Több mint két hete nem gyárt autókat a Saab, és egyelőre bizonytalan, hogy mikor indulhat újra a termelés. A bizonytalanságot az okozza, hogy az Európai Beruházási Bank (EIB) igen szigorú feltételekkel járul csak hozzá a társaság átalakításához – adta hírül az MTI.
A Saab súlyos készpénzzavarba került tulajdonosa, a Spyker nevű holland cég Vlagyimir Antonov orosz üzletember segítségével próbálja stabilizálni a helyzetet. Az elképzelés szerint Antonov megvásárolná a Saab üzemét és egyéb ingatlanjait, amelyeket aztán az autógyártó visszabérelne. A Saab készpénzhez jutna, rendezhetné a beszállítókkal szembeni tartozásait, így folytatódhatna a gyártás.
Azt nem tudni, hogy milyen kikötésekkel járult hozzá az Európai Unió fejlesztési bankja ahhoz, hogy Vlagyimir Antonov mentse meg a Saabot – mondta az autógyár szóvivője, akinek kijelenéséhez pikánsan illik az orosz befektető amerikai piacon szerzett múltja. Eszerint Antonov korábban a Spyker társtulajdonosa volt, az amerikai General Motors (GM) nyomására azonban kilépett a cégből. GM azért ragaszkodott Antonov távozásához, mert arról értesült az amerikai Központi Hírszerző Ügynökségtől (CIA), hogy az üzletember kapcsolatban áll az orosz maffiával.
A Spyker 2010 elején állapodott meg a Saab megvételéről. Összesen 74 millió dollárt fizetett a GM-nek, és 326 millió dollár értékű elsőbbségi Saab-részvényt bocsátott ki az amerikai cég számára.
A Spyker 2010-ben 31.696 Saab-gyártmányú autót értékesített, szemben a tervezett 50 ezerrel. A társaság a rosszul alakuló értékesítés hatására idén márciusra készpénzzavarba került, a rendezetlen számlák miatt pedig több beszállító felfüggesztette az együttműködést, az autógyártás ezért leállt.