Gazdaság

Négymilliós bírságot kapott a Raiffeisen

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 4 millió forintra bírságolta a Raiffeisen Bankot megtévesztő tájékoztatás miatt.

A fogyasztóvédelmi eljárás alapja a bank ügyfele által készfizető kezesként megjelölt rokon bejelentése volt. Az ügyfél személyi kölcsönszerződést kötött a bankkal, ám a kezdeti szerződés szerinti teljesítést követően később hátralékba került.

A készfizető kezes az adós helyett folyamatosan törlesztette a szerződés szerinti részleteket. Időközben azonban a bank a szerződést a tartozás miatt felmondta, ám az értesítő leveleket sem az adós, sem a kezes nem kapta meg, a bank hibája miatt. A bank a tartozást egy faktorcégnek értékesítette.

A futamidő végén a készfizető kezes megkeresésére a bank ügyintézője közölte: a hitel lejárt, sőt 60 ezer forint túlfizetés van a számlán, amelyet az ügyfél, a bankszámla tulajdonosa felvehet. Az ügyfél később mégis fizetési meghagyást kapott a bíróságtól tartozása miatt, s ekkor értesült arról, hogy a bank korábban eladta a kölcsönéből még fennálló követelését.

Az ügyfél képviselője szerint, ha a Raiffeisen Bank munkatársa nem tájékoztatja őt tévesen, akkor a maradék összeget a számlán hagyják. Így nem keletkezett volna az a kamatokkal növelt hátralék, amelynek érvényesítésére a faktor cég fizetési meghagyásos eljárást kezdeményezett.

A felügyelet megállapította: a bank eljárása megtévesztő volt, hiszen a vizsgálat során beszerzett rögzített hanganyag alapján a Raiffeisen Bank munkatársa az ügyfél képviselőjét valótlanul tájékoztatta a folyószámlán lévő összeg felvehetőségéről. Ez az összeg azonban – a bank által a vizsgálat során tett nyilatkozat szerint is – a követelés engedményezésével jogosulttá váló faktor céget illette meg.

A Raiffeisen Bank elfogadja a PSZÁF határozatát, kifizeti a bírságot, a kártalanítás érdekében pedig felveszi a kapcsolatot az ügyféllel – közölte a bank az MTI érdeklődésére. Hozzátették: az ügyben nem a banki folyamatokkal volt probléma, hanem egyedi hiba történt. A Raiffeisen Bank ugyanis a Banki Magatartási Kódexnek és egyéb fogyasztóvédelmi szabályoknak megfelelően jár el, a PSZÁF közelmúltbeli fogyasztóvédelmi témavizsgálata szerint is. A felügyelet október 22-én kelt, a vizsgálatot lezáró határozatában megállapította, hogy a bank maradéktalanul betartotta a vizsgált szabályokat. A felügyelet jelentésében több alkalommal kiválónak minősíti a Raiffeisen Bank által folytatott gyakorlatot – emlékeztetett a Raiffeisen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik