A Jato Dynamics autópiaci információkat nyújtó cégcsoport pénteken ismertetett adatai szerint Európában októberben 16,2 százalékot, január-októberben pedig 4,6 százalékot esett az új autók piaca.
A Jato szerint az európai „öt nagy”, Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország, Franciaország és Olaszország kivétel nélkül a piac csökkenésről számol be, míg a közép-kelet-európai piacok általánosságban, néhány kivétellel, egyre jobban teljesítenek.
A súlyos gazdasági gondokkal küzdő Írország 114,7 százalékkal teljesítette túl októberben a tavaly ilyenkori újautó eladásait. Ez elsősorban a még futó roncs-beszámítási programjuknak köszönhető, ami tavaly ilyenkor még nem volt elérhető – írta a Jato.
Észtországban a növekedés 46,6 százalék, Lengyelországban 19,6 százalék, Szlovákiában pedig 10,2 százalék volt idén októberben. A kelet-európai régióban tapasztalható volumen növekedés ugyan nem elég ahhoz, hogy a teljes kontinens viszonylatában éreztesse a hatását, az viszont egyértelműen jó jel, hogy a válságtól leginkább sújtott országokban már egyértelműen megindult a fejlődés – vélte a Jato.
Az Európa 10 legsikeresebb márkáját tömörítő toplista 8 szereplőjének eladásai elmaradtak a tavaly ilyenkori eredményeiktől, egyedül a BMW (6,3 százalék) és az Audi (1,4 százalék) ért el növekedést. A legtöbbet Volkswagenből adták el, legkeresettebb modelljei a Golf és a Polo Európában.
A közlemény szerint a válság ellenére nagyon sikeresek a nagyméretű prémium modellek, amelyek értékesítési darabszámai folyamatosan nőnek. Az 5-ös BMW-ből 68 százalékkal több fogyott idén októberben, mint tavaly, a Land Rover Range Rover-ből és a Mercedes E osztályból pedig 40,8 százalékkal, illetve 12,7 százalékkal került több forgalomba.
A Jato szerint az év első tíz hónapjának kumulatív eladási számait vizsgálva a magyar piacnál csak a görög fest rosszabb képet. E két országban az idei év első 10 hónapjában 31,2 százalékkal, illetve 32,3 százalékkal fogyott kevesebb autó, mint a tavalyi, már javában válsággal sújtott év azonos időszakában.