Idén ismét elvégezte szokásos, reprezentatív karácsonyi felmérését az Ipsos Zrt, az Olcsóbbat.hu árösszehasonlító oldal megbízásából. A legdrámaibb adat: az idei évben négyből csak három karácsonyfa alatt lesz ajándék, vagyis tényleg nehéz évet zárunk. Az Olcsóbbat.hu már 2007 óta minden évben megvizsgálja a felnőtt magyar lakosság karácsonyi vásárlási szokásait, és az adott évre vonatkozó terveit. A portál által megkérdezett 1000 fő nem, életkor, iskolai végzettség és településtípus szerint reprezentálja a 18 éves és annál idősebb magyar lakosságot.
A leginkább szembetűnő az, hogy idén a lakosságnak csupán 69 százaléka vásárol biztosan ajándékot, és 27 százalék, vagyis a felnőttek több mint egynegyede biztosan nem költ meglepetésre. A férfiak különösen rossz ajándékvásárlónak tűnnek: 32 százalékuk nem tervezi ajándék vásárlását. Az elmúlt három évet megfigyelve egyre kevesebben vásárolnak ajándékot, s ez a csökkenő tendencia valószínűsíthetően a gazdasági válság hatásaira vezethető vissza.
Inkább praktikus ajándékot választunk
Azok, akik mégis terveznek meglepetést, döntően ruházati cikkeket, kozmetikumokat és könyveket keresnek. A CD-DVD ajándékozása az elmúlt négy évben drasztikusan és folyamatosan csökken. Kozmetikumot jóval kevesebben terveznek venni, mint előző években. Ezzel szemben ebben idén a fehérnemű és a konyhai eszközök, vagyis a praktikus ajándékok kerültek előtérbe. Minden ötödik felnőtt több mint 7 embernek keresgél fa alá való meglepetést; idén egy megkérdezett átlagosan 5 embert ajándékozna meg.
Karácsonyi vásár (MTI)
Az ötleteknek is híján vagyunk: a nők legnehezebben a gyerekeknek találnak ajándékot, míg a férjük ajándékával 24 százalék van bajban. Ezzel ellentétben minden harmadik férfi nem tudja, mit vegyen a párjának.
Még mindig az utolsó héten vásárolunk
A többség december előtt nem kezdi el az ajándékok megvásárlását, sőt, 15 százalékuk teljesen az utolsó hétre hagyja azt. Ezek az arányok megegyeznek az elmúlt évek eredményivel. A karácsonyi kutatásból Jenei Péter, a Olcsóbbat.hu vezetője kiemelte, hogy folyamatosan nő azok aránya, akik már utánanéznek egy-egy terméknek a vásárlást megelőzően, vagyis tudatosabban vásárolnak. A szakember szerint fontos, hogy már minden második ember az interneten keres információkat, és egyre többen néznek utána akcióknak, áraknak az árösszehasonlító oldalakon. Egyharmaduk így spórol.
A megkérdezettek kétharmadának 30 ezer forint alatt van az idei ünnepi költségvetése. Valamivel kevesebb pénzük van az embereknek idén karácsonyi ajándékot venni, mint tavaly – derül ki a felmérésből.
Hitelt csak végszükség esetén
A felnőtt lakosság 86 százaléka néz spórolós ünnepek elé: 42 százalék kisebb értékű ajándékokat keres, harmaduk utánajár, hogy a kinézett ajándékot hol kapja meg a legolcsóbban, míg az emberek egynegyede leértékeléskor, akcióban szerzi be a meglepetéseket. 100-ból 7 megkérdezett tervez idén takarékos karácsonyi menüt, vagyis elmondható, az ünnepi fogásokon nem spórolunk, és inkább kevesebb embert, őket is olcsóbb és elsősorban praktikus ajándékkal lepjük meg.
A spórolás oka egyértelműen az, hogy a válaszadók egyöntetűen családjuk anyagi helyzetének romlásáról számoltak be az elmúlt egy évben: a lakosság kétharmadának romlott az anyagi helyzete a karácsonyi felmérés alapján.
A megkérdezettek közül senki nem monda biztosra, hogy az ünnepi kiadások fedezésére hitelt venne fel, azaz mindenki megpróbálja önerőből kigazdálkodni a karácsonyi vásárlásokat, és csupán végső esetben fordulnak a kölcsönhöz.