Az elmúlt évek emlékeiből kiindulva minden évben elhangzik a piaci szereplők szájából, hogy már nem mehetnek lejjebb az árak; majd a tarifahirdetést követően az autósok elégedetten tapasztalhatják, hogy de igen. Ennek eredményeként pedig az elmúlt évben az átlagos kötelezős biztosítás összege 17 ezer forint lett, szemben például a 2006-os átlagos 33 ezer forinttal, vagyis fele annyiba sem került. (A PSZÁF tavalyi helyzetképe alapján.)
Az idei évben az elmúlt évekkel szemben egyértelműen több a bizonytalanság. Az elmúlt pár hét teljes káosz azok számára, aki nem csak öt percet akarnak szánni a jövő évi kötelező biztosításukra. Egyfelől a kampányidőszak kezdete is szerencsétlenül alakult – hétvégére esik – másfelől a baleseti adó bevezetése körüli ismerethiány is fokozza bizonytalanságot.
A felmérések – mint minden évben – azt predesztinálják, hogy az autósok 9o százaléka lecserélné kötelező biztosítását, akár minimális árelőnyért is – derül ki a piacvezető Netrisk.hu biztosítási portál megbízásából az NRC piackutató által végzett kutatásból. Mivel az interneten akár már pár száz forintért is váltanának a megkérdezettek a becslések szerint az idei kampányban legalább 7oo ezren szerződhetnek át online, az összes váltó több mint fele.
Az idei évi átszerződéseket a baleseti adó bevezetése ösztönözheti, hiszen a többletteher a biztosítási díjjal arányosan emelkedik majd a tervek szerint – véli a biztosítás.hu. A dolog lényege, hogy annál több adót fizet majd egy autós, minél drágább a biztosítása. Fontos megjegyzés azonban, hogy a biztosítóknak az adó pontos ismerete nélkül kell majd díjat hirdetniük, ami különösen izgalmassá teszi az idei kampányt.
A kgfb-díj 30 százaléka lenne a baleseti adó, amely az autóst terhelné, de a biztosító felelőssége lenne beszedni. A beszedése olyan ütemezésben történik, ahogy az fizet.
A probléma, hogy a biztosítók csak a hatályos jogszabályok alapján hirdethetnek díjat. Miután november végéig nagy eséllyel nem fogadja el az Országgyűlés a baleseti adót is tartalmazó törvényt, így a biztosítók az adó nélküli kgfb-díjakat hirdetik meg. Amikor az adótörvény megjelenik, minden díj 30 százalékkal emelkedik. Az adó hatályba lépésének ideje 2012. január 1.
Az adó célja a kormány kommunikációja szerint, hogy az autók okozta személyi sérüléses baleseti károk ellenértékét a biztosítók fizessék/fizettessék meg a közlekedésben résztvevőkkel, az ne a társadalombiztosítási kasszát terhelje.
Bizonyossá vált az is, hogy a biztosítók a négynapos hétvége második napján, vasárnap hirdetik meg jövő évi kötelező gépjárműfelelősség-biztosítási (kgfb) tarifáikat, bár ennek helye még mindig kérdéses: a piaci hírek most egy újabb közzétételi felületről, a Metropol újságról szólnak.
A baleseti adó kiszámíthatatlan hatásán kívül azért van néhány fogódzó. Kijelenthető, hogy az idei évben is meghatározó lesz az olyan kiegészítő termékekkel, mint a kátyúbiztosítás, vagy a kedvezményes casco, vagy komplex termékként lakásbiztosítással egybekötött termékek ajánlata. A kotelezo.hu minden szereplőt számba véve készített egy várható előrejelzést ki mivel „támad” majd.
A tavalyi kampányban legtöbb ügyfelet szerző K&H az idén a kedvező kártörténeti múlttal rendelkező ügyfelei számíthatnak az idei évben is kedvező ajánlatra tőle, ám mivel az elmúlt évben jelentős beruházásokkal növelte üzemméretét, arányaiban igyekezni fog azt a következő évben is megtartani.
Az Allianz vélhetően elsősorban az egfb-vel (internetes ügyintézéshez kötött ajánlat) sikeresen szegmentált ügyfélkörét – a díjállomány folyamatos leépítésével ugyan, de – igyekszik majd kedvező díjakkal megtartani.
Az előző kampányban egyik legolcsóbbja az Astra, mint friss piaci szereplő jelentős számú autós nyert meg, ez a tendencia az év közben is fennmaradt, a kampányban is hasonlóan versenyezhet.
A KÖBE kedvező díjai révén évek óta sikeresen folytatja csendes építkezését. Az általa megcélzott szegmens az idén is kedvező díjakat remélhet tőle mivel halványodik már a MÁV ÁBE bukásának emléke is. Az Aegon nagy vesztes volt tavaly, akárcsak az Uniqa. Idén mindkét szereplőtől kedvezőbb, növekedésorientált díjak meghirdetésére számíthatunk – várja a kotelezo.hu.
Szintén drágának számított tavaly a Genertel, amely az idei évben is megfontolt és szegmentált tarifát hirdethet. A Generali-Providencia a tanácsadói értékesítést helyezte stratégiájának fókuszába minden területen – miközben leányvállalata, a Genertel a csoport online biztosítója lehet – ennek megfelelően díjait nem az online versenyhez igazítja majd.
A Groupama-Garancianak a sikeres szereplés érdekében tágítania kell tavalyi szűk célcsoportját (elsősorban vidéki, kármentes ügyfeleket preferált), és kedvező árakkal kell kirukkolnia olyan új irányokba is, ahol kevésbé kiélezett a verseny.
A fennmaradó biztosítók közül az MKB-nál láthatóan biztos üzemméret kialakítása a cél, ezért bár tömegeket valószínűleg továbbra sem mozgat majd meg, szépen lassan a középmezőnybe tornássza magát. A Wabardnak a két évvel ezelőtti kényszerű távolmaradás után megcsappant a személyautós bázisa, továbbra is a flották számítanak elsődleges bázisának. A Posta és a Signal okozhatnak ugyan meglepetést, de eddigi szereplésük alapján várhatóan továbbra sem fogják alapvetően megmozgatni a piacot. Ugyanez vonatkozhat az Unionra is, amely eddig nem tekintette kiemelt célterületnek a kgfb-t.
A CIG, amely megkapta a felügyelet engedélyét új szereplő. Mivel a társaság az első évben főként a vállalati-intézményi flottákat deklarálta elsődleges célcsoportjaként, a lakossági kampányban várhatóan érdemi hatást nem gyakorol majd a jelenléte.