Hála a szokott formájához képest bivalyerős forintnak, e héten nem változik az üzemanyag ára, marad a 95-ös benzin 330, a gázolaj 303 forintos átlagos ára (a holtankoljak.hu adatai).
További üzemanyagár-emelkedés azonban elképzelhető, hiszen több elemző is a forint gyengülésére számít rövid távon, ami a dollárhoz képest is gyengülést jelentene.
(Az üzemanyagár egyik tényezője a dollár/forint árfolyam. Ha a forint gyengül az euróhoz képest, és az euró/dollár árfolyam lényegesen nem változik,- s a gázolaj, benzin tőzsdei jegyzésára sem- akkor a hazai árak emelkednek)
Kínzó olajár
Az idei üzemanyagár-ugrás nem kis részben a jövedékiadó-emeléseknek volt köszönhető. A 95-ös benzin jövedéki adója január elsején 109-ről 120 forintra nőtt literenként, ami az áfa hatásával együtt, kerekítve 14 forinttal drágította az üzemanyagot. A gázolaj jövedéki adója 90,5-ről 97,35 forintra emelkedett, 9 forintos drágító hatással (ugyancsak az áfahatással együtt).
Az autósok kínjait igazából azonban a szárnyaló olajár okozza. A válság kitörésekor 40 dolláros szintre visszazuhanó hordónkénti ár (ekkor tájt 230 forint alá is betekintett a magyar benzinár) azóta megduplázódott.
Spekuláció
Jó hír viszont az gépjárműtulajdonosoknak, hogy a jelenlegi, nagyjából 80 dolláros hordónkénti olajár további emelkedése nem valószínű. Ha pusztán a kereslet-kínálati viszonyokból indulunk ki, s eltekintünk egyéb tényezőktől, például a politikai kockázatoktól, akkor az olajárnak valahol az 60 -80 dollár közötti sávban kellene mozognia – mondta az fn.hu-nak Blahó Levente, a Raiffeisen Bank elemzője.
A Commerzbank friss elemzése egyenesen arra hívja föl a figyelmet, hogy túl magas a jelenlegi olajár a reálgazdasági alapjaihoz képest, ami a túlzott optimizmus nyomán történő spekulációnak köszönhető. A piacon inkább túl sok az olaj, mint túl kevés, s magas olajár túltermelésre ösztönöz – olvasható a dokumentumban. Az elemzés szerint év végére 70 dollár környékén lehet az olaj ára.
Csapás a növekedésre
A túlzottan magas olajár persze nemcsak az autósoknak okoz fejfájást, hanem az egész világgazdaságot – így sajnos hazánkat is – negatívan érinti.
Nouriel Robini (a jelen válságot előrejelző közgazdász) már tavaly kifejezte azon aggodalmát, hogy a spekuláció által fölfelé hajtott nyersanyagárak is hozzájárulnak a W alakú recesszió kockázatához.
Blahó Levente szerint a legnagyobb baj az, hogy a W-nek még a felfelé ívelő szára sem látszik. Bár lehet keresgélni kedvező számokat, az már látszik, hogy nem egy szokványos, válság utáni kilábalásról van szó – tette hozzá az elemző.
