Egészen „normális” számokat produkáltak a hazai újautó-eladások novemberben. Már-már a békeidőket idéző 5816 személy- és kishaszongépjárműt helyeztek forgalomba a hónapban. Más szegmensben, a nagyhaszongépkocsi kategóriában is jelentős növekmény, 68 százalékkal.
A modellek közül a Skoda, az Octaviával a legkelendőbb, megelőzve a Ford Focusát. De jól mennek még mindig a H-s Astrák, amelyek szintén dobogósak novemberben. Az új Astra – ‘J ‘- is elkezdett teljesíteni és az ötödik legnépszerűbb.
Erdélyi Péter, a Magyarországi Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke az FN24-nek elmondta, hogy az elsőre kézenfekvőnek tűnő előrehozott vásárlásokról – a jövő évi átírási illetékek emelkedése miatt – leginkább azért nem lehet szó, mivel az adószabályokról csak november közepén döntött a parlament.
Úgy tűnik, a piac lassan visszaszabályozza magát, elsősorban a céges autók cseréje miatt. A flották mára 5-6 éves gépkocsikból állnak, nem lehetett elodázni a cseréket. A november különben is az őszi időszak legerősebb hónapja évek óta. A december viszont már nem hozhat sokat – mondja Erdélyi – mivel munkanapok szempontjából 15-ével véget ér az év. A teljes évre tekintve most 41 600 darab forgalomba helyezett autónál tartunk, ami vélhetően azt jelenti, hogy nem lesz jobb évünk, mint tavaly.
Jövőre, a lízing és tartósbérletben lévő autók utáni áfa visszaigényelhetősége miatt mozdulhat meg a piac, mivel ennek nyomán gyakorlatilag nettó áron – némi kamattal – juthatnak új autóhoz a cégek. A magán vásárlásoknál az új regadószabályok sokat könnyítenek, azonban amíg idén 275 forint körüli euróárfolyammal számoltak a kereskedők, addig jövőre a 300 forint feletti árfolyam révén akár 10 százalékos emelést is kénytelenek lennének végrehajtani. Ám erre nem sokan vállalkoznak majd.
A használtimport is pörög
Egyre komolyabb méreteket ölt a magyarországi használtautó-import is – írta a csütörtöki Napi Gazdaság. Különösen az augusztus és a szeptember volt erős, a kilencedik hónapban a használtimport aránya már az 50 százalékot karcolta – azaz minden második, itthon először forgalomba helyezett autó valamelyik külföldi használtpiacról származik. Ilyen magas arányra és darabszámra az utóbbi években nem volt példa.
Míg 2009-ben januártól szeptemberig 11 263 autó érkezett határainkon túlról, az idei év ugyanezen időszakára a számuk közel 21 ezer darabra futott fel (20 880). Vagyis két év alatt 85 százalékkal több külföldi autó került be a hazai utakra – mondta el korábban az FN24-ek Robert Gábor a Datahouse autóipari elemzéseket készítő cég munkatársa.