Erős a verseny a kereskedelemben, így az ott működő cégek áremelési lehetőségei korlátozottak; emlékezzünk vissza, a 2009-es áfaemelés sem növelte érdemben az árakat – kezdte válaszát Karsai Gábor, a GKI vezérigazgató-helyettese arra a kérdésünkre, hogy megérezhetik-e a fogyasztók a szerdán bejelentett új különadókat az árakban.
A közgazdász ugyanakkor emlékeztetett: minden szereplő számára költségnövekedést jelent a különadó, amelyet két irányba is „továbbadhatnak”; nemcsak a vevőiktől kérhetnek magasabb árakat, hanem a beszállítóikon is spórolhatnak. Ezen túl valószínű, hogy a szektorban megtorpannak a fejlesztések. Karsai Gábor a verseny mellett is arra számít, hogy miután már a válság elérte mélypontját, és a kiskereskedelmi forgalom növekedésnek indul, a különadót egyre inkább vásárlóikra terhelik majd az áruházláncok.
Ezt a kijelentést nem tudom értelmezni – mondta a GKI vezérigazgató-helyettese arra a kérdésünkre, hogy vajon a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a fogyasztóvédelem miként fogja megakadályozni a különadó áthárítását a vásárlókra, mint azt Szijjártó Péter, a miniszterelnök szóvivője mondta a köztelevízió Az Este című műsorában.
A távközlési szektorban is erős a verseny, bár a nagyon sok tarifa és szolgáltatás miatt nehezen áttekinthető a piac, így az esetleges áremeléseket nehéz észrevenni – mondta Karsai, hozzátéve: a távközlés nagy fejlesztési igényű iparág, és a különadó minden bizonnyal visszaveti a beruházásokat.
Az energetikáról szólva a közgazdász azt mondta: a Robin Hood-adón felül bevezetett újabb különadó után még nehezebb lesz megállapodni a cégekkel arról, hogy milyen méltányos tarifán nyújtsák szolgáltatásaikat.
Általánosságban elmondhatjuk: a cégek meg szokták találni a módját, hogy a pluszterheik jó részét továbbadják; ha erre nincs mód, akkor szolgáltatásaik minőségén rontanak – fogalmazott Karsai Gábor.
Róna Péter közgazdász a FigyelőNet kérdésére úgy vélte: a kiskereskedelmi és a távközlési szektorban tovább fogják hárítani a válságadót a fogyasztókra. A közgazda szerint ezekben a szektorokban oligopól a piaci szerkezet – nagy és kevés piaci szereplő -, amelyek egyeztetnek egymással, a nagy verseny csak látszólagos. A kiskereskedelemben a kisboltok nem tudnak érdemben beleszólni a játékba, a nagy láncok a meghatározók – tette hozzá. Ha csökkentenék a cégek adóit, amiatt nem mennének lejjebb az árak, de ha növelik azokat, akkor átháríthatják a fogyasztókra, ha akarják – magyarázta.
Az energiaszektorban viszont, ahol az állam képes ellenőrizni az árakat, megakadályozhatja a válságadó áthárítását – tette hozzá.
Új különadók
A távközlési szektorban működő cégektől idén és a következő két évben 61, az energetikai cégektől 70, a kereskedelmi láncoktól pedig 30 milliárd forintot szed be a kormány – jelentette be szerdán Orbán Viktor miniszterelnök a Széll Kálmán alapítvány rendezvényén. Részletek itt.
A különadókra vonatkozó részletek (pontosan mely cégek egy-egy szektoron belül, milyen mértékben) pontos ismerete nélkül a GVH egyelőre nem kíván részletesen állást foglalni abban a kérdésben, hogy az egyes érintett szektorokban mekkora esélyt látnak a különadó áthárítására. „Arra azonban felhívjuk a figyelmet, hogy a versenytől várhatók a legjobb árak, ahol verseny van – például a távközlési kiskereskedelmi piacokon – ott kevesebb az áthárítási esély” – válaszolta a FigyelőNet kérdésére a versenyhivatal.
