámasztja, hogy a vásárlók többsége – főként a nők, a nagycsaládosok, a nyugdíjasok és a diszkontok törzsvásárlói – kifejezetten keresi az üzletben azt az akciót, amelyről korábban tudomást szerzett. Tudatos vásárlói magatartásra utal, hogy a vevők több-kevesebb rendszerességgel összehasonlítják az akciós árakat a nem akciósakkal, illetve a különböző márkák árainak összevetése is gyakori.