A KGFB biztosítási díját a bonus-malus besorolás szerint elért fokozat figyelembevételével számítják ki. A biztosító az éves díj megállapításakor az előző biztosítási időszak kártörténeti adatai alapján állapítja meg, mennyit kell fizetnünk.
A besorolás a következő biztosítási időszakban egy osztályt emelkedik, ha a tulajdonos a gépjármű biztosítási díját legalább 270 napon keresztül fizette, és ez idő alatt az érintett gépjárművel nem okozott kárt.
Fontos tudni, hogy a bonus-malus rendszerrel járó előnyök és hátrányok a szerződő, vagyis a jármű üzembentartójának a személyéhez fűződnek, függetlenül attól, hogy a biztosított gépjárművét ki vezette. Vagyis akkor is a mi besorolásunk lesz rosszabb, ha az autónkat más vezeti és balesetet okoz, de akkor is visszük magunkkal a „pontjainkat” ha új járművet vásárolunk.
A rendszer egy alap (A00), 10 bonus (B01-10) és 4 malus osztályból (M01-M04) áll. A legmagasabb B10 fokozatban akár 50 százalékos díjkedvezményt is kaphatnak, a legalacsonyabb M04 fokozat pedig 100%-os pótdíjat is jelenthet az alapdíjhoz képest. Egy-egy károkozás kapcsán a személygépjármű, illetve motor tulajdonosa két kategóriát csúszik vissza a bonus-malus skálán, de egy kármentes évért egy kategóriával kedvezőbb besorolást kap.
Az alábbiakban összegyűjtöttük a három legfontosabb tudnivalót:
- Minden autótulajdonos a saját besorolásáért felel, tehát pozíciója kocsijának adásvételekor sem száll át a gépjármű új tulajdonosára.
- Ha ellopják a gépkocsit és úgy okoznak kárt, az nem érinti a bonus-malus besorolását.
- Érvényben lévő szerződésben elért bonus-malus fokozatot nem lehet átvinni az üzemben tartó másik gépjárművére (úgynevezett párhuzamos üzemeltetés).
További információk a témában: www.mindennapipenzugyeink.hu
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával