Az úgynevezett elektronikai piac forgalma, ahova a GfK Hungária által mért öt főszektort soroljuk (szórakoztatóelektronika, fotó, háztartási kis- és nagygépek, IT és nyomtatás) 2008-hoz képest 23,5 százalékos visszaesést könyvelhetett el tavaly – olvasható a Gfk Hungária közleményében.
Viszik a vízforralókat
Mivel a visszaesés nem volt egyenlő minden szektorban – amely a GfK Hungária mérései szerint 244 milliárd forintot tett ki (a GfK Hungária által mért 50 termékcsoport forgalma) – így az említett szektorok súlya csökkent.
Forrás: Gfk Hungária
Annak ellenére, hogy ezekben a szegmensekben találhatóak a leginnovatívabb, legtrendibb termékek – mint például az LCD és LED tv-k, digitális beltéri egységek, notebookok, netbookok, digitális fényképezők és fotókeretek – 2009-ben ezen szektorok forgalma esett vissza a legnagyobb mértékben (több mint 20 százalékkal).
A háztartási kisgépek alkotta szektor érezte meg legkevésbé a válság hatásait. Itt darabszámban nagyobb volt a visszaesés (-13%), az átlagárak pedig kis mértékben növekedtek. Ennek okai az áfaemelésben, a no-name márkák enyhe csökkenésében, és az egyes termékcsoportok, mint például a konyhagépek, a kávéfőzők és a vízforralók megerősödésében keresendők. A múlt évben a „personal care” azaz személyi termékek (hajápolás, borotvák, elektromos fogkefe) piaca erőteljesen csökkent.
A háztartási nagygépek piacán megnőtt a beépíthető készülékek súlya, mivel ez a piac csupán 6 százalékkal esett vissza, míg a szabadonálló piac 20 százalékos csökkenést szenvedett el. Eladott darabszámban viszont a nagygépek területén is 20 százalék feletti volt a visszaesés.
A szárítógépek piaca volt az egyetlen 2009-ben, amelyik a megelőző évhez képest pozitív mutatókkal rendelkezik. Legnagyobb piaci súlya még mindig a mosó- és hűtőgépeknek van, amelyek e szektornak valamivel több mint felét teszik ki. Ez a két termék szinte mindegyik háztartásban megtalálható. Így itt egyértelműen a cserék következtében lehet piaci növekedés. A tavalyi évben egyébként egyes termékcsoportok esetében a vevők inkább elhalasztották a vásárlást vagy a minőségi cserét, más termékeknél pedig a közelmúltbeli piaci felfutás még nem hozta el a cserék szükségességét.
Előtérben az energiatakarékos modellek
A piaci szereplők számára pozitív fordulatot jelenthet, ha a fogyasztók környezettudatosabbá válnak, és energiapazarló készülékek helyett takarékos gépeket szereznek be. A GfK Hungária Öko-Riportja segítségével összehasonlítható a különböző energiahatékonyságú termékek energiafogyasztása a várható élettartam alatt.
A magyar háztartási nagygépek piacán is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az energiatakarékosabb modellek a kiskereskedelemben. A hűtőszekrények, a hűtőládák és a mosógépek árucsoportjánál egyaránt nagy mértékű fejlődés figyelhető meg az energiatakarékos modellek előtérbe kerülésével – olvasható a Gfk Hungária közleményében.
